Online markedsføring for dyrlæger gjort rigtigt
Her er succes dyrlægerne igangmed komprimeret læring og har succes med personlig udvikling

Online markedsføring for dyrlæger og andre servicebaserede virksomheder gjort rigtigt

I denne guide lærer du hvad etisk og værdiskabende online markedsføring er, og hvordan det kan bruges i servicevirksomheder. Vi er dyrlæger, så mange af eksemplerne vil komme fra vores branche, men tilgangen og elementerne vil kunne bruges i dit firma også.

More...

Du vil lære hvordan du sikrer en god tilgang af nye kunder, holder på de gamle og sælger mere uden at være sælger. Det gør du ved at være dig selv, ved at være ærlig og ved at hjælpe andre. Sådan er online markedsføring nemlig også.

Du vil også lære, hvordan du vinder over kollegaerne i brancher med meget konkurrence og frigør dig fra den evige snakken om prisen.

Vi må indstille os på at både vores nuværende og vores potentille kunder søger informationer online. Tidligere kom de måske til dig som ekspert, også så var du allerede langt foran konkurenterne. Nu søger kunderne de fleste informationer selv, og derfor let din konkurrent. Kan de bedre lide din konkurrents informationer, lander deres køb der i stedet for hos dig.

Samtidig er forbrugerne alle steder. Ikke kun på Facebook eller Google eller hvor du bedst selv kan lide at være. De er alle steder. Vil du i kontakt med mulige kunder, må du møde dem, hvor de er. Det vil sige at du (eller din online markedsføring) skal være tilgængelig alle steder. Det bliver hurtigt udmattende, men det kan gøres effektivt og målrettet. Det vil du også lære om i denne guide.

Online markedsføring handler om at løse problemer for dine kunder, og det skal du lære nu.

Indhold i denne guide

1: Hvad er i værdiskabende online markedsføring

Du bliver intruduceret til nogle få grundlæggende begreber, som vi skal bruge længere ned i guiden. 

Du lærer både om content marketing og om den mentale "rejse" dine kunder skal på, før de får tillid til dig, og hvad du kan gøre for at bygge den tillid mere bevidst.

2: De første skridt i din online markedsføring

Du bliver nødt til at træffe nogle valg, men du skal gøre det strategisk. I dette kapitel finder du af hvilke to elementer, du skal have på plads som det første, når du starter med online marketing.

3: Sådan kommer dit firma i Googles telefonbog

Lokal SEO (local search) handler om at gøre din virksomhed synlig, når kunder søger efter ydelser i dit område, og gøre dig så synlig at du også ligger over dine konkurrenter i søgeresultatet.

I dette kapitel får du konkrete råd til hvordan du kan arbejde med lokal SEO effektivt.

4: SEO for travle virksomheder

Udkommer næste søndag.

5: Facebook-strategi

Udkommer d. 21. juni.

6: Facebook-annoncering uden at spilde pengene

Udkommer d. 28. juni.

7: Video på nettet

Udkommer d. 5. juli.

8: E-mailmarkedføring

Udkommer d. 12. juli.

9: Giv din hjemmeside et sundhedseftersyn

Udkommer d. 19. juli.

10: Synlighed i medierne

Udkommer d. 26. juli.

11: 50+ content og blog-ideer (søgeordsanalyse)

Udkommer d. 2. august.

12: Konvertering fra marketing til faste betalende kunder

Udkommer d. 9. august.

13: Case-study: Fra servicebaseret til fuld indkomst online

X.

14: Inspiration til videre læring

X.

15: Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

X.

16: Ressourcer (download og vigtigste links samlet)

X.

kapitel 1

Hvad er (værdiskabende) online markedsføring?


Værdiskabende online markedsføring handler om at hjælpe og uddanne dine kunder og potentielle kunder, så de kan løse deres problemer og træffe bedre beslutninger.

Mange elementer i online marketing tager tid at skabe og får til at gro, og det skal passes undervejs, men har du tålmodighed, kan dine tiltag vokse sig store.

I dette kapitel viser jeg dig nogle grundlæggende elementer, du kan plante nu og som kan vokse sig store med tiden.

Online marketing handler om at skabe noget nu, der kan vokse og skabe værdi for potentielle kunder fremover

Marketing basics: Hvad er kunderejsen?

Det er skide irriterende når telefonsælgen ringer og vil have dig til at tænke på forsikringer, telefonabonnement og tv-pakker - med mindre du selvfølgelig lige havde tænkt på, at du manglede sådan noget.

Men hvorfor er det sådan?

Det er irriterende fordi du ikke (er klar over at du) mangler endnu en tv-pakke og du kender ikke personen der ringer. Du har ikke “et erkendt behov” og er ikke begyndt din kunderejse.

Anderledes er det med ejeren af en lille ny killing. Hun slår op på Google, hvad sådan én skal have og finder ud af, at den skal neutraliseres og øremærkes. Nu er hun pludselig en potentiel kunde, der har et “erkendt behov”.

Har hun allerede fået de informationer i en artikel på din konkurrents hjemmeside, kender hun slet ikke dig endnu. Hun er altså slet ikke en potentiel kunde for dig. Er du heldig at hun søger igen efter “dyrlæge nær mig” og du dukker op ved siden af konkurrenten, er du rykket lidt tættere på.

Nu skal hun så beslutte sig, hvem hun vil bruge - hvem hun bedst kan lide.

Hun vælger måske to dyreklinikker, med de bedste anmeldelser ud og ringer til dem. Hun spørger måske til prisen og til hvordan operationen foregår, men lytter samtidig, hvordan hun bliver modtaget og hvormeget telefonpasseren smiler.

Mange tager et ekstra skridt og spørger venner og Facebook, hvem de kan stole på. Derfra beslutter den nye katteejer sig for hvilken dyreklinik, hun har mest tillid til. Hun begrunder det måske for sig selv med pris, beliggenhed, værdier eller noget fjerde. Samlet handler det dog kun om hvem, hun har tillid til (jo, dét gør det!).

På den måde har katteejeren taget en kunderejse fra at opdage at hun har et behov for noget til sin mis, lært nogle klinikker at kende, valgt nogle hun kunne lide og endt med at stole på en enkelt af dem.

(Om du så er hendes tillid værdig, afgøre om hun kommer igen næste gang hun har et erkendt behov for din hjælp. Er du det, vil hendes kunderejse være meget kortere og med garanti springe delen med at spørge i en Facebook-gruppe over.)

