I denne guide lærer du hvad etisk og værdiskabende online markedsføring er, og hvordan det kan bruges i servicevirksomheder. Vi er dyrlæger, så mange af eksemplerne vil komme fra vores branche, men tilgangen og elementerne vil kunne bruges i dit firma også.
Du vil lære hvordan du sikrer en god tilgang af nye kunder, holder på de gamle og sælger mere uden at være sælger. Det gør du ved at være dig selv, ved at være ærlig og ved at hjælpe andre. Sådan er online markedsføring nemlig også.
Du vil også lære, hvordan du vinder over kollegaerne i brancher med meget konkurrence og frigør dig fra den evige snakken om prisen.
Vi må indstille os på at både vores nuværende og vores potentille kunder søger informationer online. Tidligere kom de måske til dig som ekspert, også så var du allerede langt foran konkurenterne. Nu søger kunderne de fleste informationer selv, og derfor let din konkurrent. Kan de bedre lide din konkurrents informationer, lander deres køb der i stedet for hos dig.
Samtidig er forbrugerne alle steder. Ikke kun på Facebook eller Google eller hvor du bedst selv kan lide at være. De er alle steder. Vil du i kontakt med mulige kunder, må du møde dem, hvor de er. Det vil sige at du (eller din online markedsføring) skal være tilgængelig alle steder. Det bliver hurtigt udmattende, men det kan gøres effektivt og målrettet. Det vil du også lære om i denne guide.
Online markedsføring handler om at løse problemer for dine kunder, og det skal du lære nu.
Kapitel 1: Hvad er værdiskabende online markedsføring?
Værdiskabende online markedsføring handler om at hjælpe og uddanne dine kunder og potentielle kunder, så de kan løse deres problemer og træffe bedre beslutninger.
Mange elementer i online marketing tager tid at skabe og får til at gro, og det skal passes undervejs, men har du tålmodighed, kan dine tiltag vokse sig store.
I dette kapitel viser jeg dig nogle grundlæggende elementer, du kan plante nu og som kan vokse sig store med tiden.
Marketing basics: Hvad er kunderejsen?
Det er skide irriterende når telefonsælgen ringer og vil have dig til at tænke på forsikringer, telefonabonnement og tv-pakker – med mindre du selvfølgelig lige havde tænkt på, at du manglede sådan noget.
Men hvorfor er det sådan?
Det er irriterende fordi du ikke (er klar over at du) mangler endnu en tv-pakke og du kender ikke personen der ringer. Du har ikke “et erkendt behov” og er ikke begyndt din kunderejse.
Anderledes er det med ejeren af en lille ny killing. Hun slår op på Google, hvad sådan én skal have og finder ud af, at den skal neutraliseres og øremærkes. Nu er hun pludselig en potentiel kunde, der har et “erkendt behov”.
Har hun allerede fået de informationer i en artikel på din konkurrents hjemmeside, kender hun slet ikke dig endnu. Hun er altså slet ikke en potentiel kunde for dig. Er du heldig at hun søger igen efter “dyrlæge nær mig” og du dukker op ved siden af konkurrenten, er du rykket lidt tættere på.
Nu skal hun så beslutte sig, hvem hun vil bruge – hvem hun bedst kan lide.
Hun vælger måske to dyreklinikker, med de bedste anmeldelser ud og ringer til dem. Hun spørger måske til prisen og til hvordan operationen foregår, men lytter samtidig, hvordan hun bliver modtaget og hvormeget telefonpasseren smiler.
Mange tager et ekstra skridt og spørger venner og Facebook, hvem de kan stole på. Derfra beslutter den nye katteejer sig for hvilken dyreklinik, hun har mest tillid til. Hun begrunder det måske for sig selv med pris, beliggenhed, værdier eller noget fjerde. Samlet handler det dog kun om hvem, hun har tillid til (jo, dét gør det!).
På den måde har katteejeren taget en kunderejse fra at opdage at hun har et behov for noget til sin mis, lært nogle klinikker at kende, valgt nogle hun kunne lide og endt med at stole på en enkelt af dem.
(Om du så er hendes tillid værdig, afgøre om hun kommer igen næste gang hun har et erkendt behov for din hjælp. Er du det, vil hendes kunderejse være meget kortere og med garanti springe delen med at spørge i en Facebook-gruppe over.)
Social Selling handler om at sælge uden at være sælgende
Tag udgangspunkt i den værdi du kan skabe
Mange brancher, inklusive dyrlæger, har tidligere været vant til at kunderne kom til os for rådgivning, hvilket gav os indflydelse på deres behov og beslutninger fra starten. I dag tager mange kunder en stor del af kunderejsen selv og kontakter os ofte først, når de vil have en pris. Dette har skabt frustration, og skylden er ofte givet til internettet, prisportaler, medier og kollegaer. Uanset årsagen har kundernes adfærd ændret sig, og vi skal tilpasse os. I podcasten med Leif Carlsen fra Social Selling Company taler vi om, hvordan du kan blive relevant tidligere i kunderejsen uden at fremstå som en påtrængende sælger.
Elementerne i kunderejsen bliver kaldt alt muligt, men de beskriver i sin essens det samme. Den, jeg hører blive slynget ud oftest, er “know, like, trust”. Man snakker også ofte om at kunder går fra at være kolde til varme lige før de køber. I figuren herunder kan du med farvekoder, se nogle flere eksempler.
Marketing basics: Hvad er salgstragten?
Salgstragten beskriver kunderejsen fra første kontakt til køb. Den består typisk af tre faser:
- Awareness: Kunden opdager din virksomhed via markedsføring.
