Om frygten for at tale om pris – med Dr Dave Nicol

Om frygten for at tale om pris – med Dr Dave Nicol

om frygten for tale om pris med dr dave nicol

Abonnér gratis i iTunes

Guide: Lyt nemt til podcasten på din telefon

 

Dr Dave Nicol har været i praksis i over 20 år. Han er meget interesseret i management og den ”crazyness” vi møder i vores liv som dyrlæger.

Du får ikke lov af hjælpe et dyr, hvis ikke du formår at skabe en relation til ejeren. Du får heller ikke lov til at ansætte gode dyrlæger, hvis ikke du skaber gode og varige relationer.

Derudover har Dave skrevet og været med til at skrive flere bøger om både digital markedsføring, hvalpetræning og bøger for nyuddannede.

Dave har desuden købt og startet flere praksisser, som han har vendt rundt og solgt igen.

Som dyrlæger bliver får vi ikke meget træning i kommunikation og forhandling. Vi er trænet i at hjælpe dyr, og mange dyrlæger bliver ukomfortable, når det kommer til prisforhandling. Dét taler vi om i denne podcast.

 

Vi har allergi over samtalen om pris

Vi er er både intelligente, veluddannede og introverte mange af os, mener Dave, men vi har næsten ingen træning i forhandling og kommunikation.

Mange af os har en frygt for konflikter eller at folk siger “nej”. Ifølge Dave handler denne frygt om ikke at føle sig god nok eller ikke at være elsket.

Dave fortæller, at ældre dyrlæger ikke i samme grad har denne frygt for at tale om pris, fordi der ikke var samme konkurrence som i dag. Den øgede konkurrencer bunder bl.a. i, at der er kommet flere klinikker, flere specialister og dyrere og mere avanceret teknologi – og samtidig har ejerne fået flere forventninger.

 

Definer dine klienter og brug digitale værktøjer til at nå dem

Mange klinikker har ikke en klar definition af, hvem deres klienter er, siger Dave. Dyrlægebranchen har generelt haft en tendens til at være en “one size fits all”. Men det holder ikke efter vi er begyndt at organisere os i mindre specialiserede enheder, og klienterne i højere grad søger eksperter.

Hvis vi definerer vores klienter, kan vi lettere målrette vores markedsføring. Digital markedsføring koster nærmest ingenting, og der er utal af muligheder. Dave nævner heriblandt YouTube-videoer, blogs, hjemmesider og nyhedsbreve.

Det handler om at skabe tillid til klienter og være synlige, hvor de er.

 

Relevante links

 

Nyhedsbrev for dyrlæger

Avanceret faglig viden, fakta-ark og inspiration til dyrlæger, der vil udvikle sig uden at det bliver på bekostning af familien og tiden med patienterne i klinikken. Tilmeld dig nyhedsbrevet og få: - Interviews med fag-eksperter - Hurtige fiduser til en mere effektiv hverdag - Inspirerende historier fra andre dyrlæger som os

X