Social Selling handler om at sælge uden at være sælgende

Tag udgangspunkt i den værdi du kan skabe

Tidligere have mange brancher inklusiv os dyrlæger, overlevet på, at kunderne spurgte os til råds. Vi kunne altså allerede fra starten være med i kunderejsen og være med til at forme kundes oplevelse af behovet.

Det har givet stor frustration at mange kunder, som i eksemplet ovenfor, tager store dele af rejsen selv. Vi møder ofte først kunde, når hun nået til at spørge til prisen. Hun har allerede valgt nogle få ud, hun kan lide.

Mange i dyrlægebranchen har givet internettet, prisportalerne, kollegaerne, medierne og mig skylden. Uanset hvad kan vi konstatere at klienterne har flyttet sig, og vi må flytte med.

I podcasten med Leif Carlsen fra Social Selling Company snakker vi meget mere om kunderejsen. Du lærer også hvordan du (uden at blive slesk sælger) kan skyde dig tilbage ind og blive relevant tidligere i kunderejsen - altså før hun begynder at tænke på prisen.

Social Selling specialist Leif Carlsen fortæller i denne podcast om at vi skal stoppe med at sælge, hvis vi vil sælge

Elementerne i kunderejsen bliver kaldt alt muligt, men de beskriver i sin essens det samme. Den, jeg hører blive slynget ud oftest, er “know, like, trust”. Man snakker også ofte om at kunder går fra at være kolde til varme lige før de køber. I figuren herunder kan du med farvekoder, se nogle flere eksempler.

Insert Image

FIGUR
I den klassiske kunderejse går kunder fra at være kolde til langsomt at varme op, efterhånden som de først lære dig at kende og får tillid til dig, før de som “varme” kunder køber hos dig.


Marketing basics: Hvad er salgstragten?

NOTE: Må jeg godt lige indskyde at det er noget sludder at kalde det her for en tragt. Alle gør det, så det gør jeg også, men de tragte jeg kender er jo netop til for ikke at spilde på gulvet. De skal samle 100 % i toppen samle strømmen i bunden. Hele formen i salgstragten fremkommer jo ved at store dele af kunderne falder fra undervejs. Grafisk bliver det til noget, der ligner en tragt, men jo som slet ikke er det - men det er bare mig og mit hoved.

FIGUR
I den klassiske kunderejse går kunder fra at være kolde til langsomt at varme op, efterhånden som de først lære dig at kende og får tillid til dig, før de som “varme” kunder køber hos dig.


Marketing basics: Hvad er content marketing?

Content marketing er en gren inden for online markedsføring, der både står alene og som dukke op som element i andre grene af emnet.

Det vil altså dukke op som et grundlæggende element i flere af de andre kapitler.

“Content” betyder indhold. Indhold kan være snart hvad som helst, der kan lægges online. Marketing-delen handler om at det indhold skaffer opmærksomhed til din virksomhed og samtidig uddanner kunderne i både dit felt og i hvorfor du er eksperten.

Her i Succes I Veterinær Praksis og på bloggen er content marketing også den mest betydelige broderpart af aktiviteterne. Jeg udgiver eksempelvis en podcast med mange typer eksperter. Det giver i sagens natur en lydfil, som jeg udgiver som et stykke “content”. Ud fra det skriver vi artikler og email-nyhedsbreve, som bliver content i sin egen ret.

Note: Content marketing kan også bruges offline. Vores fagblade Dyrlægen og DVT er klassiske eksempler. De lever af at skrive og skaffe artikler, der er gode nok til at vi gider læse dem. Samtidig bruger noget af pladsen (og vores opmærksomhed) på annoncer, som de tjener på.

Content marketing er så fed en markedsføringsform, for den kræver at dit publikum og dine potentielle kunder rent faktisk har interesse i og kan se værdien af dit content. Det gør det selvfølgelig også til en udfordring, men løser du det godt, får dit publikum en værdi ud af din markedføring. På den måde gør content marketing internettet (og din virksomhed) til et bedre sted for. Det bliver win-win.

De to vigtigste forbehold overfor content marketing er 1: Det er svært rigtigt at ramme præcist dét, kunderne tænder på og ikke kun dét, du synes er vigtigt, og 2: Du er nødt til at stole på, at din indsats giver resultater, da det oftest vil være svært at måle direkte og der kan gå meget lang tid fra udgivelsen af dit indhold til resultaterne viser sig.

OBS OBS:

Savner du inspiration, kan du starte med de 50 blogpost-ideer, jeg har samlet. Har lærer du også hvordan du finder dine egne 50 ideer. Det skulle være nok til at få dig igang.


kapitel 2

Sådan kommer du i gang med online markedsføring


Dette kapitel vil give dig et kæmpe forspring over dine konkurrenter, hvis du tør...

Vi skal alle starte et sted og her får du de første hjemmeopgaver, der kan få dig godt igang med online marketing af din servicebaserede virksomhed.

Øvelserne er i sig selv ret nemme, men de kan være smertefulde. De kræver nemlig at du tager stilling og træffer valg for dit firma.

Valg betyder altid fravalg, og deri ligger det "farlige" og smertefulde.

Du vil lære hvad en "persona" er og du vil finde frem den den bedst kommunikation for lige netop dig.

Din online marketing starter her

Hvem vil du overhovedet markedsføre til (hvad er persona)?

"Hvem jeg vil markedsføre til?", spørger du måske. "Dem alle sammen jo!"

Har du fundet din ideelle klient endnu, har lidt sjælesøgning at at gøre. Du kan nemlig ikke tale til alle. Du må vælge.

Her bliver det smertefuldt for mange, jeg snakker med. Særligt hvis det i forvejen er lidt småt med kunderne, eller lidt småt med indtjeningen. Skal man så skære ned i stedet for at udvide.

Eksemplet fra dyrlægebranchen synes at ligge lige til højrebenet. Hvis du både er god til lidt akupunktur, til lidt hudproblemer, til kaniner og laver lidt kirurgi, hvorfor skal potentelle kunder så vælge dig?

Et godt eksempel fra den virkelig verden er dyrlæge fra Sønderjylland, hvis navn forbliver usagt, for at beskytte de uskyldige. Han er blevet dyrlægen politiet bruger til deres hunde. Mange i vores branche har hørt historier om det faglige niveau, der hvis de bare er halvt sande, kan give kuldegysninger - på den dårlige måde. Ikke destomindre transporterer professionelle ejere deres dyr fra hele landet, fordi han er den eneste i landet, der kan finde ud af at se på en shæferhund.