- Interest: Kunden undersøger, hvordan dit produkt kan løse deres behov.
- Decision: Kunden vurderer og træffer beslutning om at købe.
Formålet er at guide kunden gennem tragten og øge konverteringer.
NOTE: Må jeg godt lige indskyde at det er noget sludder at kalde det her for en tragt. Alle gør det, så det gør jeg også, men de tragte jeg kender er jo netop til for ikke at spilde på gulvet. De skal samle 100 % i toppen samle strømmen i bunden. Hele formen i salgstragten fremkommer jo ved at store dele af kunderne falder fra undervejs. Grafisk bliver det til noget, der ligner en tragt, men jo som slet ikke er det – men det er bare mig og mit hoved.
Marketing basics: Hvad er content marketing?
Content marketing er en gren inden for online markedsføring, der både står alene og som dukke op som element i andre grene af emnet.
Det vil altså dukke op som et grundlæggende element i flere af de andre kapitler.
“Content” betyder indhold. Indhold kan være snart hvad som helst, der kan lægges online. Marketing-delen handler om at det indhold skaffer opmærksomhed til din virksomhed og samtidig uddanner kunderne i både dit felt og i hvorfor du er eksperten.
Her i Succes I Veterinær Praksis og på bloggen er content marketing også den mest betydelige broderpart af aktiviteterne. Jeg udgiver eksempelvis en podcast med mange typer eksperter. Det giver i sagens natur en lydfil, som jeg udgiver som et stykke “content”. Ud fra det skriver vi artikler og email-nyhedsbreve, som bliver content i sin egen ret.
NOTE
Content marketing kan også bruges offline. Vores fagblade Dyrlægen og DVT er klassiske eksempler. De lever af at skrive og skaffe artikler, der er gode nok til at vi gider læse dem. Samtidig bruger noget af pladsen (og vores opmærksomhed) på annoncer, som de tjener på.
Content marketing er så fed en markedsføringsform, for den kræver at dit publikum og dine potentielle kunder rent faktisk har interesse i og kan se værdien af dit content. Det gør det selvfølgelig også til en udfordring, men løser du det godt, får dit publikum en værdi ud af din markedføring. På den måde gør content marketing internettet (og din virksomhed) til et bedre sted for. Det bliver win-win.
De to vigtigste forbehold overfor content marketing er 1: Det er svært rigtigt at ramme præcist dét, kunderne tænder på og ikke kun dét, du synes er vigtigt, og 2: Du er nødt til at stole på, at din indsats giver resultater, da det oftest vil være svært at måle direkte og der kan gå meget lang tid fra udgivelsen af dit indhold til resultaterne viser sig.
OBS OBS:
Savner du inspiration, kan du starte med de 50 blogpost-ideer, jeg har samlet. Har lærer du også hvordan du finder dine egne 50 ideer. Det skulle være nok til at få dig igang.
Kapitel 2: Sådan kommer du i gang med online markedsføring
Dette kapitel vil give dig et kæmpe forspring over dine konkurrenter, hvis du tør…
Vi skal alle starte et sted og her får du de første hjemmeopgaver, der kan få dig godt igang med online marketing af din servicebaserede virksomhed.
Øvelserne er i sig selv ret nemme, men de kan være smertefulde. De kræver nemlig at du tager stilling og træffer valg for dit firma.
Valg betyder altid fravalg, og deri ligger det “farlige” og smertefulde.
Du vil lære hvad en “persona” er og du vil finde frem den den bedst kommunikation for lige netop dig.
Hvem vil du overhovedet markedsføre til (hvad er persona)?
“Hvem jeg vil markedsføre til?”, spørger du måske. “Dem alle sammen jo!”
Har du fundet din ideelle klient endnu, har lidt sjælesøgning at at gøre. Du kan nemlig ikke tale til alle. Du må vælge.
Her bliver det smertefuldt for mange, jeg snakker med. Særligt hvis det i forvejen er lidt småt med kunderne, eller lidt småt med indtjeningen. Skal man så skære ned i stedet for at udvide.
Eksemplet fra dyrlægebranchen synes at ligge lige til højrebenet. Hvis du både er god til lidt akupunktur, til lidt hudproblemer, til kaniner og laver lidt kirurgi, hvorfor skal potentelle kunder så vælge dig?
Et godt eksempel fra den virkelig verden er dyrlæge fra Sønderjylland, hvis navn forbliver usagt, for at beskytte de uskyldige. Han er blevet dyrlægen politiet bruger til deres hunde. Mange i vores branche har hørt historier om det faglige niveau, der hvis de bare er halvt sande, kan give kuldegysninger – på den dårlige måde. Ikke destomindre transporterer professionelle ejere deres dyr fra hele landet, fordi han er den eneste i landet, der kan finde ud af at se på en shæferhund.
Jeg håber historierne om dit faglige niveau (uanset branche) er bedre, men du behøver i hvert fald ikke være den højst uddannede under solen, for at blive eksperten i din lille gren.
Dét er styrken i at tale til en meget specifik målgruppe.
Du behøver ikke kun vælge én ting og skære alt andet væk, men du kan heller ikke tale til alle på samme tid. Derfor: Vælg én type klient.
Personas er din kernemålgruppe. Det repræsenterer den målgruppe eller kunde, som din virksomhed fokuserer på og markedsfører til. Personaer varierer alt efter, hvad det er, man markedsfører. Potter understreger i denne podcast, at det er enormt effektivt at udvikle personaer, selvom mange måske synes, at det virker banalt.
