Vejen til drømmen om at blive selvstændig dyrlæge kan være udfordrende, og det kan virke overvældende med alt det, man skal huske. Så hvordan bliver man selvstændig?
Uanset om du drømmer om at blive selvstændig, eller allerede har taget skridtet, er der utrolig mange ting at holde styr på. Men der er også meget hjælp at hente.
Jeg har samlet alle ressourcer, jeg har om være selvstændig og starte egen klinik, som forhåbentlig kan hjælpe dig på vej eller videre fra, hvor du er nu.
Overvejelser og praktiske trin til at starte egen klinik
Springet til at starte egen dyreklinik er et stort skridt, fyldt med både praktiske overvejelser og personlige afklaringer. I dette afsnit udforsker vi de essentielle aspekter ved at blive selvstændig dyrlæge – fra de vigtige forsikringer og regnskabsstyring til at finde ud af, om denne karrierevej er i tråd med din personlige livsstil og værdier. Hør fra erfarne dyrlæger, der har taget springet, og lad dig guide gennem de mange beslutninger, der venter forude.
– opstart af dyreklinik –
Om det praktiske i at starte som selvstændig med Anette Villum
Der er mange ting at holde styr på, når man tager skridtet og springer ud som selvstændig. Her får du en mini-guide om det praktiske i at starte som selvstændig dyrlæge.
Anette Villum Pedersen, forhandlingskonsulent for DDD og DA, fortæller om det praktiske, du skal have styr på, når du starter din egen dyrlægeklinik op. Hun fortæller bl.a. om forsikringer, herunder hvilke der er lovpligtige og hvilke der bare er gode at have, samt hvordan du får styr på regnskaberne, undgår dårlige betalere, markedsfører din virksomhed, vælger selskabsform og får et praksisnummer (som er nødvendigt for at starte op som selvstændig dyrlæge).
– personlig historie om opstart –
Livet som livsstilsdyrlæge med dyrlæge Mette Rasmussen
Mette har valgt sin egen vej i livet som dyrlæge, hvor det nære og tiden fordybelse, betyder mest.Mette insisterer på, at tage det med ro, så der er plads til alt det andet i livet, der også betyder noget.
– personlig historie om opstart –
4 råd om at starte for sig selv med dyrlæge Ditte Rasmussen
Går du og drømmer om at blive selvstændig? Så får du her 4 råd, du bør huske på.Ditte Rasmussen er selvstændig smådyrsdyrlæge og hun giver her 4 gode råd om at starte for sig selv. Hun kommer også omkring fordele ved enmandspraksisser og udfordringer, der kan opstå.
– opstart ved overtagelse –
Hvad er op og ned på en praksisoverdragelse? med advokat Mette Neve
Praksisoverdragelse er en omfattende proces og der er mange ting at holde styr på. Der skal indhentes dokumenter, udarbejdes aftaler og kontrakter, vælges selskabsform, fastsættes goodwill, forhandles pris m.m.
Advokat Mette Neve gennemgår i denne podcast selve processen ved en praksisoverdragelse og forklarer om væsentlige detaljer.
Strategier til en sund og ubesværet økonomistyring
Om du vil eller ej er administration en del af arbejdet med et drive sin egen dyreklinik.
At have en sund økonomi er afgørende for både personlig velvære og professionel succes. I dette afsnit dykker vi ned i nøgleprincipperne for økonomisk forvaltning, der kan hjælpe dig med at opnå økonomisk stabilitet og vækst. Vi udforsker effektive strategier for budgettering, sparsommelighed, og investering, samt vigtigheden af at forstå og håndtere gæld.
Lær hvordan du kan opbygge en robust økonomisk fremtid gennem praktiske råd og indsigter fra økonomi eksperter
– sund økonomi –
Arbejdsglæde giver god bundlinje med Niels Høj Nygaard statsaut. revisor
Det betyder meget, at vi er glade og trives på arbejdspladsen – både for den enkelte medarbejder, men også for virksomheden som helhed. Udover den generelle trivsel på arbejdspladsen, kan arbejdsglæde have stor betydning for virksomhedens bundlinje.
I denne podcast fortæller statsautoriseret revisor Niels Høj om, hvorfor det er vigtigt, at ønskerne til arbejdslivet passer til virkeligheden i virksomheden, hvorfor det er en god ide at lægge et budget (for din egen skyld) og hvilke faktorer, der spiller ind, når man skal vælge virksomhedsform.
– sund økonomi –
Om frygten for at tale om pris med Dr Dave Nicol
Som dyrlæger bliver vi trænet i at hjælpe og behandle dyr, men vi har næsten ingen træning i kommunikation og forhandling. Og samtalen om pris er noget, mange af os frygter.
