Du kan læse om regler for, hvordan en jobansøgning skal se ud, men der er faktisk ikke nogen rigtig eller forkert formular. Ansøgningen skal nemlig passe til din personlighed.
Vi vil gerne skrive ansøgninger, der fanger cheferne og får os kaldt til samtale. Samtidig skal den føles tro overfor vores egen personlighed og vise alle vores gode sider uden at glemme noget af det væsentlige.
Det er store krav, vi stiller.
Her er lidt om, hvad cheferne forventer, hvordan strukturen er bygget op i en klassisk ansøgning og hjælp til at finde de rigtige ord til at beskrive dig selv.
…men husk det er retningslinjer, ikke faste regler du ikke kan bryde.
I virkeligheden kan alle skrive en god ansøgning, og husk: Det er ikke ansøgningen, de ansætter – det er dig.
Din ansøgning skal selvfølgelig være i orden, velskrevet og godt struktureret, men lad nu være med at bruge al din tid på den. Så er det trods alt bedre at arbejde på at forbedre cv’et.
Her er kort, hvordan denne artikel er bygget op:
Og så lige et kort tip: Gør din ansøgning konkret, præcis og kort så den kan være på én side, men lad dig ikke hæmme af det i starten. Skriv gerne både 2, 3 eller 4 sider og kog det ned senere. Ingen skriver den perfekte ansøgning i første hug.
Dette burde være så nemt, og så alligevel ikke. Mit bedste råd her er: Tjek det igen, tjek det så og tjek det så lige igen! Det er seriøst lykkedes mig (mere end én gang) at sende breve ud med det forkerte navn eller adresse i brevhovedet. Det er simpelthen bare for dumt!
Det er i princippet en detalje, der er så nem at gøre rigtig, men kan være helt afgørende for, om din ansøgning overhovedet bliver læst, hvis ikke du har gjort det rigtigt.
De fleste klinikker er naturligt nok gode til at skrive deres adresse på hjemmesiden, men fejl kan også forekomme der. Tjek eventuelt også lige telefonbogen eller CVR-registret (cvr.dk), hvor virksomhedernes officielle data ligger.
Jeg skriver typisk datoen (og eventuelt min by) øverst til højre, klinikkens navn og adresse til venstre. Derefter bruger jeg en del linjeskift, så jeg kommer ca. en femtedel ned på siden, før jeg placerer min overskrift. Og jeg skriver datoen helt ud uden forkortelser.
Overskriften skal på en halv til en hel linje give overblikket over, hvad den kommende side indeholder, baggrunden for hvorfor du har sendt den, og i princippet også hvorfor modtageren bør læse videre.
Det er meget at kræve af en enkelt linje, og du kan gøre det meget kreativt, hvis din personlighed og det kommende job er til det.
Uden at vide det vil jeg næsten tro, at en smart overskrift er påkrævet i ansøgninger til kreative fag og salg. Det er nok mindre relevant i vores branche.
Selv har jeg ofte valgt den simple og sikre (grænsende til det kedsommelige) version. Jeg bruger typisk: ”Ansøgning om ansættelse som…”
Formlen er: HVAD er det (ansøgning) + NØGLEORD (…som vikar/dyrlæge/vagt).
Jeg har også set nogle bruge stærke værdiord og buzzwords som f.eks.: ”Passioneret og serviceminded smådyrsdyrlæge søger ansættelse som…” eller ”Ambitiøs dyrlæge med særlig interesse for XYZ, søger den ledige stilling”.
Formlen er: HVEM er det (1-2 værdi-ord om dig) + NØGLEORD (for eksempel dyrlæge) + FORDEL (med særlig interesse for…/med erfaring fra…) +/- HVORFOR er det (…søger job/…nye udfordringer).
Jeg skriver mere om værdi-ord længere nede!
Du kan også bruge den mere kulørte og friske: ”Skal jeg løse dagens opgaver og besvare telefonen – med et smil?”, ”Jeg kan sælge sand i Sahara og foder på parkeringspladsen foran PetWorld” eller ”Dyrlæge, der også kan tørre lort op, søger job”.