Jeg håber historierne om dit faglige niveau (uanset branche) er bedre, men du behøver i hvert fald ikke være den højst uddannede under solen, for at blive eksperten i din lille gren.

Dét er styrken i at tale til en meget specifik målgruppe.

Du behøver ikke kun vælge én ting og skære alt andet væk, men du kan heller ikke tale til alle på samme tid. Derfor: Vælg én type klient.

Personas i markedsføring

Hvad er personas i markedsføring

Personas er din kernemålgruppe. Det repræsenterer den målgruppe eller kunde, som din virksomhed fokuserer på og markedsfører til. Personaer varierer alt efter, hvad det er, man markedsfører. Potter understreger i denne podcast, at det er enormt effektivt at udvikle personaer, selvom mange måske synes, at det virker banalt.

Personas giver brugbar information, der gør det meget nemmere at kommunikere i øjenhøjde med målgruppen. Når du kender din målgruppe, bliver det samtidig lettere at udvikle markedsføringskampagner, der er relevant for netop den kundetype.

Når du kender din ideele kunde, kan du også meget nemmere tale ind i kundens problemstillinger. Her taler vi om “pains” og “gains”. Altså hvad er kundens problem eller smerte (fx “min hund slikker sig konstant i poterne”) og hvad kan de få ud af dig (fx “sammen finder vi årsagen og stopper kløen”).

Podcast med Ib Potter om digital markedsføring for begyndere

Hvordan finder man sin persona? 

Du finder din persona i krydsfeltet mellem hvad du helst vil arbejde med og hvad der bringer prfotable kunder.

Hvilken slags dyrlæge er du, og hvilke klienter, kan du bedst lide at arbejde med?

Tænk tilbage på, hvad der gør dig glad at arbejde med, og hvilket kursus, du synes var mest spændende.

Synes du at hudpatienter eller marsvin er lige sagen? Synes sygeplejersken at foderrådgivning og snak om hundetræning er sjovt? Hvorfor så ikke trække flere af den slags til, og lade dem blive de vigtigste kunder i klinikken? Det bliver sjovere for dig, I yder en bedre service (på et højere fagligt niveau) til patienter og ejere og tjener flere penge i processen.

Arbejdsglæde giver god bundlinje

Savner du inpisration, kan du høre Dr. Kathryn lidt om praksiskultur her:

https://www.youtube.com/watch?v=U2V18v6aPFc

Hvad skal med i din persona? 

Område

Karaktertræk

Signalement

  • Navn (måske lidt for sjov, men gør det nemmere at huske)
  • Køn
  • Alder (eller aldersgruppe)
  • Familie (børn, privatstatus)
  • Arbejde og uddannelse

Personlighed

  • Introvert eller ekstrovert
  • Analytics eller kreativ
  • Loyal eller vægelsindet
  • First mover eller late mover
  • Praktisk eller spontan
  • Proaktiv eller reaktiv
  • ...osv.

Målsætninger (udtalte som uudtalte)

  • Ønsker for hverdagslivet
  • Drømme til arbejdslivet
  • Planer med egen fritid
  • Ønsker til venner og veninders agtelse
  • Målsætninger i feltet hvor din service er løsningen

Frustrationer

  • Betaler allerede penge for disse løsninger
  • Irriteret over et problem, men kender ikke løsningen
  • Er generet over noget, men er ikke bevist om det
  • Småirritationer der giver brok, men ikke ønske en løsning

Motivationer

  • Pris
  • Kvalitet
  • Komfort
  • Convenience
  • Hastighed/responstid
  • Bæredygtighed og økologi
  • Frihed og mulighed personlig tilpasning

Brands

  • Apple eller Android
  • H&M eller Magasin
  • Online shopping eller Strøjet
  • TikTok, Twitter, Pinterest eller Instagram
  • Nescafe eller Starbucks
  • Ikea, Røde Kors genbrug eller BoBedre

Hjemmesiden som omdrejningspunkt! 

Vi kommer ikke udenom at hjemmesiden, er dét vigtigste element i din online markedsføring. Den behøver måske ikke være den mest perfekte kæmpestore side, lir og glimmer, men den SKAL, være der.

Har du styr på din persona ovenfor, ved du også allerde nu, hvad siden skal indeholde og hvilke farver, der måske tiltaler din kernemålgruppe.

Vi vender tilbage til hjemmesiden i flere af kapitlerne i denne guide. Allerede i næste kapitel skal vi snakkeom søgemaskine optimering og i kapitel XX får du en tjekliste, så du kan vurdere din hjemmeside.

Har du ikke allerede en hjemmeside nu, kan du starte meget simpelt. 

  1. Køb et domæne hos en billig udbyder (de skal bare tilbyde et-klik wordpress-installering) - du kan skifte senere
  2. Installér WordPress med et-klik via din udbyders software
  3. Opret en kontakt-side med din adresse, dit telefonnummer og åbningstider på. Brug også gerne et billede af dig selv. Din hund kan tage ét af dig med telefonen i starten
  4. Skriv én artikel om den af dine ydelser, din persona har allermest fokus på
  5. Skift dit tema (theme), der styrer udseenet i WordPress ud medud med et du kan lide. Du enten bare vælge ét af dem, der følger med, eller du kan købe dig til ét. Søg på Google efter WordPress Theme. De koster 30-70 $
  6. Lav også sider med persondatapolitik, cookiepolitik og andet jura, hvis din branche kræver det. I vores tilfælde har Dyrlægeforeningen et udgangspunkt , der kan få dig startet.

Du kan med 6 sekunders søgning på YouTube finde guides til det altsammen. 

Action steps

Uden handling, kommer du ingen steder. Hvad vil du gøre med den viden, du får i dag?

Quick wins

  • Lorem ispum dolor nam sagittis labore eiusmod ut dolore
  • Bibendum ispum dolor elit nam elitis unam voluptate fugiat labore
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing
  • Incididunt ut labore et dolore magna aliqua nulla pariatur elitis

Konklussion

Hvis du har mod til kun at fokusere på én kernemålgruppe (i starten), mener jeg, at duhar du langt større chance for gode resultater.

Spild ikke din tid med at tale til alle, for du kommer til at tale til ingen.

Når du ved, hvem du taler til skal du så online, og det skal du med en hjemmeside. Den kan være skrabet i starten, og vi skal arbejde mere med den, men lige nu skal den bare være der, så folk kan finde dig.