Dr. Dave Nicol fortæller i denne podcast om konkurrence i dyrlægebranchen og dyrlægers frygt for konflikter generelt, herunder frygten for at tale om pris. Han giver desuden tips til, hvordan vi skaber tillid til vores klienter og når ud til dem vha. digitale værktøjer.
– effektiv økonomistyring –
Den nye bogføringslov med revisor Heidi Andersen (inkl. online værktøjer)
I denne podcast diskuteres den nye bogføringslov og dens betydning for virksomheder. Med 25 års erfaring, deler revisor Heidi Andersen sine indsigter om lovens krav om digital bogføring.
Ifølge loven skal alle bilag være elektronisk lagret, og på længere sigt i et system godkendt af Erhvervsstyrelsen, hvilket udelukker brugen af regneark og fysiske kvitteringer. En undtagelse gælder for virksomheder med en årlig omsætning under 300.000 kr.
Loven kræver også, at virksomheder har en bogføringsbeskrivelse, der forklarer, hvordan bogføringen foregår, hvordan bilag opbevares og fremsendes til SKAT ved efterspørgsel. Det anbefales at opdatere denne beskrivelse årligt
– effektiv økonomistyring –
Økonomistyring for dem, der hader regnskab med Rasmus Bendix-Struve
Mange klager over, at de bruger for meget tid på bogføring og administrativt arbejde. Men der findes faktisk mange værktøjer, som kan lette arbejdet. Stort set alle dele af bogholderiet kan automatiseres – det kræver dog lidt investering af din tid at få det gjort, men du sparer både tid og penge på sigt.
Tidligere revisor Rasmus Bendix-Struve giver konkrete tips til, hvordan vi får overblik over regnskabet og hvad vi skal holde særligt øje med i regnskabet. Han fortæller desuden om prissætning og hvordan vi skaber mere værdi for vores kunder.
– effektiv økonomistyring –
Brug mindre tid og energi på dårlige betalere med service med Maximilian Frimmer
Det er både irriterende og frustrerende, når kunder ikke betaler. Og det kan komme til at koste din klinik mange penge, hvis dårlige betalere ikke bliver fulgt op med det samme.
Maximilian Frimmer giver her tricks til at automatisere hverdagen med nemme flows, der sparer dig tid. Han giver desuden tips til, hvordan du tackler dårlige betalere og undgår ubetalte regninger i fremtiden.
Strategier til et sundt kundeflow: Få en stærk og loyal kundebase
I en verden, hvor konkurrencen er hård, og kundernes loyalitet konstant udfordres, er det afgørende for enhver virksomhed at forstå kunsten i at tiltrække og fastholde kunder.
I dette afsnit dykker ned i, hvordan man effektivt kan opbygge en stærk og loyal kundebase, der ikke alene vælger dine produkter eller tjenester én gang, men bliver tilbagevendende, tilfredse kunder.
Vil du vide mere om markedsføring specifikt har det fået sin helt egen artikel, som du kan se her…
Hvad er goodwill?
Goodwill er et økonomisk begreb, der refererer til den immaterielle værdi af et firma, som ikke direkte kan tilskrives dets fysiske aktiver eller den faktiske finansielle ydeevne. Denne værdi kan omfatte firmaets brand, kundebase, medarbejderrelationer, patenter, varemærker og generel omdømme.
– sundt kundeflow –
Bliv synlig i nutidens telefonbog med Rasmus Gi Himmelstrup
Med lokal søgemaskineoptimering (SEO) kan du gøre dig og din virksomhed synlig på Google. Det kræver ganske simple værktøjer at øge chancen for, at din hjemmeside bliver placeret højt i søgemaskinen, når der er efterspørgsel fra potentielle klienter.
SEO-ekspert Rasmus Gi Himmelstrup forklarer, hvordan søgemaskinerne fungerer, og hvordan din virksomhed bliver synlig i søgemaskinerne uden det helt store markedsføringsbudget.
– sundt kundeflow –
Få flere klienter med Maj Wismann
Her får du tips og råd til at sætte gang i og forbedre din online markedsføring, så du får flere klienter.
Skolelærer og sexolog Maj Wismann deler ud af egne erfaringer og fortæller, hvordan du synliggør din virksomhed på internettet og opbygger tillid til dine klienter, og på den måde øger klientstrømmen. Maj kommer bl.a. omkring søgemaskineoptimering (SEO), brevkasser og emailmarkedsføring.
– sundt kundeflow –
Opbygning af effektive helsepakker med Christian Kolthoff
Det er blevet mere almindeligt, at dyreklinikker laver sundhedspakker, som klienterne betaler et fast månedligt beløb for. Men hvordan sikrer vi bedst dyrene mod sygdom, holder det månedlige beløb nede og giver klienten en følelse af tryghed og af at have sparet penge?