Formen er noget mere løs her, men nogenlunde sådan: HVEM (værdi-ord fortalt indirekte som ”serviceminded” i eksempel 1, ”sælgende” i nr. 2 og ”team-worker” i nr. 3) + OVERRASKELSE/TWIST/BUZZWORD (”med et smil”, ”foran PetWorld” eller ”lort”) +/- NØGLEORD (for eksempel dyrlæge)
Action plan:
Skriv (mindst 3) eksempler på hver af disse tre typer overskrifter. Hvilken havde du nemmest ved at skrive? Hvilken giver DIG den bedste mavefornemmelse og passer bedst til dig?
Du skal skrive en kort og præcis indledning, hvor du viser din interesse.
Indledningen kommer først (well dha…!), men kan være nemmere – ikke nemt, men nemmere – at skrive som det sidste. Det er nemlig nemmere at skrive, hvad du indleder til, hvis du allerede har skrevet indholdet.
Her er det absolut vigtigt, at du har gjort dit hjemmearbejde og lavet noget research på den virksomhed, du søger hos.
Find de nøgleord, der bliver brugt i annoncen, så du kan skrive til dem direkte. Søger du uopfordret, kan du se, hvilke værdi-ord klinikken bruger om sig selv på deres hjemmeside.
Ja, det er meget arbejde, hvis du skal sende 15 ansøgninger, men det bliver nemmere for dig at komme igennem nåleøjet, hvis du rammer virksomheden rigtigt. Eller rettere: Personen bag virksomheden rigtigt.
Der er 3 eksempler lige herunder.
Du kan også bruge smiger (ikke fedteri) i din indledning. Arbejdsgivere vil gerne ansætte folk, der passer ind i virksomheden. Det kan du demonstrere i din indledning ved at vise et kendskab til virksomheden og dens værdier.
Jeg har selv brugt dette konsekvent, når jeg har haft muligheden (og jeg mente det ærligt) som i eksemplet her:
Indledningen skal være ultra-kort, men alligevel er det nok den del af ansøgningen, du skal bruge mest krudt på. For at det ikke skal hæmme dig, kan du skrive en eller to lange versioner, lad det blive ved det og så vende tilbage og forkorte og koge ned, når du har skrevet resten af ansøgningen.
Her er tre tilfældigt udvalgte eksempler på nøgleord og værdi-ord fundet via Google:
Dyrehospitalet Vestsjælland (lokaldyrlægen.dk)
”Vi er nu en all-around smådyrspraksis. Vi henviser større komplicerede operationer og udredninger.”
Her er altså glæden ved almen praksis, tålmodig klientmodtagelse og gode kliniske færdigheder formentlig i højsædet. Samtidig betyder det nok mindre, om du kan lave laboraskopisk sterilisation, er ekspert i ultralydskanning og kan huske udenad, hvor mange milliliter Synacthen man bruger til en ACTH-stimulationstest.
Skærbæk Dyreklinik (www.dyrlaegecentralen.dk)
”I Team familiedyr er vi specialiserede i at tage os af familiens kæledyr. For os er det helt naturligt, at omsorg og faglig ekspertise går hånd i hånd, og i team familiedyr tager vi os af alle almindelige undersøgelser og sygdomme i forhold til hunde, katte, kaniner, fugle og andre familiedyr.”
Her bruger de ord som ”specialiserede” og ” faglig ekspertise” sammen med ”omsorg” og ”går hånd i hånd”. Her forventer man altså en interesse for at specialisere sig, sammen med at du har fokus på nogle bløde værdier.
Familie Dyrlægerne (famdyr.dk)
”Vi ved at dit dyr er en del af familien og at dyrlægebesøg og sygdom kan give mange bekymringer. Derfor skal dit dyr være i både omsorgsfulde og kompetente hænder, når det er ved dyrlægen – uanset om det drejer sig om den årlige sundhedsundersøgelse og vaccination, sygdomsudredning eller operation. (…) Vi har den faglige baggrund, efteruddannelse og specialisering i orden”
Her bruger de også ord som ”omsorg” og ”tryghed”, men disse værdier bliver leveret ved at “efteruddannelsen og specialiseringen er i orden.” I dette tilfælde gør du altså klogt i at slå mere på dit faglige engagement end dit følelsesmæssige.