Dette er de to første basale trin i din online markedsføring!

kapitel 3

Hvordan kommer min virksomhed på Google Maps?


Google og Google Maps er fremtidens ...nej, nutidens telefonbog. Bruger du penge på De Gule Sider, bør du se med her.

Dine kunder søger efter dig (eller efter din branche) på Google. Sådan er det!

Hvis ikke du er synlig på kortet, misser du kontakten til mulige kunder.

Måske er du så heldig at Google har sat dig på kortet uden din hjælp, og så skal du blot tage kontrol over den placering, så du undgår spam og får mest muligt ud af det.

Med lokal SEO bliver dit firma synligt på google maps

Hvad er lokal SEO! 

Lokale søgninger og optimering af din lokale SEO er en af de absolut vigtigste elementer i online marketing for servicebaserede virksommer.

Lokale søgninger er når en bruger søger efter noget, som bedst giver mening inden for et bestemt geografisk område. Det kan eksempelvis være "dyrlæge viborg", "frisør nær mig" eller "the grill".

Lokal SEO handler om at optimere dine Google Business-profil og din hjemmeside til at blive præsenteret på de lokale søgninger.

Tag kontrol over virksomhedens profil på Google 

Google har med stor sandsynlighed allerede fundet ud af hvor din virksomheder ligger. Har Google det, skal du blot selv tage kontrol over profilen. Det finder du af, ved at søge på dit firma på google.com/maps.

Klik på "Administrer denne virksomhedsprofil" 

Er dit firma ikke at finde (hvis det eksempelvis er helt nyt), kan du selv oprette profilen.

Klik her for at tage kontrol over dit firma på google

Sådan arbejder du med lokal SEO

Når du har fået kontrol over din virksomheds profil, skal du sørge for at gøre dig relevant. Det gør du blandt andet ved at uploade billeder, der er relevant for firmaet og for dine kunder.

Det er også vigtigt at dit firmas oplysninger er ensartet alle steder, oplysninger står listet. Jo nemmere det er for Google at tolke oplysningerne, jo mere troværdigt fremstår du.

Adressen og telefonnummer på din profil i Google, skal naturligvis være rigtig for at dine kunder kan ringe til dig og bede GPS'en om en kørselsvejledning.

Kontroller desuden også at adresse og telefonnumre er de samme i CVR-registret, Krak, De Gule Sider, på hjemmesiden, lokale medier og på leverandørers hjemmesider.

Lokal søgemaskineoptimering

Sådan får du dit firma på Google

For ikke så mange år siden handlede generel SEO om at tilføje dine foretrukne søgeord flest mulige steder på din hjemmeside. I følge nogle eksperter kan disse gamle teknikker stadig gøre noget godt for din lokale SEO.

Her skal du i stedet for dine søgeord tilføje navnet på din by eller område på din hjemmeside. Find i første omgang artikler på din hjemmeside, hvor det giver mening at tilføje formuleringer som: "Her i Esbjerg-området ser vi..." eller "Hvis du går tur ved åen her i Odense, skal du være opmærksom på...".

Vil du virkelig strække dig og komme før konkurrenter, kan du også skrive et par artikler med et specifik lokalt fokus. Det kræver en indsats, sår derfor vil din konkurrenter sikkert ikke gøre det, og netop derfor er det din chance - du skal bare gide at prioritere det. Taster jeg lidt i Googles søgefelt, kan jeg se at der er forskellige søgninger på "hundeskov [BYNAVN]". Jeg kunne derfor skrive en artikel med titlen: "Dyrlægens guide til hemmelige luftepladser og hundeskove i Silkeborg".

Søgeordet "kattepension [BYNAVN]" er et andet godt eksempel og det kunne blive til en artikel al a.: "Dyrlægens vejledning til kattepensioner i Holstebro". Det kræver selvfølgelig at du tø have en vis holding, men du kan jo også ringe til dem og spørge, hvad de forventer folk har styr på inden de afleverer deres kat. Derfra kunne du så fagligt fortælle hvorfor, de elementer er vigtige. Den type artikel vil i øvrigt give dig gode muligheder for links fra pensionernes hjemmesider. Mere herom i afsnittet om linkbuilding.

Det skulle angiveligt også hjælpe hvis du tilføjer bynavnet i overskrifter på nogle sider og i både ALT-tags og TITLE-tags. Du vil lære mere om de to tags i afsnittet om søgemaskineoptimering.

Sluttelig kan du overveje at tilføje et Google-kort på din side. Det ville ligge godt på din kontaktside, hvor kunderne også finder dit telefonnummer. Hvis du finder din virksomhed på Google Maps (som ovenfor), kan du få en såkaldt EMBED-kode, som du (eller din udvikler) blot skal ligge i på siden. Så kommer kortet op.

Pro tip: Schema-markup til lokale virksomheder

Som du vil lære i afsnittet om søgemaskineoptimering, er schema-markup en vigtig øvelse. Dette kan gøres som en del af lokal SEO også. Tilføj denne stump kode på din hjemmeside:


<div itemscope itemtype="https://schema.org/LocalBusiness">

<p itemprop="name">FIRMANAVN</p>

<p itemprop="address" itemscope itemtype="http://schema.org/PostalAddress">

<p itemprop="streetAddress">ADRESSE</p>

<p itemprop="addressLocality">BY</p>

<p itemprop="addressRegion">REGION</p>

<p itemprop="postalCode">POSTNUMMER</p>

<p itemprop="telephone">TELEFONNUMMER</p>

<meta itemprop="latitude" content="LATITUDE" />

<meta itemprop="longitude" content="LONGITUDE" /></div>

Få gode anmeldelse på Google My Business

Når du har fået kr.

Har du stjerner (flere end 5) får du flere kliks

NOTE: Angiveligt hjælper anmeldelser andre steder også . Yelp er populært i udlandet. Trustpilot bliver brugt noget, men mest til firmaer uden en (betydningsfuld) fysisk placering. Facebook-anmeldelser kommer du ikke udenom, og dine kunder er med sikkerhed allerede startet på at skrive om dig.

Pro tip: Hjælp dine kunder til at give dig anmeldelser

Hvis du vil gå all-in på at samle gode anmeldelser, kan du oprette en side på din hjemmeside. Det kunne være www.mitfirma.dk/anmeld-os

På den side linker du til Trustpilot, Google og Facebook med klare instruktioner om, hvordan man skriver på de forskellige platforme. Du kan sågar lave en lille video, hvor du viser det.

