Anders Sevelsted ved rigtig meget om facebookannoncering, da han har arbejdet med online markedsføring i rigtig mange år, og har haft fingrene i mange forskellige aspekter af det. Han interesser sig meget for den psykologiske side af emner, og for hvordan vi reagerer som mennesker.
Få det komplette overblik over online markedsføring
Denne artikel er blot ét enkelt kapitel en samlet serie om værdiskabende online markedsføring for servicevirksomheder og andre eksperter. Hvis du vil starte fra begyndelsen med det komplette overblik, skal du starte med oversigten i hovedartiklen her…
Du kan også springe direkte til det kapitel, der er relevant for dig.
- Begynderens guide til digital markedsføring med Ib Potter
- Bliv synlig i nutidens telefonbog med Rasmus Gi Himmelstrup
- Kom til tops i Googles søgeresultater med Lars Skjoldby
- Skriv bedre tekster på Facebook med Tanya Dick
- Brug facebookannoncering rigtigt og spar penge med Anders Sevelsted
- Video til nettet på den nemme måde med Thomas Martinsen
- Skab ægte relationer til dine kunder med email-marketing med Christina Klitsgaard
- Tjekliste med 10 punkter til at give din hjemmeside et sundhedseftersyn
- Få synlighed i medierne med historier, der betyder noget med Lotte Hansen
- 50 ideer til din blog, videoer og andet indhold + guide i hvordan du finder dine egne med Søren Drimer Pejstrup
- Fra potentielle kunder til faste klienter med Brandon Breshears
I 2014 fik Anders kontakt til Bigum og Co og begyndte at kombinere “Content” med de betalte opslag – navnlig facebookannoncering. Øvelsen går ud på at placere det rigtige indhold for de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt.
Vi kan spare penge rigtig mange penge på vores markedsføring, hvis vi kan gøre det rigtigt.
- Hvem er vores kernekunder
- Hvad er vores mål
- Hvem vil vi annoncere for
- Hvilken følelse vil jeg binde op
Boost-knappen er spild af penge i din facebookannoncering
Boost-knappen kan være spild af penge, hvis du klikker uden omtanke. Du får en meget ringe rækkevidde, hvis ikke du gør dig lidt forberedelse.
Der kan være en god effekt af knappen, men du skal have sat din målretning op på.
KUNNE DU STARTE DIN EGEN KLINIK?
Udforsk muligheden og drømmen! Få indsigt i den frihed og de udfordringer, der følger med at eje din egen dyreklinik. Opdag, hvordan du kan gøre din drøm til virkelighed.
Step 1: Kend din forretning
For at undgå at spilde penge, skal du være helt skarp på hvilke type af forretning, du kan vil annoncere på. Vi snakkede også om det i podcasten med Ib Potter og i podcasten om søgemaskineoptimering, og det samme gælder her.
Du skal kunne svare på: Hvad vil du gerne tjene penge på? Og hvem vil du gerne sælge til?
(Og hvis du fristes til at sige “alle” eller “så mange som muligt”, begår du en fejl – men det må du tilbage til podcast 53 med Ib Potter og lære hvorfor)
Når du kender din målgruppe og dit budskab bliver samtidig meget mere præcis i din annoncering og undgår dermed st bruge penge på at nå de forkerte.
Anders siger også at det selvfølgelig kræver noget tid. Du kan spare penge, men det kræver en investering i tid.
Ved at gøre dine annonce meget specifik orienteret på en enkelte type patient (én art, få racer, ét problem, én sygdom), kan du ramme meget mere præcist. Du skal altså kun betale for at nå de 200 mennesker, der er relevant.
Når du så skaber rigtig mange annoncer, kommer du måske op i det beløb, du ellers ville have betalt for en “gammeldags” annonce, fortæller Anders. Fordelen her er bare at du rammer dine målgrupper meget mere præcist end du for eksempel ville med en annonce i lokalavisen.
Praksisorienterede online kurser for dyrlæger
Målrettede, praksisnære kurser med læringsgaranti – designet til at styrke dine faglige kompetencer og hjælpe dig med at tage din praksis til nye højder.
Step 2: Definer helt klart hvad du vil have kunden til at købe
Anders peger på, at en kunde tit ikke vil blive ramt af en annonce lige den dag kunden har brug for en dyrlæge til at håndtere en sygdom. Her finder kunderne os ved enten at søge i Google eller spørge vennerne (evt. via Facebook).
Derfor giver det ikke altid mening at “sælge klinikken”, forklarer han. Vi skal i stedet tænke over nogle specifikke ydelser eller produkter vi gerne vil sælge.