Dyrlæge og forretningsudvikler Christian Kolthoff tager os gennem en række strategiske overvejelser, vi bør gøre os om helsepakker, herunder hvilke ydelser, pakken bør indeholde, hvilke ydelse, der bør koste ekstra og evt. øvre grænser for antallet af ydelser.
– nærværende kundeservice –
Kunden i fokus og kommunikation i øjenhøjde med Tina True
En god receptionist skal kunne møde folk i øjenhøjde, kunne sætte sig andre folks sted og mærke, hvad det enkelte menneske har behov for. Forskellige mennesker har forskellige behov, og for at kunne behandle mennesker ens, skal vi behandle dem forskelligt, siger Tina, der er hovedperson i denne podcast.
Salgssekretær og receptionist Tina True deler her ud af sine egne erfaringer og giver svar på, hvad det kræver at være en god receptionist.
– nærværende kundeservice –
100% kundetilfredshed – en case fra den virkelige verden – sådan har vi gjort med Lene Ruhnau
Ved du, om dine klienter er tilfredse, om de vil anbefale dig og hvorfor? Med ganske simple tiltag i din forretning kan du opnå større kundetilfredshed og skabe bedre resultater.
Klinikchef Lene Ruhnau deler her sin opskrift på 100% kundetilfredshed og giver ideer til, hvad du kan gøre for at forbedre din forretning og levere en god kundeoplevelse.
– kundeklager –
Vend negative anmeldelser til noget positivt. Sådan svarer du effektivt
Jeg fortæller her hvordan du effektivt håndterer negative online anmeldelser, som er en uundgåelig del af at drive en dyreklinik. Det er umuligt at gøre alle tilfredse, og derfor vil negative anmeldelser forekomme, men det vigtige er, hvordan man reagerer på dem.
Jeg præsenterer en trin-for-trin guide, der omfatter fire trin: “HJERTE”, “HOVED”, “UDSYN” og “HÅND”, som alle er designet til at adressere, forstå og respondere effektivt på kritik. Disse trin hjælper klinikken med at formulere et gennemtænkt og empatisk svar, der både viser forståelse for kundens perspektiv og giver en saglig redegørelse af klinikkens side af historien.
Det offentlige svar er ikke kun for at omvende den utilfredse kunde, men også for at vise andre potentielle kunder, at klinikken er opmærksom, empatisk og proaktiv i sin kundeservice.
Social Selling: Sælg uden at sælge med Leif Carlsen
I denne podcast med Social Selling specialist Leif Carlsen bliver det belyst, hvordan traditionel salgsmetodik skifter til en mere subtil tilgang, hvor relationsskabelse og netværksudnyttelse er centralt. Han argumenterer for, at effektiv salg i dag handler mindre om direkte salgsteknikker og mere om at opbygge meningsfulde relationer til potentielle kunder, inden de træffer en købsbeslutning.
Social Selling involverer brugen af sociale medier og personlige relationer til at skabe tillid og anerkendelse blandt potentielle kunder. Ved at skabe og dele relevant, fagligt indhold kan klinikken blive fundet tidligere i kundens søgeproces og demonstrere deres ekspertise og kompetencer.
Principper for ledelse og styring af servicekvalitet
I dette afsnit dykker vi ned i hvordan effektivt lederskab ikke kun fører til fremragende servicekvalitet, men også skaber et arbejdsmiljø med mindre stress og mindre administration. Vi anerkender, at kernen i ethvert succesfuldt team ligger i dygtige og motiverede medarbejdere, og at en leder spiller en central rolle i at fremme disse kvaliteter.
Gennem strategisk ledelse og menneskefokuseret tilgang vil vi udforske, hvordan du som leder kan reducere den daglige stress og administrative byrder, både for dig selv og dit team. Dette opnås gennem effektiv uddelegering, opbygning af medarbejderkompetencer, og fremme af et miljø, hvor dine medarbejderne føler sig værdsatte og motiverede til at yde deres bedste.
Hvordan vi får et meningsfyldt arbejdsliv med faglig udvikling og effektive målsætninger uden dårlig samvittighed og at få stress har fået sin helt egen artikel, som du kan se her…
ledelse i praksis
Management på den lille dyreklinik – Dyrlægens guide til den første ansatte med Amy Newfield
I denne podcast med Amy Newfield taler vi om, at det er en almindelig misforståelse blandt dyrlæger, der starter egen praksis, at de vil få mere fritid. I virkeligheden ender mange med at påtage sig flere ansvarsområder og arbejde mere end før.
