Facebookstrategi for dyrlæger – her er de 5 elementer du skal bruge

Facebookstrategi for dyrlæger – her er de 5 elementer du skal bruge

podcast om facebook strategi for dyrlæger

 
Abonnér gratis i iTunes

Guide: Lyt nemt til podcasten på din telefon

 

Hvordan du hurtigt erkender den du allerede har (uden at vide det)

Ved du hvad dine værdier er? Har du en holdning til hvilken slags klinik, du arbejder i? Har du en holdning til hvordan klienterne skal modtages i telefonen? Og modtages i venteværelset?

Hvis du har det, så godt! DER lå din første strategi så gemt lige der! Tilføj blot ”Facebook” til samme sætning og du er allerede godt startet.

En strategi behøver på ingen måder være ambitiøs og sætte store krav om budget.

Strategien kan sagtens være blot at hygge og underholde. Det er helt op til dig, hvad du ønsker at opnå og hvor meget energi du vil inverestere i det.

Der er 6 elementer i en god Facebookstrategi: Værdier, form, målgruppe, budget, målsætning og kontrol.

 

1: Værdier

De små historier fortæller indirekte hvilke værdier du står får. Hvis du er klar over dine værdier, bliver det meget nemmere at vælge de historier ud, du vil fortælle.

For eksempel kan ”respekt for de små almindeligheder” og ”konkurrencedygtig faglig kompetence” give helt afgørende forskellige i hvilke historier du vælger at fortælle.

Stil dig selv disse tre spørgsmål:

  • Hvilke værdier vil du signalere via Facebook?
  • På hvilken måde og med hvilket sprog, skal folk modtages på Facebook?
  • Hvor længe må de vente, før de møder en person fra klinikken?

Hvis du ikke rigtig kender dine værdier, har du selvfølgelig et vist arbejde foran dig:

  • Tænk på hvornår du sidst har været rygende sur over noget en klient har sagt eller gjort.
  • Skriv alle ned på et stykke papir, vend det og tegn så hurtigt 3 cirkler

 

2: Udtryksformenen

Måden og formen kommunikation foregår på bliver til dels også afgjort af dine værdier. Sprogbruget på nettet har været forholdsvis skarpt de sidste par år, mens virksomheder oftest prøver at udtrykke sig blød og uden træde nogen over tæerne. Du kan selv bestemme hvor i det spektrum du vil ligge og få gode fordele af begge.

Din strategi skal blot indeholde en holdning til netop det. Her er tre eksempler, der alle handler om øremider hos katte:

 

Den lille historie

Vi har i dag haft besøg af en ung kat der var begyndt at ryste sig på hovedet og klø sig i ørene. Dyrlægen lyste ned i øregangen med et otoskop og tog en lille prøve op fra øret og kiggede på det i mikroskopet og fandt en livlig aktivitet af øremider.

Katten er nu kommet i behandling med øredråber og kommer til kontrol om 4 uger.

Symptomer på øremider kan være: Kløe i ørene, rysten på hovedet
, rød og irriteret hud i øret, kaffegrums lignende ørevoks

Øremider kan smitte til hund og omvendt og i få tilfælde også smitte til mennesker, dog kan de ikke leve på mennesker, men kan give et kløende eksem.

 

Den videnskabelige

Mange hunde og katte kommer på klinikken med øreproblemer. De typiske symptomer er:
¤ Kløe
¤ Lugt
¤ Meget ørevoks mv.

Hos kattene ser man ofte “kaffegrums” i ørerne, og dette er et klassisk symptom på øremider.

Øremiderne ser således ud i mikroskopet: [VIDEO]

 

Èn med lidt mere kant

Øremider hos killinger og ungkatte er ikke unormalt og vi får dem oftest behandlet hurtigt, når de opdages ved første sundhedstjek i 9-12 ugers alderen.

Desværre venter nogle folk med dyrlægebesøg til katte er meget syge og fravælger de årlige tjek, så moderkatten til killingerne m.fl, ofte ikke bliver behandlet.

Det er meget lidelsesfuldt for dyrene, som jo ikke kan sige, at de bliver holdt vågne om natten og at miderne klør og giver øre-irritation i svær grad.

 

3: Målgruppen

Målgruppen bliver alt for ofte glemt er mit indtryk. Ved at prøve at nå ud til alle, bliver den strategi for mudret og du risikere ikke at appellere til nogen.

Med Spørg Dyrlægen er det typisk kvinder fra midt i tyverne og op til lige under 50 (du kan se mit opslag med en halvnøgen og ret så veltrænet mand her…)

Meget konkurrence kræver også mere specialicering – også i dine målgrupper.

Du kan godt forsøge dig med at nå flere målgrupper – bare ikke på samme tid. Der ligger god statistik i Facebook, så har du allerede en side, men en håndfuld følgere kan du få hjælp der.

Mænd eller kvinder? Hunde, katte eller heste? Almen medicinsk, intern medicin eller kirurgi?

Dem alle tænker du måske. ”Det giver ikke mening” kun at nå ud til kvinder frem for mænd, men jeg garanterer dig, at det bliver meget sjovere og nemmere for dig at håndtere Facebook, hvis du ved hvem du skriver til.

Tænk over hvem, der er din målgruppe. Slå eventuelt op i journalsystemet, hvis du er i tvivl om, hvilken type patient der kommer oftest. Eller tænk indad: Hvilken type patient er sjovest for dig selv at se?