Step 3: Skriv klart hvad du vil have læserne skal gøre
Pointen har været nævnt før (i den her podcast), men du skal være helt klar i teksten i dit opslag på, hvad du enten tilbyder af værdi (hvad læseren for ud af dit opslag), eller hvad vil have folk skal gøre med dit opslag. Du skal måske have det i den eller første linie.
I markedsføringsjargon hedder det et “Call To Action – CTA”, hvis du vil søge Google efter mere om emnet. Det er altså din formulering af, hvad du præcist vil have folk til at gøre:
“Klik her”, “Kommentér”, “Del” og så videre. Du kan selvfølgelig bruge mindre direkte varianter som “Hvad synes du om…” eller “Kender du en, der….”
Hvis du ikke føler noget, køber du ikke noget.
Vi handler kun med nogen vi kan lide, siger Anders. Den vigtigste er altså at opbygge en følelse af tryghed. Det kan være tryghed ved dyrlægen eller tryghed i at informationerne er troværdige.
Hvad at starte teksten i et Facebookopslag med et spørgsmål som: “Kender du det…” eller, “Har du nogensinde…” starter læserens hjerne hurtigt med et svar.
Hvad at fortælle historien omkring opslaget, f.eks. ved at vise billeder af en glad hund og en glad ejer, er en god måde at viser følelser på i at opslag – på markedsføringssprog hedder det “storytelling”.
Negative følelser i forbindelse med sygdom og skade kan også være rigtig effektive, fortæller Anders.
Facebook kender os bedre end vi kender os selv.
Opslag, der klarer sig godt, kan bruges til opslag. Facebooks algoritmer holder øje med læsernes adfærd. Det gælder bl.a. antal af likes, delinger og den tid man bruger på et enkelt oplag. Disse parametre fortæller Facebook hvilke opslag folk kan lide og hvilke der ikke interesserer.
Det betyder også at det at booste opslag, der klarer sig dårligt, ikke hjælper meget. Det virker meget bedre (og er billigere) at booste opslag, der allerede klarer sig godt, forklarer Anders.
Annoncerne kan også bruges til “lead generering”, hvor man bruger Facebook til at samle e-mails ind til nyhedsbrevet.
En vigtig pointe her er at Facebooks algoritmer meget nøje vælger vores læsere ud. Vælger du at køre en annonce for at få flere likes på et opslag, vil Facebook præsentere din annonce for mennesker, der normalt klikker “Synes godt om”-knappen. Kører du en annonce for at få tilmeldinger til dit nyhedsbrev, vælger Facebook de brugere ud, der tidligere har gjort det.
KUNNE DU STARTE DIN EGEN KLINIK?
Udforsk muligheden og drømmen! Få indsigt i den frihed og de udfordringer, der følger med at eje din egen dyreklinik. Opdag, hvordan du kan gøre din drøm til virkelighed.
Næste skridt: Installer en Facebook-pixel
Det lyder teknisk, men tager kun 5-10 at gøre. Du skal bruge en lille kodestump, som du får fra Facebook. Den skal kopieres ind på din hjemmeside og den kan din udvikler hjælpe dig med. Hvis ikke de kan, skal du have en ny udvikler. For udviklere er det så basalt som det er for os at klippe klør.
Her kan du se at det virkelige kun tager nogle få minutter:
Den samler data om dine læsere på din hjemmesider og når du har den på plads, kan du målrette dine annoncer til dem, der har besøgt hjemmesiden.
Du kan også målrette imod mennesker, der har set dine videoer på Facebook eller har engareret sig på den ene eller anden måde.
Når du har sat disse målgrupper op, kan du trygt bruge boost knappen, for så skal du blot vælge hvilken gruppe du vil ramme.
Relevante links:
- anderssevelsted.dk [ikke længere online]
- bigum.co/kurser/facebook-kursus
- Start din læring om online markedsføring i podcast 53: SIVP53: De vigtigste første skridt i digital markedsføring med Ib Potter
- Lær mere om at blive fundet på Google i podcast 55: SIVP55: Kom til tops på Googles søgeresultat med Lars Skjoldby
- Blog: Opstart af klinik: Hvordan bliver man selvstændig – Den indre mekanik i at starte egen dyreklinik
Praksisorienterede online kurser for dyrlæger
Målrettede, praksisnære kurser med læringsgaranti – designet til at styrke dine faglige kompetencer og hjælpe dig med at tage din praksis til nye højder.