Personas giver brugbar information, der gør det meget nemmere at kommunikere i øjenhøjde med målgruppen. Når du kender din målgruppe, bliver det samtidig lettere at udvikle markedsføringskampagner, der er relevant for netop den kundetype.
Når du kender din ideele kunde, kan du også meget nemmere tale ind i kundens problemstillinger. Her taler vi om “pains” og “gains”. Altså hvad er kundens problem eller smerte (fx “min hund slikker sig konstant i poterne”) og hvad kan de få ud af dig (fx “sammen finder vi årsagen og stopper kløen”).
Hvordan finder man sin persona?
Du finder din persona i krydsfeltet mellem hvad du helst vil arbejde med og hvad der bringer prfotable kunder.
Hvilken slags dyrlæge er du, og hvilke klienter, kan du bedst lide at arbejde med?
Tænk tilbage på, hvad der gør dig glad at arbejde med, og hvilket kursus, du synes var mest spændende.Synes du at hudpatienter eller marsvin er lige sagen? Synes sygeplejersken at foderrådgivning og snak om hundetræning er sjovt? Hvorfor så ikke trække flere af den slags til, og lade dem blive de vigtigste kunder i klinikken? Det bliver sjovere for dig, I yder en bedre service (på et højere fagligt niveau) til patienter og ejere og tjener flere penge i processen.
Savner du inpisration, kan du høre Dr. Kathryn lidt om praksiskultur her:
Hvad skal med i din persona?
Område | Karaktertræk |
---|---|
Signalement |
|
Personlighed |
|
Målsætninger (udtalte som uudtalte) |
|
Frustrationer |
|
Motivationer |
|
Brands |
|
Hjemmesiden som omdrejningspunkt!
Vi kommer ikke udenom at hjemmesiden, er dét vigtigste element i din online markedsføring. Den behøver måske ikke være den mest perfekte kæmpestore side, lir og glimmer, men den SKAL, være der.
Har du styr på din persona ovenfor, ved du også allerde nu, hvad siden skal indeholde og hvilke farver, der måske tiltaler din kernemålgruppe.
Vi vender tilbage til hjemmesiden i flere af kapitlerne i denne guide. Allerede i næste kapitel skal vi snakkeom søgemaskine optimering og i kapitel XX får du en tjekliste, så du kan vurdere din hjemmeside.
Har du ikke allerede en hjemmeside nu, kan du starte meget simpelt.
- Køb et domæne hos en billig udbyder (de skal bare tilbyde et-klik wordpress-installering) – du kan skifte senere
- Installér WordPress med et-klik via din udbyders software
- Opret en kontakt-side med din adresse, dit telefonnummer og åbningstider på. Brug også gerne et billede af dig selv. Din hund kan tage ét af dig med telefonen i starten
- Skriv én artikel om den af dine ydelser, din persona har allermest fokus på
- Skift dit tema (theme), der styrer udseenet i WordPress ud medud med et du kan lide. Du enten bare vælge ét af dem, der følger med, eller du kan købe dig til ét. Søg på Google efter WordPress Theme. De koster 30-70 $
- Lav også sider med persondatapolitik, cookiepolitik og andet jura, hvis din branche kræver det. I vores tilfælde har Dyrlægeforeningen et udgangspunkt , der kan få dig startet.
Du kan med 6 sekunders søgning på YouTube finde guides til det altsammen.
Hvilken handling tager du så nu?
Hvis du har mod til kun at fokusere på én kernemålgruppe (i starten), mener jeg, at duhar du langt større chance for gode resultater.
Spild ikke din tid med at tale til alle, for du kommer til at tale til ingen.
Når du ved, hvem du taler til skal du så online, og det skal du med en hjemmeside. Den kan være skrabet i starten, og vi skal arbejde mere med den, men lige nu skal den bare være der, så folk kan finde dig.
Dette er de to første basale trin i din online markedsføring!
Kapitel 3: Hvordan kommer dyreklinikken på Google?
Google og Google Maps er fremtidens …nej, nutidens telefonbog. Bruger du penge på De Gule Sider, bør du se med her.
Dine kunder søger efter dig (eller efter din branche) på Google. Sådan er det!
Hvis ikke du er synlig på kortet, misser du kontakten til mulige kunder.
Måske er du så heldig at Google har sat dig på kortet uden din hjælp, og så skal du blot tage kontrol over den placering, så du undgår spam og får mest muligt ud af det.
Hvad er lokal SEO!
Lokale søgninger og optimering af din lokale SEO er en af de absolut vigtigste elementer i online marketing for servicebaserede virksommer.
Lokale søgninger er når en bruger søger efter noget, som bedst giver mening inden for et bestemt geografisk område. Det kan eksempelvis være “dyrlæge viborg”, “frisør nær mig” eller “the grill”.
Lokal SEO handler om at optimere dine Google Business-profil og din hjemmeside til at blive præsenteret på de lokale søgninger.
Tag kontrol over virksomhedens profil på Google
Google har med stor sandsynlighed allerede fundet ud af hvor din virksomheder ligger. Har Google det, skal du blot selv tage kontrol over profilen. Det finder du af, ved at søge på dit firma på google.com/maps.
Klik på “Administrer denne virksomhedsprofil”
Er dit firma ikke at finde (hvis det eksempelvis er helt nyt), kan du selv oprette profilen.
Sådan arbejder du med lokal SEO
Når du har fået kontrol over din virksomheds profil, skal du sørge for at gøre dig relevant. Det gør du blandt andet ved at uploade billeder, der er relevant for firmaet og for dine kunder.
