3 faktorer der får dig hurtigt i arbejde med Kim Voss Jensen

de 3 faktorer der får dig hurtigt i arbejde med kim voss jensen

Kim Voss Jensen er HR-specialist og regionsansvarlig i Akademikernes A-Kasses afdelinger vest for Storebælt.

Det er Kim og hans kolleagers opgave at tilbyde individuel sparing til a-kassens ledige medlemmer.

I løbet af samtalen snakker vi om i alt 7 ting, der kan hjælpe dig hurtigt i arbejde. 3 af dem er grundlæggende faktorer og de 4 andre er mere konkrete ideer, du kan tage op.

Se alle 7 ting på en liste nederst i denne artikel.

 

Fokus på hvilken værdi du kan skabe

 

En af de mest afgørende ting du kan gøre, fortæller Kim, er at skifte dit fokus over på hvilken værdi du kan skabe for den, der skal ansætte dig.

Det er ikke nok, at du fortæller hvordan de opgaver, der står beskrevet i stillingsopslaget lige passer til dig og dine interesser.

Det er meget vigtigere, at du har fokus på, hvordan du kan gøre virksomheden bedre. Du skal fortælle, hvorfor du er en god investering for virksomheden.

Det er langt vigtigere, hvordan du kan være med til at bære virksomheden fremad, frem for hvad virksomheden kan gøre for din karriere.

 

 

Forberedt til tænderne

 

Kim anbefaler, at du sætter sig ind i forretningsstrategien, og hvis det er muligt og orienterer dig på hvilken retningen virksomheden er på vej i.

Alle virksomheder har et sæt værdier og det er meget almindeligt – måske i sær i vores branche – at dele dem på virksomhedens hjemmeside.

Du skal altså danne dig et indtryk af, hvad succeskriterierne for den kommende ansatte er: Hvad skal du kunne levere for at være en succes om 100 dage?

 

Når du ikke har den store erfaring

 

Din succes som jobsøger er afgjort af to dele: Den ene halvdel er din faglighed og den anden din personlighed. Hvis din personlighed er interessant for virksomheden, er det mere end rigeligt til veje op for manglende erhvervserfaring.

Oftest vil de rekrutterende have fokus på, hvor engageret og imødekommende du er. Du kan vise dit engagement og din interesse for både virksomheden og produktet (i vores tilfælde ydelserne og klienterne).

Hvis du er godt forberedt, viser du samtidig, at du har en interesse i virksomheden og har haft engagementet til at søge informationerne selv.

Du skal i hvert fald ikke spørge om noget, du lige så godt kunne have læst dig til.

Samtidig skal du vise at du ”har antennerne ude” og er i stand til at kunne kommunikere. Du skal kunne fange klienterne, hvor de er, og du skal kunne sælge dig selv overfor den rekrutterende leder.

 

Netværk er afgørende

 

Her er din personlighed igen afgørende. Dine sociale egenskaber og evne til at udvide dit netværk kan blive afgørende for om du får tilbudt en stilling eller ej.

Kim fortæller at ca. halvdelen af de stillinger, der bliver besat i dag, bliver det via netværk.

Du skal også arbejde på dit netværk, mens du stadig er i arbejde (eller studerende) og har overskud til at give ud af dig selv. Når først problemerne trykker og du skal bruge netværket, er det for sent at bygge op.

Hvis du bare læner dig tilbage og ikke er opsøgende i dit netværk, vil du misse halvdelen af de muligheder der er. Ca. halvdelen af de ledige stillinger bliver nemlig aldrig slået op.

 

Eksempler på konkrete ideer du kan tage op for at udvide dit netværk:

  • Tilbyde din hjælp på en klinik eller til et arrangement
  • Stille op til at holde et oplæg, hvis du har noget at bidrage med
  • Deltage i foreninger og klubber – både med og uden faglig relevans
  • Deltager i mentor-forløb. Enten hvis du har mange års erfaring eller hvis du blot er sidsteårsstuderende og kan hjælpe yngre medstuderende
  • Deltage i eller start din egen erfa-gruppe
  • Tænk over hvordan du ”kan sætte noget ind på kontoen” hos andre, så når du den dag du pludselig for brug for det, har noget at trække på.

 

De 3 faktorer, der får dig i arbejde

…også uden erhvervserfaring.

 

  1. Engagement og interesse – både for faget og for virksomheden (forbered dig!)
  2. Personlighed og sociale antenner – din evne til at kommunikere klienter og arbejde i et team
  3. Netværk – arbejd på det og vær opsøgende mens du har overskud

 

Og mere lavpraktisk om hvordan du kan skille dig ud fra mængden:

  1. Have fokus på hvad får ansætteren ud af det – hvorfor er det en god forretning at ansætte dig?
  2. Forbered dig grundigt
  3. Neutral og ydmyg: Klæd dig diskret / neutralt
  4. Signalér at du bare MÅ have dette job

 

Relevante links

 

 

Nyhedsbrev for dyrlæger

Avanceret faglig viden, fakta-ark og inspiration til dyrlæger, der vil udvikle sig uden at det bliver på bekostning af familien og tiden med patienterne i klinikken.

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få:
- Interviews med fag-eksperter
- Hurtige fidusser til en mere effektiv hverdag
- Inspirerende historier fra andre dyrlæger som os