Få job med en professionel LinkedIn-profil med Morten Vium

Få job med en professionel LinkedIn-profil med Morten Vium

Abonnér gratis i iTunes

Guide: Lyt nemt til podcasten på din
telefon

 

Morten Vium er partner i Netværks Akademiet, der hjælper kunder med at opbygge deres netværk – både offline og online. I 6 år har Morten primært arbejdet med LinkedIn, og han har hjulpet både privatpersoner og virksomheder med at skabe professionelle relationer.

I podcasten nævner Morten mange gode eksempler og cases, der uddyber pointerne i shownoterne.

 

Hvad er LinkedIn i forhold til andre sociale medier

LinkedIn minder på mange måder om Facebook, hvor du har en profil med et billede, og du skaber forbindelser med andre profiler. Der er også en forside, hvor opdateringer kan deles, og dine forbindelser kan ”synes godt” om eller kommentere opslaget.

Men der er forskellige kulturer på de to medier. På LinkedIn skabes professionelle relationer til mennesker, der inspirerer os fagligt, samt fagligt viden deles blandt forbindelserne, mens Facebook ofte er private relationer og mindre faglige emner.

 

Det rigtige profilbillede

Morten understreger, at profilbilledet er vigtig, og det skal kun være et billede af dig. Billedet behøver ikke kommunikere, hvad du laver, men du skal smile og se rar og professionel ud. Det skal udstråle en person, som man har lyst til at arbejde sammen med.

 

Hvad skaber en god profil på LinkedIn?

Det kan være svært, at kommunikere det rigtige med sin LinkedIn-profil, derfor er det en fordel at tænke over:

  • Hvad vil jeg gerne med min karriere?
  • Hvad har jeg af værdi?
  • Hvad kan jeg bidrage med på en platform som Linkedin? – f.eks. artikler og tips, som folk i den anden ende synes er interessante.

 

Overskriften til din LinkedIn profil

Overskriften skal fortælle noget om dig og dine egenskaber, der vækker en kommende arbejdsgiver eller kundes interesse til at læse videre eller kontakte dig. Den må ikke være for bred, men heller ikke for snæver.

Her er det vigtig at tænke over, hvem er din modtager, og hvilken værdi får læseren ud af overskriften. Er det til andre dyrlæger, eller er det til eventuelle kunder.

To modeller til en overskrift

  •  Værdimodellen: Her kommunikeres, hvad du kan hjælpe læseren med.
    • F.eks.: Dyrlæge, der hjælper hunde med kløende hudsymptomer.

 

  • Nøgleordsmodellen: Her oplistes højest 3-4 nøgleområder, som du har interesse/erfaring i.
    • F.eks.: Dyrlæge, med interesse i hud- og endokrine lidelser.

 

Resumé – uddybning af din overskrift

I resuméet skal det uddybes, hvad du har at tilbyde, og hvad du er særligt fagligt optaget af, og hvorfor du lige netop brænder for det.

Morten understreger, at man ikke skal tage noget for givet for sin læser, da der vil være mange, som ikke kender til dyrlægefaget og de forskellige former for dyrlæger, der er. Derfor er det en god idé at tænke på sin målgruppe - hvem skal læse dit resumé, og hvad får læseren ud af det.

 

Nyuddannet eller studerende på LinkedIn?

Som nyuddannet eller studerende har man ikke meget erfaring til uddybning af sine kompetencer, derfor kan dine faglige interesser i stedet nævnes og alt din erfaring fremhæves heriblandt studiejobs, praktikker, studierelaterede projekter og evt. frivilligt arbejde. Selv jobs, der ingen faglig relevans har, viser at du er mødestabil og kan passe et arbejde.

 

Udvidelse af netværket

Efter opbygningen af en tiltalende LinkedIn-profil kan netværket udvides. Her skal man være proaktiv. Du skal selv være opsøgende efter forbindelser og samtaler, siger Morten, og du skal turde at ansøge og skrive beskeder til folk, der optager dig fagligt, selvom der er risiko for at blive afvist.

Skriv gerne en lille besked til dem du vil connecte med. Beskeden kan indeholde, hvorfor du vil forbindes til dem, samt et lille spørgsmål til sidst, f.eks. ”Håber det er okay, at jeg connecter?”. Det vil få nogle af dem til at svare tilbage, herved skabes en dialog og dermed en kommende relation.

Forbindelser har ikke værdi i sig selv, men det har relationer. Det er folk, som vil støtte dig og anbefale dig, men det kræver, at man får en dialog for at skabe den.

 

Netværket skal plejes

Morten siger, at det er nemt at komme i kontakt med folk gennem deres opdateringer, da langt færre svarer på dem end på Facebook, hvilket giver en enestående mulighed for relevant eksponering.

Derudover kan du selv opdatere relevante artikler, links, billeder eller tekster. Det holder netværket opdateret på, at du findes, og at du interesserer dig for disse områder.

Morten siger, at man skal lave et mix af de forskellige formater, men det er vigtig at fokusere på målgruppen og ikke dig - hvad får læseren ud af det, du opdaterer. Derudover påpeger Morten også, at billeder og tekster performer godt på disse medier, hvor især mere personlige billeder er bedre end billeder, der ligner reklame.

Til sidst kan du sende en-en beskeder med artikler eller links til dine forbindelser. Morten understreger, at det har enorm værdi og gør en forskel, fordi man bliver bekræftet i at andre tænker på en, samt skabes relationen.

 

Relevante links

Mortens informationer:

Guide: Opret en præsentabel LinkedIn-profil på 8 minutter

Artikler fra DVT:

Nyhedsbrev for dyrlæger

Avanceret faglig viden, fakta-ark og inspiration til dyrlæger, der vil udvikle sig uden at det bliver på bekostning af familien og tiden med patienterne i klinikken. Tilmeld dig nyhedsbrevet og få: - Interviews med fag-eksperter - Hurtige fiduser til en mere effektiv hverdag - Inspirerende historier fra andre dyrlæger som os