Det er også vigtigt at dit firmas oplysninger er ensartet alle steder, oplysninger står listet. Jo nemmere det er for Google at tolke oplysningerne, jo mere troværdigt fremstår du.
Adressen og telefonnummer på din profil i Google, skal naturligvis være rigtig for at dine kunder kan ringe til dig og bede GPS’en om en kørselsvejledning.
Kontroller desuden også at adresse og telefonnumre er de samme i CVR-registret, Krak, De Gule Sider, på hjemmesiden, lokale medier og på leverandørers hjemmesider.
Lokal søgemaskineoptimering
Lokal søgemaskineoptimering (SEO) handler om at gøre din virksomhed synlig, når kunder søger efter ydelser i dit område, og sikre, at du ligger over dine konkurrenter i søgeresultaterne.
For ikke så mange år siden handlede generel SEO om at tilføje dine foretrukne søgeord flest mulige steder på din hjemmeside. I følge nogle eksperter kan disse gamle teknikker stadig gøre noget godt for din lokale SEO.
Her skal du i stedet for dine søgeord tilføje navnet på din by eller område på din hjemmeside. Find i første omgang artikler på din hjemmeside, hvor det giver mening at tilføje formuleringer som: “Her i Esbjerg-området ser vi…” eller “Hvis du går tur ved åen her i Odense, skal du være opmærksom på…”.
Vil du virkelig strække dig og komme før konkurrenter, kan du også skrive et par artikler med et specifik lokalt fokus. Det kræver en indsats, sår derfor vil din konkurrenter sikkert ikke gøre det, og netop derfor er det din chance – du skal bare gide at prioritere det. Taster jeg lidt i Googles søgefelt, kan jeg se at der er forskellige søgninger på “hundeskov [BYNAVN]”. Jeg kunne derfor skrive en artikel med titlen: “Dyrlægens guide til hemmelige luftepladser og hundeskove i Silkeborg”.
Søgeordet “kattepension [BYNAVN]” er et andet godt eksempel og det kunne blive til en artikel al a.: “Dyrlægens vejledning til kattepensioner i Holstebro”. Det kræver selvfølgelig at du tø have en vis holding, men du kan jo også ringe til dem og spørge, hvad de forventer folk har styr på inden de afleverer deres kat. Derfra kunne du så fagligt fortælle hvorfor, de elementer er vigtige. Den type artikel vil i øvrigt give dig gode muligheder for links fra pensionernes hjemmesider. Mere herom i afsnittet om linkbuilding.
Det skulle angiveligt også hjælpe hvis du tilføjer bynavnet i overskrifter på nogle sider og i både ALT-tags og TITLE-tags. Du vil lære mere om de to tags i afsnittet om søgemaskineoptimering.
Sluttelig kan du overveje at tilføje et Google-kort på din side. Det ville ligge godt på din kontaktside, hvor kunderne også finder dit telefonnummer. Hvis du finder din virksomhed på Google Maps (som ovenfor), kan du få en såkaldt EMBED-kode, som du (eller din udvikler) blot skal ligge i på siden. Så kommer kortet op.
Pro tip: Schema-markup til lokale virksomheder
Som du vil lære i afsnittet om søgemaskineoptimering, er schema-markup en vigtig øvelse. Dette kan gøres som en del af lokal SEO også. Tilføj denne stump kode på din hjemmeside:
<div itemscope itemtype=”https://schema.org/LocalBusiness”>
<p itemprop=”name”>FIRMANAVN</p>
<p itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop=”streetAddress”>ADRESSE</p>
<p itemprop=”addressLocality”>BY</p>
<p itemprop=”addressRegion”>REGION</p>
<p itemprop=”postalCode”>POSTNUMMER</p>
<p itemprop=”telephone”>TELEFONNUMMER</p>
<meta itemprop=”latitude” content=”LATITUDE” />
<meta itemprop=”longitude” content=”LONGITUDE” /></div>
Få gode anmeldelse på Google My Business
Når du har fået kr.
Har du stjerner (flere end 5) får du flere kliks
NOTE: Angiveligt hjælper anmeldelser andre steder også . Yelp er populært i udlandet. Trustpilot bliver brugt noget, men mest til firmaer uden en (betydningsfuld) fysisk placering. Facebook-anmeldelser kommer du ikke udenom, og dine kunder er med sikkerhed allerede startet på at skrive om dig.
Pro tip: Hjælp dine kunder til at give dig anmeldelser
Hvis du vil gå all-in på at samle gode anmeldelser, kan du oprette en side på din hjemmeside. Det kunne være www.mitfirma.dk/anmeld-os
På den side linker du til Trustpilot, Google og Facebook med klare instruktioner om, hvordan man skriver på de forskellige platforme. Du kan sågar lave en lille video, hvor du viser det.
Når kunderne forlader butikken, giver du dem en lille printet seddel med og to dage senere sender du dem en mail. Her skriver du, at hvis ikke din service levede op til forventningerne, skal hun kontakte dig omgående, så du kan rette op på det. Hvis kunden er glad, kan hun skrive en anmeldelse.
Opdatér med særlige åbningstider
Det er vigtigt at opdatere med særlige åbningstider, fordi det sikrer, at kunder får korrekt information, især omkring helligdage, ferieperioder eller andre afvigelser. Forkerte åbningstider kan skabe frustration, mistillid og potentielt tab af kunder, der vælger en konkurrent med tydeligere kommunikation.
Synlige og præcise opdateringer på platforme som Google gør din virksomhed mere pålidelig og professionel.