Der er i mine øjne ikke en af disse klinikker, der er bedre end en anden, men der vil være stor forskel på, hvad du skulle lægge vægt på, hvis du skulle sende en ansøgning til disse tre steder.
”Jo bedre du har sat dig ind i den virksomhed, du søger ind på, jo længere kommer du i processen.”
– Simon Vølund
Har du ikke hørt podcasten med Simon Vølund fra Odense Dyrehospital, så gør det nu. Han løfter sløret, for hvad der skal til for at blive kaldt til samtale (link).
Action plan:
Find og notér dig hvad klinikken skriver om:
Skriv dernæst et fuldt afsnit, hvor du fortæller præcist, hvad du kan tilbyde på de punkter, de nævner.
Du kan få min (gratis) guide til at komme igang her. Den indeholder en ultra-kort og effektiv vejledning gennem processen fra helt grøn frem til jobsamtalen er gennemført.
Denne del af ansøgningen fylder ca. halvdelen af siden, måske lidt mere, og består af to elementer:
Det sidste punkt er det absolut vigtigste. Modtageren af din ansøgning sidder kun med én tanke: ”Hvad får jeg og klinikken ud af at ansætte denne ansøger?”
Det er måske nok nemmest at beskrive erfaringer og kurser, da det er konkret og lettere at få øje på en synlig gavn af. Du skal dog ikke spilde pladsen på bare at beskrive dit CV i flere ord. Du bør i stedet have fokus på, hvordan dine erfaringer og interesser kan gavne klinikken, fremfor hvad du selv synes er spændende. Du kan så henvise til steder i dit CV, der dokumenterer dine påstande. Lidt som i en videnskabelig artikel.
Hvis du ikke har så meget erfaring, kan det selvfølgelig være en udfordring, men dine personlige værdier kan også skabe meget værdi.
Hvilke værdi-ord passer til dig?
Vi er alle unikke individer og kan ikke puttes i kasser. I hvert fald ikke hvis man kender alle detaljerne om os. Du er nu alligevel nødt til at vælge ud i, hvad du vil fortælle om dig selv på den ene A4-side, du nu har til rådighed.
Der findes et hav af måder at dele ansøgere op på, og de såkaldte DISC-profiler er blot én af dem. I DISC-profilering deles karaktertræk ind i kombinationer af 4 grundtræk (D, I, S og C). Nogle af de klassiske DISC-persontyper kan hjælpe dig med at finde de værdi-ord, der beskriver dig bedst. Her er nogle (meget) grove træk til inspiration:
Iværksætteren og Inspiratoren (mest D og I)
Du vil gerne opnå prestige og status og optræder ofte optimistisk, entusiastisk og typisk venskabeligt. Du trives med udfordrende opgaver med fokus på objektive parametre og er god til at håndtere modstand, men kan blive ubeslutsom eller sur under for meget pres.
Perfektionisten og Analytikeren (mest S og C)
Disse mennesker er opgave-orienterede og analyserende personer. Du kan lide at løse logiske og tekniske opgaver og er god til at granske og analysere detaljer. Du er eftertænksom og måske lidt tøvende. Du trives bedst med velordnede forhold og klare fastlagte mål, og du arbejder rationelt.
Integratoren (mest I og S)
Du er meget menneske-orienteret, samarbejdsvillig og har fokus på de bløde værdier. Du er serviceminded og god til at løse konflikter ved blandet andet at lytte. Du er god til at organisere arbejde og motivere, men er ofte udfordret i at gøre dine egne opgaver helt færdigt.