Dette skyldes, at selvom det kan virke som en løsning at ansætte nye medarbejdere for at hjælpe med væksten af klinikken, resulterer det ofte i, at ejeren skal tage sig af ledelsesopgaver og bliver mere involveret i virksomhedens drift for at sikre dens succes.
Newfield anbefaler dyrlæger, der åbner egen praksis, at uddanne sig inden for ledelse og virksomhedsdrift. Hun understreger, at man ikke får mindre arbejde ved simpelthen at ansætte nogen til at løse opgaver, da det medfører en ekstra dimension af arbejde relateret til medarbejderstyring, økonomi og overordnet ledelse.
[tcb-script async=”” data-uid=”5700bef81f” src=”https://cheerful-leader-571.ck.page/5700bef81f/index.js”][/tcb-script]ledelse i praksis
Om ansvar for faglighed og ledelse med dyrlæge Søren Hornbæk
Søren Hornbæk blev partner i Trekantens Dyrlæger i 2012, med en ambition om at være selvstændig og aktivt forme firmaet. Han understreger vigtigheden af at prioritere opgaver og have en plan, samtidig med at arbejdet skal være sjovt og engagerende.
Søren lægger vægt på ærlighed om egne kompetencer og værdien af at henvise patienter, når det er nødvendigt. Han ser henvisning som en del af god faglighed og mener, at det skaber tillid snarere end at underminere ry. Søren anbefaler samarbejde frem for konkurrence mellem kolleger og fokuserer på at differentiere sin praksis i branchen.
Dyrlægens guide til effektiv og respektfuld uddelegering af opgaver med Mike Michalowicz
Har du nogensinde ønsket, at dine kollegaer eller ansatte ville tage mere ansvar for de opgaver, de udfører? Ved hjælp af effektiv uddelegering af opgaver, kan du få det til at ske.
Iværksætter, virksomhedsejer og forfatter Mike Michalowicz giver her en guide til, hvordan du uddelegerer opgaver enkelt og effektivt, og får dine medarbejdere til at tage ansvar, så du får frihed til at gøre, hvad du vil, når du vil.
Bedre teamwork og mindre stress gennem personprofiler med Johanne Østerbye og Tine K. Brogaard
Fungerer dit arbejdsteam og elsker du at gå på arbejder, eller bruger I meget tid på konflikter og er dagen i klinikken præget af stress?
Mennesker er grundlæggende forskellige, og når vi skal arbejde sammen og bruge vores ressourcer optimalt, er det nødvendigt, at vi har en forståelse for disse forskelligheder.
Dyrlæge og iværksætter Johanne Østerbye fortæller sammen med klinikmedejer Tine Brogaard om, hvordan vi skaber balance i teamet og bliver opmærksomme på hinandens styrker og svagheder. De taler bl.a. om Den Jung-baserede Type Analyse (JBTA), som er en personlighedsanalyse, der giver viden og forståelse om dig selv og andre, du arbejder sammen med.
Skab engagement og motivation med LEAN-tavlemøder med Susanne Pejstrup
Tavlemødet er et effektivt værktøj, der skaber overblik, fællesskab og vedvarende udvikling af virksomheden. Tavlemøder efter LEAN-metoden er meget strukturerede, hvilket gør, at man hurtigt kommer igennem dagsordenen. Kun dét, der vedrører alle, tages op, så ingen spilder deres tid.
Konsulent og agronom Susanne Pejstrup gør os her klogere på, hvad tavlemøder helt basalt er, hvordan de konkret afholdes, og hvordan de kan gøre en forskel for dit team.
Fordele ved ISO Dyrlægen og 3 ting du kan gøre smartere allerede i dag med kvalitetschef Lone Sønnichsen
ISO Dyrlægen er en certificeringsordning, der understøtter arbejdsgange i praksis og fokuserer på kvalitet og effektivitet. Som medlem får man adgang til værktøjer som ePraksis-VET, et kvalitetsstyringssystem, der hjælper med at kontrollere og overskue procedurer og daglige rutiner. ePraksis giver mulighed for at dele procedurer og protokoller, hvilket fremmer læring og inspiration på tværs af klinikker.
I podcasten fremhæver Lone vigtigheden af at beskrive arbejdsgange i klinikker, idet procedurer og ansvarsområder varierer fra sted til sted. Ved at dokumentere disse procedurer kan medarbejdere udføre opgaver selvstændigt og spare tid. Desuden forbliver viden på klinikken, det giver overblik, og synliggør ellers usynlige opgaver.
[tcb-script async=”” data-uid=”5700bef81f” src=”https://cheerful-leader-571.ck.page/5700bef81f/index.js”][/tcb-script]