Quick wins
- Tag kontrol over din Google My Business-profil
- Sørg for at alle oplysninger og åbningstider er opdateret og korrekte på profilen
- Vælg den rigtige branche-kategori
- Læg relevante billeder op på dit firmas Google-profil
- NAP oprydning NAvnAdresse Phone: Krak, CVR… Ensartedhed er nøgælen
- Tilføj din by eller områdenavn i artikler, titler, undertitler og billedebeskrivelser (ALT-tags)
- Skriv et par artikler med specifik lokalt fokus, som kun du kan skrive
- Find embed-koden til din listing på google Maps og læg din på din kontaktside (forside eller anden side) på hjemmesiden
- Citation building
- Få de 5 første anmeldelser
Konklussion
Hvis du har mod til kun at fokusere på én kernemålgruppe (i starten), mener jeg, at duhar du langt større chance for gode resultater.
Spild ikke din tid med at tale til alle, for du kommer til at tale til ingen.
Når du ved, hvem du taler til skal du så online, og det skal du med en hjemmeside. Den kan være skrabet i starten, og vi skal arbejde mere med den, men lige nu skal den bare være der, så folk kan finde dig.
Dette er de to første basale trin i din online markedsføring!
Kapitel 4 Søgemaskineoptimering (SEO) for travle servicevirksomheder
Skal dine fremtidige kunder kunne finde dig på Google, er SEO noget for dig.
For os, der ikke arbejder professionelt med at snyde søgemaskinerne er SEO blevet såre simpelt: Lav genialt godt indhold.
Der er dog stadig elementer Google, dine læsere og din gamle dansklærer forventer af dig.
Det vil du lære om i dette kapitel, og du finder tjeklister i bunden af dette afsnit.
(Den disclaimer alle SEO-guides starter med: Jeg omtaler stort set kun Google her. Jeg ved godt at Bing, Yahoo, YouTube, LinkedIn og mange andre også fungerer som søgemaskiner. Google sidder bare på så stor en del af søge-markedet at det ikke giver mening hele tiden at nævne de andre også. Optimerer du for Google, optimere du også for de andre. Stop med at tænke mere på det, og fokusér på opgaverne i stedet. Først når du har løst alle opgaverne i denne guide, giver det mening at fokusere på de sidste 5 % du kan få med fra de andre.)
Skal dine fremtidige kunder kunne finde dig på Google?
Skal dine kommende kunder kunne finde dig på Google, skal din hjemmeside være bedre end din konkurrent. Det er handler søgemaskineoptimering (SEO) om.
Det handler ikke om at snyde nogen og tricke nogen (eller søgemaskinerne) til noget.
Faktisk er søgemaskineoptimering blevet så meget mere kompliceret, at det er håbløst at snyde Google (i hvert fald for os, der ikke arbejder med black hat SEO til daglig). Samtidig er det blevet såre simpelt for os. Det handler nemlig “bare” om at lave genialt godt indhold, som brugerne kan lide – så skal Google nok finde ud af at servere det.
Det er nemlig hvad Google overlever på: At levere det til enhver tid bedste svar (indhold) til et en søgendes spørgsmål.
Forbehold: SEO er alt for kompliceret
“Søgemaskineoptimering er blevet alt for kompliceret og alle de gode og vigtigste søgetermer er taget. Det er spild af tid for mig at bruge tid på. Jeg vil hellere være dyrlæge/elektriker/kiropraktor/psykolog.”
FORKERT!
Er alle de søgeresultater, du gerne vil findes på fyldt op af kæmpe artikler, fra store brands, betyder det ikke at SEO er blevet domineret i din branche. Det er til gengæld tegn på, at du har valgt en konkurencepræget branche. Det er ikke SEOs skyld. Du kan du enten slukke og gå hjem, vælge en anden branche eller blive og tage kampen op. Du får ikke noget ud af at tude over, det er svært. Velkommen til det frie marked.
SEO er blevet lettere for os i de mere videnstunge servicefag. Det er rigtigt, at det er blevet meget sværere at snyde systemet, og søgemaskinerne finder i højere grad de bedste artikler selv. Det er trist for SEO-bureauerne, men det er en fordel for os. Nu skal vi bare koncentrere os om at lave godt indhold …medgivet at det er sværere i nogle brancher end andre.
(Fodslæbende SEO-bureauer holder krampagtigt fast i de elementer af tekniske overoptimering af hjemmesider, der virkede en gang. Det skulle man nemlig have deres hjælp til, men det virker ikke mere og så har de pludselig ikke noget at lave. Tro ikke på dem. Hold dig til denne guide og tro på at du kan selv.)
Hvis dit indhold er det bedste indhold for den specifikke bruger, skal Google nok gøre sit arbejde – og du kan ikke snyde. Der er dog nogle elementer, der bør og skal være med. Ligesom din dansklærer forventede nogle bestemte elementer i en god dansk stil, forventer Google og dine læsere nogle bestemte elementer på din hjemmeside og i dit indhold.
Det betyder også at du vil møde anbefalinger, der ikke er specifikke SEO-optimering, men bare optimering af online indhold. Af den slags optimering følger nemlig bedre placeringer i Google.
Mere præcist hvad genialt godt indhold er, kommer jeg til længere nede i dette kapitel.
Definitionen på SEO
“Søgemaskineoptimering, for forkortes SEO fra det engelske Search Engine Optimization beskriver processen at “ranke” en hjemmeside i et søgeresultat. Det handler altså om at optimere hjemmesiden, så den blive præsenteret som resultat på en søgning i eksempelvis Google, Bing, og Yahoo oftere og længere oppe end andre hjemmesider.
Hvad er det SEO kan?