Når kunderne forlader butikken, giver du dem en lille printet seddel med og to dage senere sender du dem en mail. Her skriver du, at hvis ikke din service levede op til forventningerne, skal hun kontakte dig omgående, så du kan rette op på det. Hvis kunden er glad, kan hun skrive en anmeldelse.

Opdatér med særlige åbningstider

Når du har fået kr.

Har du stjerner (flere end 5) får du flere kliks

Action steps

Uden handling, kommer du ingen steder. Hvad vil du gøre med den viden, du får i dag?

Quick wins

  • Tag kontrol over din Google My Business-profil
  • Sørg for at alle oplysninger og åbningstider er opdateret og korrekte på profilen
  • Vælg den rigtige branche-kategori
  • Læg relevante billeder op på dit firmas Google-profil
  • NAP oprydning NAvnAdresse Phone: Krak, CVR... Ensartedhed er nøgælen
  • Tilføj din by eller områdenavn i artikler, titler, undertitler og billedebeskrivelser (ALT-tags)
  • Skriv et par artikler med specifik lokalt fokus, som kun du kan skrive
  • Find embed-koden til din listing på google Maps og læg din på din kontaktside (forside eller anden side) på hjemmesiden
  • Citation building
  • Få de 5 første anmeldelser

Konklussion

Hvis du har mod til kun at fokusere på én kernemålgruppe (i starten), mener jeg, at duhar du langt større chance for gode resultater.

Spild ikke din tid med at tale til alle, for du kommer til at tale til ingen.

Når du ved, hvem du taler til skal du så online, og det skal du med en hjemmeside. Den kan være skrabet i starten, og vi skal arbejde mere med den, men lige nu skal den bare være der, så folk kan finde dig.

Dette er de to første basale trin i din online markedsføring!

kapitel 4

Søgemaskineoptimering (SEO) for travle servicevirksomheder


Skal dine fremtidige kunder kunne finde dig på Google, er SEO noget for dig.

For os, der ikke arbejder professionelt med at snyde søgemaskinerne er SEO blevet såre simpelt: Lav genialt godt indhold.

Der er dog stadig elementer Google, dine læsere og din gamle dansklærer forventer af dig.

Det vil du lære om i dette kapitel, og du finder tjeklister i bunden af dette afsnit.

Søgemaskineoptimering for travle servicebaserede virksomheder og andre begyndere

(Den disclaimer alle SEO-guides starter med: Jeg omtaler stort set kun Google her. Jeg ved godt at Bing, Yahoo, YouTube, LinkedIn og mange andre også fungerer som søgemaskiner. Google sidder bare på så stor en del af søge-markedet at det ikke giver mening hele tiden at nævne de andre også. Optimerer du for Google, optimere du også for de andre. Stop med at tænke mere på det, og fokusér på opgaverne i stedet. Først når du har løst alle opgaverne i denne guide, giver det mening at fokusere på de sidste 5 % du kan få med fra de andre.)

Skal dine fremtidige kunder kunne finde dig på Google?

Skal dine kommende kunder kunne finde dig på Google, skal din hjemmeside være bedre end din konkurrent. Det er handler søgemaskineoptimering (SEO) om.

Det handler ikke om at snyde nogen og tricke nogen (eller søgemaskinerne) til noget.

Faktisk er søgemaskineoptimering blevet så meget mere kompliceret, at det er håbløst at snyde Google (i hvert fald for os, der ikke arbejder med black hat SEO til daglig). Samtidig er det blevet såre simpelt for os. Det handler nemlig "bare" om at lave genialt godt indhold, som brugerne kan lide - så skal Google nok finde ud af at servere det.

Det er nemlig hvad Google overlever på: At levere det til enhver tid bedste svar (indhold) til et en søgendes spørgsmål.

Forbehold: SEO er alt for kompliceret

"Søgemaskineoptimering er blevet alt for kompliceret og alle de gode og vigtigste søgetermer er taget. Det er spild af tid for mig at bruge tid på. Jeg vil hellere være dyrlæge/elektriker/kiropraktor/psykolog."


FORKERT!


Er alle de søgeresultater, du gerne vil findes på fyldt op af kæmpe artikler, fra store brands, betyder det ikke at SEO er blevet domineret i din branche. Det er til gengæld tegn på, at du har valgt en konkurencepræget branche. Det er ikke SEOs skyld. Du kan du enten slukke og gå hjem, vælge en anden branche eller blive og tage kampen op. Du får ikke noget ud af at tude over, det er svært. Velkommen til det frie marked.


SEO er blevet lettere for os i de mere videnstunge servicefag. Det er rigtigt, at det er blevet meget sværere at snyde systemet, og søgemaskinerne finder i højere grad de bedste artikler selv. Det er trist for SEO-bureauerne, men det er en fordel for os. Nu skal vi bare koncentrere os om at lave godt indhold ...medgivet at det er sværere i nogle brancher end andre.

(Fodslæbende SEO-bureauer holder krampagtigt fast i de elementer af tekniske overoptimering af hjemmesider, der virkede en gang. Det skulle man nemlig have deres hjælp til, men det virker ikke mere og så har de pludselig ikke noget at lave. Tro ikke på dem. Hold dig til denne guide og tro på at du kan selv.) 

Hvis dit indhold er det bedste indhold for den specifikke bruger, skal Google nok gøre sit arbejde - og du kan ikke snyde. Der er dog nogle elementer, der bør og skal være med. Ligesom din dansklærer forventede nogle bestemte elementer i en god dansk stil, forventer Google og dine læsere nogle bestemte elementer på din hjemmeside og i dit indhold.

Det betyder også at du vil møde anbefalinger, der ikke er specifikke SEO-optimering, men bare optimering af online indhold. Af den slags optimering følger nemlig bedre placeringer i Google.

Mere præcist hvad genialt godt indhold er, kommer jeg til længere nede i dette kapitel.

Definitionen på SEO

“Søgemaskineoptimering, for forkortes SEO fra det engelske Search Engine Optimization beskriver processen at "ranke" en hjemmeside i et søgeresultat. Det handler altså om at optimere hjemmesiden, så den blive præsenteret som resultat på en søgning i eksempelvis Google, Bing, og Yahoo oftere og længere oppe end andre hjemmesider.


Hvad er det SEO kan?

Søgemaskineoptimering trækker flere interessede øjne til din hjemmeside, og dermed også til steder, hvor du udstiller din ekspertise og viser dit telefonnummer.