Flyt fokus i den daglig monitorering fra bare at skulle have flere Synes godt om-klik hele tiden og gå i stedet mere målrettet efter lige netop din målgruppe. 100 motiverede ejere inden for en mindre radius med interesse for det samme som dig, er langt mere værd end 1000 mere eller mindre tilfældige mennesker uden fælles interesse.

 

4: Budgettet

Budgettet er måske lige mere til højrebenet. Hvor meget tid vil du bruge på det? Vil du købe annoncer og i så fald for hvor meget? Skal du på kursus eller have ekstern hjælp?

Mit bud er at bruge det samme som du ca. brugte på De Gule Sider minus det, du bruger på at vedligeholde din hjemmeside.

Hvis der er ca. 10.000,- giver det 180 om ugen.

 

5: Målsætning

Målsætningen være ualmindelige svær at sætte, hvis ikke du kender mediet godt.

Det kan virke oplagt, men alt for ofte hører jeg at vi alligevel sætte din målsætning efter antallet fans frem for hvor engagerede de er. Sæt ikke din målsætning efter hvor mange Synes godt om du får. Det er et tomt tal, der ikke fortæller det fjerneste om du tiltrækker flere reelle kunder.

Samtidig skal det ikke være urealistisk – For Succes I Veterinær Praksis er det blandet andet om jeg kan få dig og andre til at interessere sig nok til at skrive sig op til nyhedsbrevet.

Hvad vil du have ud af at bruge tid på Facebook?

 

6: Monitorering

Monitorering er vigtig for at vurdere om din strategi er god eller kræver mere finjustering. Du bør vurdere alle dine parametre i strategien og vurdere de krav du sætter til dem. Hvis ikke det hænger sammen med tiden du bruger på det og de penge i investere i det, skal du naturligvis rette op. Det kan du dog kun gøre hvis du rent faktisk får det gjort.

Hele den samlede strategi munder ud i en konkret plan for hvad, der skal slås op hvornår og hvordan du vil følge op på den kontakt, du får som følge.

 

Rækkevidde

Et opslag kan sagtens få en stor rækkevidde og nå ud til mange uden at få mange Synes godt om-klik. Jeg har selv prøvet at et opslags blev delt bare én gang i en engageret hundegruppe og delt af den rigtige person, med den rette tillid i gruppen. Det opslag tog enormt meget fart, men fik kun få Synes godt om-klik og blev ikke kommenteret synderligt i min egen strøm.

Havde jeg kun kigget på antallet af Synes godt om-klik, ville jeg ikke have opdaget, hvor godt det oplag havde klaret sig.

 

Engagement

Facebook giver ikke et egentlig tal for engagement, men du skal holde øje med hvor mange der klikke op opslaget (f.eks. for at folde hele teksten ud), forstørrer billedet eller deltager i kommentarfeltet.

 

Gennemkliksraten (CTR)

Relationen til kunderne og deres engagement i virksomheden er i virkeligheden kun det element, der fører frem til det endelige mål. Nemlig salg af en ydelse.

I rigtig mange andre brancher skal engagementet helst munde ud i direkte salg, der kan tælles i for eksempel en webshop. Som jeg beskrev i del 1 af denne artikel lader det sig ikke gøre i dyrlægebranchen uden en vis udfordring.

Gennemkliksraten fortæller hvor mange der er klikket igennem til hjemmesiden for at købe noget eller for at finde dine kontaktoplysninger. Dette er den fjerde vigtige parameter i monitorering, men bliver hurtigt meget teknisk. Det kræver ofte ekstern hjælp og ligger uden for rammerne af denne artikel.

 

Skab din egen opslags-kalender

(lige nu! …eller i hvert fald inden du går i seng i aften)

Her er en nem øvelse, der kan gøre en stor forskel for dine aktiviteter på Facebook:

Tag et almindeligt stykke A4-papir og slå 10 lige strege på det: 6 lodret og 4 vandret.

Nu skulle det gerne ligne en klassisk månedskalender (du kan også finde dem på nettet, men det er noget hurtigere lige at lave skitsen selv).

Vælg dig nu 4 dage i løbet af den kommende måned, hvor du vil prøve nogle af de engagerende typer indhold af. Konstruer de fire opslag direkte i Facebook eller bare i Word.

Planlæg nu 3-4 opslag i dagene op til de fire opslag. Her kan du snakke om relaterede emner og pointer, finde artikler på Google eller andre Facebookprofiler. Tegn disse opslag ind i din kalender.

Af de resterende dage kan du vælge 5-10 med billeder og historier fra klinikken. De sidste dage kan du enten lade stå tomme eller dele opslag af mere underholdende karakter.

Har du en god artikel på din hjemmeside, som du ikke har delt de to sidste måneder, kan du også roligt planlægge den.

 

KLIK HER OG FÅ DIN SKABELON

 

Relevante links

 

 

Nyhedsbrev for dyrlæger

Avanceret faglig viden, fakta-ark og inspiration til dyrlæger, der vil udvikle sig uden at det bliver på bekostning af familien og tiden med patienterne i klinikken.

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få:
- Interviews med fag-eksperter
- Hurtige fidusser til en mere effektiv hverdag
- Inspirerende historier fra andre dyrlæger som os