Søgemaskineoptimering trækker flere interessede øjne til din hjemmeside, og dermed også til steder, hvor du udstiller din ekspertise og viser dit telefonnummer.
Du kan eksempelvis skrive nye artikler, eller du kan optimere gamle. Herunder ser du et enkelt eksempel på artikel, jeg har lavet SEO på. Artiklen ligger på en dyrekliniks hjemmeside og selvom den trækker besøgende fra hele landet, er en stor del faktisk lokale.
Efter optimering trækker artiklen nu 912 % flere besøgende hver måned. Jeg investerede naturligvis tid i optimeringen, men efter dette, “arbejder” artiklen helt uden min indblanding og jeg kan bruge min tid på at optimere en anden eller skrive en ny artikel.
(Bemærk også at stigningen kommer langsomt over et år efter optimeringen af artiklen. Det skyldes formentlig at hjemmesiden i mellemtiden har modtaget andre optimeringer og Google derfor vurderer hele siden som bedre. Det smitter formentlig af på alle artikler.)
I dette eksempel blev en enkelt artikel SEO-optimeret efter principperne i denne guide og er endt med at modtage over 900 % flere besøgende hver måned
Optimeringen kan foregå helt generelt på dine hjemmeside, uden for din hjemmeside og i de enkelte artikler. I denne guide er tilgangen delt op i følgende:
- Optimeringen af din hjemmeside – ofte også kaldet teksnisk SEO. Det er dog ikke så teknisk igen.
- Optimering af den enkelte artikel – dette bliver kaldt OnPage-SEO eller InContent-optimering (strengt talt indeholder OnPage også elementer uden for selve artiklen, men det kommer vi til)
- Vedligehold, opdatering og promovering af indhold – dette indeholde bl.a. linkbuilding, der tidligere var en så afgørende faktor er den næsten er synonym med artikel-optimering eller måske ligefrem SEO i det hele taget.
Har du overhovedet brug for SEO på din hjemmeside?
Du kan formentlig altid finde mindst en håndfuld ting, der kan optimeres på din hjemmeside, så dine besøgende og Google.
Mange blogs og bureauer vil anbefale at du starter med en audit af din hjemmeside. Du kan dog også bare følge rådene i denne guide, så kommer du igennem det vigtigste under alle omstændigheder. Det kan dog give mening, at du ved hvor du står nu og hvor dine mest svagepunkter er. Samtidig kan du også bedre vurdere din fremgang, hvis du kender dit udgangspunkt.
Flere af detaljerne i denne audit, vil blive uddybet længere fremme i kapitlet, hvor det er relevant.
Ingen af de nævnte værktøjer koster penge til det, du skal bruge. Såkaldte SEO-eksperter vil måske påstå at du SKAL bruge de dyre værktøjer og de har måske ret for deres eget arbejder.
Det er dog ingen lunde nødvendigt for det niveau, vi er på her. Hvis du kan finde (gratis) optimeringsmuligheder i denne guide, spilder du både dine penge og din tid på at grave ned i nørdede detaljer i de betalte værktøjer. Har du flueben ved alt i denne guide, then so be my guest.
Lige kort om Google Analytics og Google Search Console
Du skal bruge både Google Analytics og Google Search Console, når vi når længere frem i guiden. Jeg går derfor ikke i dybden med dem her.
Du skal dog blot vide, at begge værktøjer samler data op om din hjemmeside og brugernes adfærd på den. Værktøjerne er altså mest værd, hvis de rent faktisk har noget data at arbejde med. Det vil altså være forkert ikke at nævne dem her i opsætningsfasen, men vi skal altså første bruge dem senere.
Google Analytics virker ved at du implementere en lille stump kode på din hjemmeside. Dit valgte WordPress-tema burde kunne håndtere det. Ellers kan du få et plugin, der kan. Andre systemer kan tage koden direkte. Bruger du en udvikler bør han allerede have kontaktet dig om det her, hvis ikke bare han har gjort det selv. Det er så basalt det her, så det er en sjuskefejl hvis din udvikler, ikke har styr på den slags.
Når du har det på plads, er det nemt at få din side godkendt i Google Search Console. Gør det lige med det samme, også så kan vi komme videre i teksten!
Nu har du sat din hjemmeside teknisk korrekt op. Du kan selvfølgelig nørde ned i uendelige detaljer, men spild ikke din tid. Har du styr på elementer herover, er det langt bedre med end dine konkurrenter.
Brug i stedet din tid effekt og fokusér nu på de enkelte artikler. Det skal vi se på i næste afsnit.
Din hjemmesides hastighed har stor betydning for hvad Google synes om den, og dermed hvordan du ligger placeret. Det skyldes at telefoner og mobilnet ikke er halt så effektivt alle steder i verden, som det er her i Danmark. Vi har også sløve områder med dårlig dækning, og Google vil kun præsentere hjemmeside, der loader ind på folks telefoner (og tablets) hurtigt. Google er ligeglad (i søgeresultatet) med labtops og kablet internet.
Du kan finde mange artikler, der beskriver endeløs optimering imod en hjemmeside, der loader på 2 milliskunder hurtigere en konkurentens. Det er ikke relevant for dig. Det er relevant for webshops i konkurenceprægede nicher, der kæmper og 2 % mere trafik.
For din servicevirksomhed, er du allerede langt foran konkurrenterne, hvis du har gjort det, jeg har beskrevet her. Hvad du skal fokusere på er at fåen hjemmeside, der loader ind på under XXX sekunder. Gør den det, skal du ikke spilde din tid på at optimere mere forhastighed.