Du kan eksempelvis skrive nye artikler, eller du kan optimere gamle. Herunder ser du et enkelt eksempel på artikel, jeg har lavet SEO på. Artiklen ligger på en dyrekliniks hjemmeside og selvom den trækker besøgende fra hele landet, er en stor del faktisk lokale.

Efter optimering trækker artiklen nu 912 % flere besøgende hver måned. Jeg investerede naturligvis tid i optimeringen, men efter dette, "arbejder" artiklen helt uden min indblanding og jeg kan bruge min tid på at optimere en anden eller skrive en ny artikel.

(Bemærk også at stigningen kommer langsomt over et år efter optimeringen af artiklen. Det skyldes formentlig at hjemmesiden i mellemtiden har modtaget andre optimeringer og Google derfor vurderer hele siden som bedre. Det smitter formentlig af på alle artikler.)

SEO-optimering er effektivt som det ses i dette eksempel hvor en artikel er steget over 900 % i besøgende

I dette eksempel blev en enkelt artikel SEO-optimeret efter principperne i denne guide og er endt med at modtage over 900 % flere besøgende hver måned

Optimeringen kan foregå helt generelt på dine hjemmeside, uden for din hjemmeside og i de enkelte artikler. I denne guide er tilgangen delt op i følgende:

  1. Optimeringen af din hjemmeside - ofte også kaldet teksnisk SEO. Det er dog ikke så teknisk igen.
  2. Optimering af den enkelte artikel - dette bliver kaldt OnPage-SEO eller InContent-optimering (strengt talt indeholder OnPage også elementer uden for selve artiklen, men det kommer vi til)
  3. Vedligehold, opdatering og promovering af indhold - dette indeholde bl.a. linkbuilding, der tidligere var en så afgørende faktor er den næsten er synonym med artikel-optimering eller måske ligefrem SEO i det hele taget.

Har du overhovedet brug for SEO på din hjemmeside?

Du kan formentlig altid finde mindst en håndfuld ting, der kan optimeres på din hjemmeside, så dine besøgende og Google.

Mange blogs og bureauer vil anbefale at du starter med en audit af din hjemmeside. Du kan dog også bare følge rådene i denne guide, så kommer du igennem det vigtigste under alle omstændigheder. Det kan dog give mening, at du ved hvor du står nu og hvor dine mest svagepunkter er. Samtidig kan du også bedre vurdere din fremgang, hvis du kender dit udgangspunkt.

Flere af detaljerne i denne audit, vil blive uddybet længere fremme i kapitlet, hvor det er relevant.

Ingen af de nævnte værktøjer koster penge til det, du skal bruge. Såkaldte SEO-eksperter vil måske påstå at du SKAL bruge de dyre værktøjer og de har måske ret for deres eget arbejder.

Det er dog ingen lunde nødvendigt for det niveau, vi er på her. Hvis du kan finde (gratis) optimeringsmuligheder i denne guide, spilder du både dine penge og din tid på at grave ned i nørdede detaljer i de betalte værktøjer. Har du flueben ved alt i denne guide, then so be my guest.

Lav din egen SEO audit

1.

Hvad mener Google selv om din hjemmeside?

  1. Kan man overhovedet findes dig på Google? Prøv at søge på “[FIRMA] kontakt”, “[DIN SERVICE] [BYNAVN]” og et vigtigt ord i en af dine vigtigste artikler (f.eks. “sprængt korsbånd operation”). Kan du overhovedet finde dig selv i vrimlen?
  2. Er der fejl på siden? Har du sat Google Search Console op kan du under "Dækning" se om Google registeret fejl på din hjemmeside.
  3. Er hjemmesiden hurtig nok? Se hvad Google mener på PageSpeed Insights. En karakter på under 70, skulle efter sigende være for ringe.
  4. Får Googles software hjem til at forstå din hjemmeside med struktureret data? Test det med Structured Data Testing Tool.

De tre sidste elementer bliver uddybet senere.

2.

Spild din tid på en grafisk rapport (til chefen)

SEOptimizer (seoptimer.com) danner en lækker grafisk oplevelse til dig. Jeg tør ikke regne sammen, hvor meget tid jeg har brugt på at trække mine hjemmeside i gennem dette værktøj gang på gang, for så ikke at gøre noget ved det alligevel.


Brug dette værktøj sparsomt.


Skal du overbevise en chef om, at du må bruge tid på SEO-optimering, eller blot have en fornemmelse for dit udgangspunkt, så der dette værktøj godt - men læg det så væk og brug din tid på det, der rent faktisk at ændrer på noget.

3.

Raventools til den tech-liderlige

Raventools (raventools.com) er et meget omfattende stykke software. Det koster også nogle penge, men der er 7 dage gratis prøveperiode, som du kan bruge. Det tager tid at lære og der er så mange funktioner, at du ikke kan komme det hele rundt på kun 7 dage.

Softwaren er dog en udemærket løsning til en site audit, hvis du vil have en lidt mere tech-agtig løsning med en større bunke data. Dog vil resultatet blive nogenlunde at du blot skal opdatere de ting, der er her i guiden, men du kan jo så bagefter tjekke om du har fået det hele med.

Professionelle arbejder selvfølgelig med en langt mere omfattende site audit, hvor de downloader en komplet oversigt over dine artikler, kobler det med hvilke der får meste trafik og samler link og holder det op imod, hvad dine konkurrenter gør. Hvis du Google emnet, kan du forsvinde dybt ned i det kaninhul. Det ligger ud over, hvad den her guide sigter på. Spild ikke tiden på det. Brug hellere tiden på faktisk at udføre nogen af opgaverne her. Så kan trinene i denne guide, faktisk blive din egen site audit.

SEO-optimering af din egen hjemmeside (også kaldet Teknisk SEO)

Indtil videre er jeg gået ud fra at du allerede har en hjemmeside, men der er faktisk elementer i SEO, du bør overveje, hvis endnu ikke du har oprettet domænet endnu.

Domænenavnet (sidens URL) og betydningen for SEO

Hvis du har et firma og leverer ydelser, skal du bare kalde hjemmesiden det, du hedder eller det du tilbyder. Så nemt er det. Færdig.

Domænenavnet (URL'en) er hjemmesidens adresse. Eksempelvis www.gladesundedyr.dk, www.theodorsdyreklinik.dk eller www.dyrlægehusetbjergkøbing.dk. Det har været debateret længe om domænenavnet har betydning for om din hjemmeside vil blive vist over din konkurrent. Særligt hvis domænenavnet passer præcist til den søgning, der er foretaget. Det kunne eksempelvis www.tyndmavehoshund.dk.

