Find glæden til trods for tidspres og stressede chefer med Ron de Jong

Find glæden til trods for tidspres og stressede chefer med Ron de Jong

Abonnér gratis i iTunes

Guide: Lyt nemt til podcasten på din telefon

 

Ron de Jong er coach og konsulent i Happiness At Work og startede for nogle år siden projektet The Pursuit For Veterinary Happiness, hvor han har søgt efter de elementer, der skaber glæde og lykke i veterinær praksis.

“You don’t need to be unhappy to work on happiness. You should keep on working on it”

 

Hvorfor finder glæden ikke os af sig selv?

Man skal ikke se meget på de sociale medier for at få følelsen af at andre lever meget bedre og lykkeligere liv, siger Ron. Samtidig kan vi have følelsen af at glæde og følelsen af lykke burde komme til os (af sig selv).

Det er bare ikke tilfældet. Det kræver en indsats, peget Ron ud.

“Happiness does not alway come … It takes affort.

 

Hvad ville rent faktisk gøre dig glad?

Vores følelse af hvad der gør også mindre glade fokuserer ofte på ydre faktorer. Det kan f.eks. være lønnen, siger Ron. Et studie viser dog at ydre faktorer ofte kun udgør 10 % af, hvad der gør også glade.

50 % af din glæde kommer fra dine gener, så det kan du takke dine forældre for, siger Ron.

Det sidste 40 % er faktorer, handlinger og tanker du kan ændre på. Med hjælp kan du finde de personlighedstræk du har, som udgør din personlighed og arbejde med de vaner gør dig mindre glad, eller ligefrem ulykkelig.

At fokusere på de områder, du kan ændre på, kan gøre virkelig gøre en forskel i dit liv.

 

Følelsen af lykke giver følelsen af succes – 2 fold

Hvis du jagter succes i dit liv som et mål til at finde lykke, ender du en i trædemølle, siger Ron. Det bliver et rotteræs, der hele tiden skal løbes.

Du kan også søge følelsen af glæde (eller lykke om du vil) og dermed får følelsen af succes. Ron fortæller, at videnskabeligt ser det ud til, at det giver dobbelt så stærkt følelse af succes, som den anden vej rundt.

At arbejde på “glæde” vil faktisk gøre dig succesfuld og gøre dig til en bedre dyrlæge.

 

Måder at arbejde aktivt med din glæde

Der er flere ting du kan gøre for at arbejde med din glæde, fortæller Ron.

Led efter det positive i en dårlig situation

Det er eksempelvis bevist, at det vil øge din følelse af glæde i gennemsnit, hvis du leder efter det positive i en dårlige situation. Det kan være en dårlige på arbejde eller en skæv kommunikation med en ejer.

Hvis du ikke har tid nok

Ron råder os til at finde ud af hvad vores prioriteringer er. Vi har alle den samme mængde tid, vi har bare følelsen af at vi gerne ville gøre noget andet. Det kan øge din følelse af glæde og lykke at være klar over hvad du rent faktisk gerne vil bruge din tid på.
Det kan du høre mere om i interviewet med Trine Kolding her…

Dårlige chefer – du har et valg

Ron møder af og til dyrlæger, der virkelig har det svært i deres arbejde, men som er meget passive overfor det. Dårlige chefer er også mennesker med deres egne problemer, men de kan være rigtig forfærdelige. Selvom det kan være svært har du altid et valg og har muligheden for at være mere aktiv i det. Eksempelvis kan du vælge at arbejde direkte med relationen til chefen eller du kan lave planer for at skifte job.

Opsøg dit flow state

Du har sikkert prøve det. Den tilstand hvor du fortaber dig helt i din opgave, hvor du glemmer alt omkring dig, ikke mærker at du skal tisse og ikke længes efter din telefon.
Hvad er det for dig? Prøv at opsøge den slags situationer.

Find dit “purpose”

Hvis jeg vækker dig kl 3 om natten og spørger dig, hvad du helst ville bruge din tid på (andet end måske at sove), så er det dit “pupose”. Intet mindre end meningen med livet – meningen med DIT liv.

 

Praktiske opgaver

Ron deler noget praktiske opgaver vi kan bruge for at give os selv følelsen af mere glæde.

Gratitude journal

Vi er programmeret til at fokusere på det negative for at holde os i live. Det kræver øvelse at se på det positive.
Øvelse: Skriv 3-4 ting ned hver aften eller hver anden aften. Ting som gør dig glad og som du er taknemmelig for at have oplevet.

Positive diary

Noter dine positive oplevelser ned en efter en efterhånden som du oplever dem.
Det vil give dig øvelsen i at se og finde de positive oplevelser, og samtidig give dig dobbelt glæde, når du ser på dem igen.

Fysisk aktivitet

Det er muligt at fysisk aktivitet kan have en endnu kraftigere effekt end antidepressiv medicin. Der er i hvert fald ikke tvivl om at det har en betydelig effekt på din glæde.

Mindfulness

Mindfulness og meditation har en betydelig effekt på vores opfattelse af glæde, fortæller Ron, og anbefaler at vi prøver dem.

Random Acts of Kindness

En Random Acts of Kindness er når du gør noget uventet og godt for et andet menneske, uden at forvente at få noget igen. Det kan være din kollega eller et helt fremmed menneske.

Ron giver en caoching session væk ca. en gang om ugen. I denne uge er til en af lytterne af podcasten.

Det kan være dig og i bytte vil Ron gerne have at du gøre noget godt for et andet menneske.

Du kan selv bestemme, det behøver ikke at være noget stor eller noget meget opfindsomt.

Hvis du vil være med i puljen om måske blive en af dem, Ron vælger til en gratis coaching session, så skriv i kommentarfeltet:

Skriv hvad du kunne forestille dig at gøre som en positiv hjælpsom handling for et andet menneske.

 

Relevante links

Nyhedsbrev for dyrlæger

Avanceret faglig viden, fakta-ark og inspiration til dyrlæger, der vil udvikle sig uden at det bliver på bekostning af familien og tiden med patienterne i klinikken. Tilmeld dig nyhedsbrevet og få: - Interviews med fag-eksperter - Hurtige fiduser til en mere effektiv hverdag - Inspirerende historier fra andre dyrlæger som os

(10) comments

Add Your Reply