Start med at test din sides hastighed i Googles eget værktøj, hvis ikke allerede du har gjort det.
Kapitel 5: Facebook-strategi: Gode råd for virksomheder
En effektiv Facebook-strategi er afgørende for virksomheder, der ønsker at styrke deres online tilstedeværelse og engagere deres målgruppe. Her er nogle centrale råd:
- Definér dine værdier og mål: Klarlæg virksomhedens kerneværdier og formål med Facebook-tilstedeværelsen. Dette vil guide indholdet og kommunikationen på platformen. Sucessive Praksis
- Kend din målgruppe: Analyser, hvem dine kunder er, og tilpas indholdet, så det appellerer direkte til dem. Overvej faktorer som alder, køn, interesser og geografisk placering. Sucessive Praksis
- Udvikl en indholdsplan: Planlæg dine opslag for at sikre konsistens og relevans. En struktureret plan hjælper med at holde fokus og effektivisere arbejdet. Sucessive Praksis
- Brug Facebooks planlægningsværktøj: Udnyt muligheden for at forudplanlægge opslag, så de udgives på optimale tidspunkter uden manuel indsats. Sucessive Praksis
- Engager dit publikum: Lyt til dine følgere, besvar kommentarer og deltag i samtaler. Dette opbygger relationer og øger loyaliteten. Sucessive Praksis
- Overvej annoncering: Brug Facebook-annoncer målrettet for at nå specifikke segmenter af din målgruppe. Dette kan øge synligheden og tiltrække nye kunder. Sucessive Praksis
- Monitorér og justér: Følg med i, hvordan dine opslag klarer sig, og vær parat til at tilpasse din strategi baseret på data og feedback. Sucessive Praksis
Ved at implementere disse råd kan din virksomhed opbygge en stærk og engagerende tilstedeværelse på Facebook, der understøtter dine forretningsmål.
Kapitel 10: Synligheder i medierne med pressemedelelser, der fænger
Brug de 5 nyhedskriterier
Du skal for dig selv kunne svare på hvordan din historie passer ind i de 5 nyhedskriterer. På den måde sikrer du, at din historie er relevant for andre end kun dig selv.
Kan du ikke det får du meget svært ved at trænge igennem larmen
- Timing og aktualitet: Det ligger i ordet “nyhed”. Det behøver måske ikke altid være “nyt” som sådan, men så skal timingen i hvert fald være rigtig. Svar dig selv på: “Hvorfor er emnet relevant netop lige nu?”
- Væsentlighed for mange: Hvordan og hvor mange er din historie væsentlig for?
- Konflik og menneskelig deltagelse: En historie kan altid ses fra (mindst) 2 sider. Hvad betyder historien for de mennesker, der er med i din historie, og hvor er konflikten?
- Identifikation og nærhed: Nærhed behøver ikke at være “i din baghave”, selvom det er oplagt. Det kan også være tæt på følelsesmæssigt, kulturelt og religiøst. Hvordan rykker din historie tæt på modtageren?
- Sensation og prominace: Hvis du brækker armen, er det ikke en nyhed. Hvis Dronningen gør, er det en sensation og en stor nyhed. Hvordan har din historie sensation (eller har fremtrædende elementer og deltagere?)
Case study: Servicevirksomhed går online
Maj Wismann er gået online. Det har hun godt af.
Fra servicebaseret til fuld indkomst online
Giver det overhovedet mening at tænke så meget online? Du kan jo ikke klippe folks hår over Skype, eller gøre syge dyr raske over Google Meats.
…kan kan du?
I den her case beskriver Maj Wismann hvordan hun gjorde sin rådgivningsvirksomhed (i sexologi og parterapi) mere online og fik endnu flere klienter. Flere end hun selv kunne nå.
Maj bruger alle de knep, der er nævnt i den her guide, men særligt fremhæver hun 2 områder: Hjemmesiden og e-mail-nyhedsbrevet.
På hjemmesiden startede hun med besvare brevkasse spørgsmål, og hun gjorde det grundigt. Hun tog sig til til at besvare folks spørgsmål ordenligt. Hun vist nemligt at svaret skulle ligge på hjemmesiden længe og måske efter 10 år stadig være et relevant svar på kommende klienters spørgsmål.
Ideerne til indholdet på hjemmesiden kom altså fra hendes egne kunder, som hun allerede havde kontakt til.
Langsomt blev hun den ekspert klienter og kollegaer henviste til for svar og løsninger på bestemte spørgsmål. Hun blev det oplagte valg som fagperson til nogle bestemte behov. Og det betød ikke så meget om folk skulle køre en time til Assens for at få hjælp.
Hvis hun er den rigtige, vil de rigtige klienter også gerne køre efter det.
Nogle spørgsmål kræver hurtigt og akut hjælp, og Maj oplevede af og til at hendes læsere stillede hende spørgsmål, de ellers burde gå til lægen med med det samme.
I de tilfælde svarer hun kort og hurtigt tilbage til personen og beder dem søge hjælp akut. Efterfølgende kan det dog godt give rigtig god mening at skrive et uddybende svar på hjemmesiden. Andre vil med garanti på et tidspunkt løbe ind i samme problem og søge efter et svar på google i stedet for at ringe til vagtlægen.
I det tilfælde vil et svar i brevkassen kunne give et endnu hurtigere svar end direkte kontakt over e-mail. Selvfølgelig giver det ikke nødvendigvis en ny kunde i butikken den dag, med mindre du selv er i akutmodtagelsen. Du vil dog stadig have hjulpet et andet menneske med noget vigtigt, og forhåbentlig blive huske for det, næste gang det menneske har et mindre akut problem.