Når du skal lave en hjemmeside til en servicevirksomhed, er det fuldstændig underordnet (for SEO). De fleste kommer til at søge direkte efter dit firmas navn, hvis de vil finde netop dig. Så altså: Giv domænet din virksomheds navn.

Google selv har meldt klart ud, at specifikke søgeord i domænenavnet ingen betydning har for din placering i et søgeresultatet. Faktum er dog, at jeg selv og mange tydeligt at kunnet se at det ikke var tilfældet ude i virkelighedens søgeresultater - i hvert fald for en udvalgt type søgninger.

I det her tilfælde har det alene betydning hvilket signal, du vil sende til fremtidige kunder.

Eksempelvis vil www.denholiskedyrlæge.dk sende en anden slags signal end www.specialistklinikken.dk.

Skal domænenavnet være med eller uden www? Det er helt underordnet i forhold din placering i Google. Jeg har haft begge slags domæner og har, som mange andre, ikke oplevet den mindste forskel. Du skal bare være sikker på, at det kun er den ene version, der vises til brugeren. Mere herom senere.

Kan domænenavnet være med Æ, Ø og Å? Ja, det har ingen betydning for din placering i Google, og er du dyrlæge som mig, er det svært at komme udenom.

Vælger du at bruge vokalerne, vil du nogle steder opdage, at adressen bliver lavet om til en slags kode. Eksempelvis bliver min egen SpørgDyrlægen.dk lavet om til xn--sprgdyrlgen-h9a1u.dk når jeg lægger en artikel på Facebook. Det har dog ingen betydning for din SEO, men jeg synes nogle gange, at koden får mine links til at se lidt spam-agtige ud.

Du kan undgå det ved at bruge andre ord som “dyreklinik” eller “dyredoktor” eller erstatte vokalerne med AE, OE og AA. Eksempelvis: SpoergDyrlaegen.dk.

Med eller uden bindestreg i domænenavnet? Igen er det helt ligegyldigt i forhold til din SEO og dermed heller ikke betydning for din placering i søgeresultaterne. Der kan dog godt være noget signalværdi at hente. Personligt synes jeg, at bindestreger kan se lidt spam-agtige ud, og du risikerer måske at nogle springer din hjemmeside over af den grund. Hvad synes du? www.dyrlægehuset-i-bjergkøping.dk eller www.dyrlægehusetbjergkøping.dk?

Jeg købte dog på et tidspunkt et domæne til en hjemmeside om frossen fløde. Jeg endte med www.hjemmelavetis.nu. På den måde gav t’et "hjemmelavet" en uheldig effekt samlet med ordet “is”. Der havde det måske været bedre at vælge www.hjemmelavet-is.nu.

Langt de fleste bruger WordPress til at bygge hjemmesider (i følge w3techs er det over 60 % og de nærmeste konkurrenter ligger på 2-4 % af markedet). Det betyder, at det skal du også. Der er flest guides på YouTube og det er nemmest at få hjælp.

Der er også kommet en nye spillere på markedet, du kan overvejere dog. De hedder SquareSpace og Wix. Dem kender jeg ikke, så den kan jeg ikke hjælpe dig med. Vil du lære mere om forkellen på eksempelvis SquareSpace og WordPress, kan du læse denne artikel hos Fizzle...

Når du sætter WordPress op første gang, er der lige nogle indstillinger, du skal have sat. Har du haft WordPress noget tid, kan du også lige tjekke, at det er gjort rigtigt, men hver lige opmærksom, hvis du ændrer på noget. Tjek disse SEO-indstillinger i WordPress:

Korrekt opsætning af WordPress for SEO

Hvorfor lige WordPress? Langt de fleste bruger WordPress til at bygge hjemmesider (i følge w3techs er det over 60 % og de nærmeste konkurrenter ligger på 2-4 % af markedet). Det betyder, at det skal du også. Der er flest guides på YouTube og det er nemmest at få hjælp.

Der er dog også kommet en nye spillere på markedet, du kan overvejere. De hedder SquareSpace og Wix. Dem kender jeg ikke, så den kan jeg ikke hjælpe dig med. Vil du lære mere om forkellen på eksempelvis SquareSpace og WordPress, kan du læse denne artikel hos Fizzle... (men spild ikke tiden med den slags banale valg. Når ikke du laver en hjemmeside med 1000 artikler eller en webshop med 7000 produkter, kan du nemt skifte senere hen).

Når du sætter WordPress op første gang, er der lige nogle indstillinger, du skal have sat. Har du haft WordPress noget tid, kan du også lige tjekke, at det er gjort rigtigt, men hver lige opmærksom, hvis du ændrer på noget. Tjek disse SEO-indstillinger i WordPress:

  1. Tjek først at din side overhovedet er tilgængelig for søgemaskinerne. 
  2. Du skal nu vælge, hvilke adresser dine kommende artikler skal have. Det er de såkaldte permalinks. Hvis ikke du vælger noget, vil dine artikler kommer til at ligge på eksempelvis "www.ditdomæne.dk/?p=123".
    1. Har du allerede startet din hjemmeside, må du ikke ændre det her uden at lave såkaldte 301 redirectes. Få hjælp til det i den her artikel på wpbeginner.
    2. Klik på Settings -> Permalinks i menuen til venstre.
    3. Dine valgte søgeord for en artikel bør indgå i artiklens adresse. Vælg derfor enten "Post name" eller "Custom Structure" med "/%category%/%postname%/" i den følgende boks. Undgå også mulighederne med datoer De skal kun bruges til nyhedssites og personlige blogs.
    4. Nu vil dine artikler se eksempelvis sådan her ud: www.ditdomæne.dk/ydelser/neutralisation-af-katte eller www.ditdomæne.dk/kontakt.
  3. Installér ét af disse to plugins (aldrig dem begge to samtidig): All in One SEO Pack eller Yoast SEO. Du skal bruge deres funktioner længere fremme i den her guide, men først...
    1. Noindex archive, category, nummererede sider og tag pages (hvert plugin har deres egen guide til, hvordan du gør). Disse sider giver ikke en søgende værdi i søgeresultatet og de indeholde den samme tekst som i de individuelle artikler. Søgemaskinerne har altså heller ikke brug for at se dem.
  4. Vælg et tema (theme), som er fokuseret på SEO. Eksempelvis skal det bruge H1, H2 og H3 tags og gerne have ordentlig styr på struktureret data. Begge dele ligger i koden, så det er nemmest, hvis bare dit tema har styr på det.