(Jeg kender i øvrigt rigtig mange gode sygeplejersker, der ligger i denne kategori)
Den kreative (mest D og C)
Du er god til at komme med enestående løsninger og har fokus på resultatet. Du har både godt styr på dig selv og forsøger at yde indflydelse på andre. Du tager ofte initiativ til nye ting og kan ”få tingene gjort”. Du kan være fåmælt og måske ligefrem virke barsk og kynisk på nogen, da du er udfordret i at give udtryk for dine varme følelser.
Motivation
I denne del af ansøgningen skriver du, hvad der er din motivation for at søge stillingen. Det kan måske interessere modtageren mindre, hvorfor stillingen gavner dig, men dog samtidig sige noget om, hvor stabil du er, og hvor meget du faktisk brænder for stillingen.
Pas dog på at dette ikke kun bliver varm luft. Vær gerne meget konkret.
Action plan:
Vælg de 3-5 værdi-ord du gerne vil bruge i din ansøgning og skriv et kort afsnit til hver om hvordan de værdier kan gavne virksomheden.
Det klassiske råd er at danne en sluttet cirkel, hvor du runder af med de samme ord, som du brugte i indledningen. Du kan eventuelt også kort ridse op, hvordan du gavner virksomheden, og hvad din motivation er.
Selv har jeg ofte gået efter den simple og sikre version, hvor jeg blot siger tak for opmærksomheden og åbner for en kommende kontakt.
Og skriv nu for po…. din email og telefonummer nederst. Gør livet nemt for din modtager.
Du kan måske hjælpe andre. Har du skrevet en god ansøgning eller bare en god indledning, kan du hjælpe os andre med at blive bedre.
Del uddrag af din tekst i kommentarfeltet!
”En ansøgning skal være velformuleret og uden fejl. F.eks. er stavefejl så simple at rette, at de skal bare ikke forekomme.”
– Jens Eslau
Har du ikke hørt podcasten med Jens Eslau fra Københavns Dyrehospital, så gør det nu. Han fortæller om hvad han ser efter hos ansøgere (link).
Det ville være synd hvis du blev sorteret fra på tekniske fejl – fejl som du lige så godt kunne have fanget, ved lige at tjekke én gang til. Kontroller derfor:
✔ Afsender: Dit navn, adresse, telefon og e-mail og eventuelt træftid, hvis du eksempelvis aktuelt er i arbejde
✔ Modtager: Virksomheden, adresse, afdeling og kontaktperson – og kontroller nu at stavningen er korrekt. Mennesker med en særlig stavning a deres navn, vil være særligt opmærksom på den slags sjuskefejl.
✔ Dato: Den dag du sender ansøgningen (og ikke den dag, du oprettede dokumentet i word eller du sidst sendte en ansøgning)
✔ Underskrift: Det ser bare bedre ud.
✔ Trykfejl og stavefejl: Få eventuelt hjælp eller læs din ansøgning bagfra sætning for sætning. Som Simon Vølund siger i sin podcast, er det et tegn på styrke, at bede om hjælp når noget er svært.
✔ Stil: Passer stilen i din ansøgning med hvem du er (og ikke den du gerne ville være) og med det sted du søger?
✔ Bilag: Du skal altid vedlægge et CV, men eksamensbeviser og kursusbeviser er kun relevante hvis de bliver efterspurgt direkte eller er afgørende for et nøglepunkt i ansøgningen. Du kan eventuelt skrive at du tilbyder at eftersende yderligere bilag, skulle man ønske det.
✔ Referencer: Referencer kan være mere værd end anbefalinger. Du kan eventuelt nævne dem under din underskrift eller i dit CV. Skriv også kontaktoplysningerne så du gør det nemt for modtageren. Husk også at informere referencen.
✔ Læs din ansøgning højt: At læse din tekst højt for dig selv er et simpelt trick, der nemt kan fange fejl og krøllede sætninger. Lås dig inde på badeværelset hvis det er nødvendigt.
Der er specielt 3 podcast, som du kan få meget ud af at lytte til lige nu. Det er:
Du kan få min (gratis) guide til at komme igang her. Den indeholder en ultra-kort og effektiv vejledning gennem processen fra helt grøn frem til jobsamtalen er gennemført.