Underminerer du din egen foretning?
Spørgsmålet om du bliver din egen værste konkurrent, hvis du giver alle dine bedste svar væk online, dukker af og til op.
Det mener Maj ikke er et problem. Tvært imod udstiller du din ekspertviden og bliver den, der hjælper. Det opbygger tillid og Maj oplevede da også at få flere klienter, end hun kunne håndtere.
Det kan selvfølgelig være at du tager din konkurrenter, der ikke gør det lige så godt, klienter, men er det en skidt ting?
Samtidig bør du tænker rigtig grundigt over din foretningsmodel og din virksomheds fundament, hvis du føler du er nødt til at holde på de faglige “hemmeligheder” for at overleve og kan blive udkonkurreret i din servicevirksomhed af en hjemmeside.
Tvært imod oplevede Maj at hendes kunder kom ind med et endnu højere niveau for forståelse for deres problem. Hun kunne altså hjælpe dem fra et helt andet udgangspunkt, og skulle bruge mindre tid på basale spørgsmål.
Online produkter
Klienter med mere ensartede og sædvanlige problemer kan i første omgang hjælpes online.
Det kræver noget kreativ tænkning at få serviceydelserne i en servicebaseret virksomhed lavet om til online produkter. Det er dog ikke umuligt, og med mange basale spørgsmål.
Du kan ikke klippe folks hår online, men du kunne måske skrive en billig PDF eller lave en video om hvordan man studser pandehår og farver striber.
Inspiration til yderligere læring
Nogle emner inden for online marketing er bare for små at gå op i. De giver for lidt effekt i forhold til inputtet.
Er du alligevel blevet mere sulten, og har mod på at dykke med flere emner, får du her inspiration til hvor du kan starte.
…måske giver det mening for netop din branche!
Branding af servicebaserede virksomheder
“Branding” er sådan en skrammelkasse smarte sælgere bruger, når de godt ved deres markedføring ikke helt giver resultater. Du kan nemlig ikke måle effekten af branding (og dermed heller ikke manglen på samme).
Sagen er nemlig at du har “et brand” uanset om du ved det eller ej. Det er nemlig det, dine kunder siger om dig, når du ikke er der. Du kan godt prøve at tage styring på din branding, men hvis ikke dine værdier er i orden, er det lige meget. Samtidig hvis dine værdier (og kommunikation om dem) er i orden, følger din branding trop.
Branding er for store firmaer, der ikke kan eller skal måle effekten på alt deres markedsføring direkte. Det kan bruges af Coca Cola, Mercedes, Spies Rejser og måske af AniCura. Prøver en annocesælger fra lokal avisen at bilde dig ind, hans annoncer også er god branding for din lille lokale virksomhed, så VED du, at han allerede er klar over annoncer ingen effekt har.
Start hellere med dine værdier og lad din øvrige markedsføring og virksomhedsdrift styre af den, så tager brandingen vare på sig selv.
Vil du vide mere om den her argumentation, kan jeg klart anbefale dig bogen Unmarkering
Røntgenbillede af kat med kraftig inflammatorisk tandresorption på tand 407, samme case som ovenfor
Markedsføring på Twitter
Twitter er en social platform, som mange af de andre, men den er kun blevet rigtig populær blandt nogle få grupper i Danmark. Jeg har selv ikke brugt platformen meget, da mit publikum i Danmark, ikke rigtig er var tilstede.
Twitter er meget nyhedsaktuelt, da opslag er ment til at skulle være korte og hurtige. Der er derfor også ofte mange (rigtig mange) opslag hver dag. Modat Facebook, hvor du kan poste og vente mindst et døgn for at se effekten, kan du sagtens skrive 10, 20, 30 opslag på en dag på Twitter.
Som med andre sociale platforme, virker Twitter kun godt, hvis du er, ja, social. Du skal være til stede, bruge platformen aktivt og være hjælpsom. Stilen, klientellet og samtaleformen er helt sin egen, så det kræver også noget øvelse.
Du kan også bruge automatiske tweets, via forskellige services, der masse-poster dine opslag på “de rigtige” tidspunkter. Det er dog mit indtryk at det virker meget ringe i en dansk sammenhæng og nogle vil også mene, den slags er med til at ødelægge platformen.
Markedsføring gennem podcasts
Jeg er kæmpe fan af podcast og kurven for hvor mange danskere, der fast lytter til dem, skulle være støt stigende.
Lidt kort fortalt kan du markedsføre dig på to måder med podcasts: Du kan enten købe dig annonceplads i en andens podcast, eller du kan starte din egen. Personligt har jeg kun erfaring med det sidste.
Om du skal bruge penge på at købe dig annonceplads i en eksisterende podcast, må komme an på dit produkt og på en prøve. Gør du det, vil jeg klart anbefale dig at bruge en særlig rabatkode eller en særlig hjemmesidesti, så du kan følge antallet aktiviteter efterfølgende.
Personligt at min podcast givet mig sindsyg meget, der også strækker sig langt ud over markedsføringselementerne. For det første kommer jeg med min stemme meget tæt på lytteren, og for det andet giver det mig enorme bunker af relevant indhold, jeg kan dele på alle de andre platforme. Den direkte afledte effekt er dog midnre, og podcasts skal derfor ses mere som en langtidsinvestering, der giver afkast mange steder og som en “top funnel” aktivitet, med henvistsning til salgstragten i det indlende kapitel.
Influenser-marketing
Jeg er kæmpe fan af podcast og kurven for hvor mange danskere, der fast lytter til dem, skulle være støt stigende.