Der er flere elementer, som eksempelvis hjemmesidens hastighed, der betyder noget for hvor optimeret din WordPress-hjemmeside. De er dog ikke specifikke til WordPress, men gælder for alle systemer, og det bliver derfor behandlet længere fremme i guiden.

Lige kort om Google Analytics og Google Search Console

Du skal bruge både Google Analytics og Google Search Console, når vi når længere frem i guiden. Jeg går derfor ikke i dybden med dem her.

Du skal dog blot vide, at begge værktøjer samler data op om din hjemmeside og brugernes adfærd på den. Værktøjerne er altså mest værd, hvis de rent faktisk har noget data at arbejde med. Det vil altså være forkert ikke at nævne dem her i opsætningsfasen, men vi skal altså første bruge dem senere.

Google Analytics virker ved at du implementere en lille stump kode på din hjemmeside. Dit valgte WordPress-tema burde kunne håndtere det. Ellers kan du få et plugin, der kan. Andre systemer kan tage koden direkte. Bruger du en udvikler bør han allerede have kontaktet dig om det her, hvis ikke bare han har gjort det selv. Det er så basalt det her, så det er en sjuskefejl hvis din udvikler, ikke har styr på den slags.

Når du har det på plads, er det nemt at få din side godkendt i Google Search Console. Gør det lige med det samme, også så kan vi komme videre i teksten!

kapitel 5

Facebook-strategi: Gode råd for virksomheder


Google ...

Med lokal SEO bliver dit firma synligt på google maps



kapitel 13

Case study: Servicevirksomhed går online


Google og Google Maps er fremtidens ...nej, nutidens telefonbog. Bruger du pe

ering.

Med lokal SEO bliver dit firma synligt på google maps

kapitel 14

Inspiration til yderligere læring


Nogle emner inden for online marketing er bare for små at gå op i. De giver for lidt effekt i forhold til inputtet.

Er du alligevel blevet mere sulten, og har mod på at dykke med flere emner, får du her inspiration til hvor du kan starte.

...måske giver det mening for netop din branche!

Branding af servicebaserede virksomheder

"Branding" er sådan en skrammelkasse smarte sælgere bruger, når de godt ved deres markedføring ikke helt giver resultater. Du kan nemlig ikke måle effekten af branding (og dermed heller ikke manglen på samme).

Sagen er nemlig at du har "et brand" uanset om du ved det eller ej. Det er nemlig det, dine kunder siger om dig, når du ikke er der. Du kan godt prøve at tage styring på din branding, men hvis ikke dine værdier er i orden, er det lige meget. Samtidig hvis dine værdier (og kommunikation om dem) er i orden, følger din branding trop.

Branding er for store firmaer, der ikke kan eller skal måle effekten på alt deres markedsføring direkte. Det kan bruges af Coca Cola, Mercedes, Spies Rejser og måske af AniCura. Prøver en annocesælger fra lokal avisen at bilde dig ind, hans annoncer også er god branding for din lille lokale virksomhed, så VED du, at han allerede er klar over annoncer ingen effekt har.

Start hellere med dine værdier og lad din øvrige markedsføring og virksomhedsdrift styre af den, så tager brandingen vare på sig selv.

Vil du vide mere om den her argumentation, kan jeg klart anbefale dig bogen Unmarkering 

Røntgenbillede af kat med kraftig inflammatorisk tandresorption også kaldet FORL på tand 407, samme case som ovenfor

Røntgenbillede af kat med kraftig inflammatorisk tandresorption på tand 407, samme case som ovenfor

Markedsføring på Twitter

Twitter er en social platform, som mange af de andre, men den er kun blevet rigtig populær blandt nogle få grupper i Danmark. Jeg har selv ikke brugt platformen meget, da mit publikum i Danmark, ikke rigtig er var tilstede.

Twitter er meget nyhedsaktuelt, da opslag er ment til at skulle være korte og hurtige. Der er derfor også ofte mange (rigtig mange) opslag hver dag. Modat Facebook, hvor du kan poste og vente mindst et døgn for at se effekten, kan du sagtens skrive 10, 20, 30 opslag på en dag på Twitter.

Som med andre sociale platforme, virker Twitter kun godt, hvis du er, ja, social. Du skal være til stede, bruge platformen aktivt og være hjælpsom. Stilen, klientellet og samtaleformen er helt sin egen, så det kræver også noget øvelse.

Du kan også bruge automatiske tweets, via forskellige services, der masse-poster dine opslag på "de rigtige" tidspunkter. Det er dog mit indtryk at det virker meget ringe i en dansk sammenhæng og nogle vil også mene, den slags er med til at ødelægge platformen.

Markedsføring gennem podcasts

Jeg er kæmpe fan af podcast og kurven for hvor mange danskere, der fast lytter til dem, skulle være støt stigende.

Lidt kort fortalt kan du markedsføre dig på to måder med podcasts: Du kan enten købe dig annonceplads i en andens podcast, eller du kan starte din egen. Personligt har jeg kun erfaring med det sidste.

Om du skal bruge penge på at købe dig annonceplads i en eksisterende podcast, må komme an på dit produkt og på en prøve. Gør du det, vil jeg klart anbefale dig at bruge en særlig rabatkode eller en særlig hjemmesidesti, så du kan følge antallet aktiviteter efterfølgende.

Personligt at min podcast givet mig sindsyg meget, der også strækker sig langt ud over markedsføringselementerne. For det første kommer jeg med min stemme meget tæt på lytteren, og for det andet giver det mig enorme bunker af relevant indhold, jeg kan dele på alle de andre platforme. Den direkte afledte effekt er dog midnre, og podcasts skal derfor ses mere som en langtidsinvestering, der giver afkast mange steder og som en "top funnel" aktivitet, med henvistsning til salgstragten i det indlende kapitel.

Influenser-marketing

Jeg er kæmpe fan af podcast og kurven for hvor mange danskere, der fast lytter til dem, skulle være støt stigende.


kapitel 15

Ofte stillede spørgsmål


Google og Google Maps er fremtidens ...nej, nutidens telefonbog. Bruger du pe

ering.

Ofte stillede spørgsmål om online marketing


Handyguide til de vigtigste endokrine lidelser

Tilmeld og få en opdatering, når guiden er klar.

Guiden indeholder en enkelt sides protokol og flowchart til de vigtigste endokrine lidelser hos hund og kat.

- Cushings, Addison, Hyperthyroidisme og Hypothyroidisme