Kunden i fokus og kommunikation i øjenhøjde med Tina True

Kunden i fokus og kommunikation i øjenhøjde med Tina True

Tina er uddannet salgssekretær og har arbejdet som receptionist i 15 år. I dagens podcast prøver Tina at give os svar på, hvad du skal kunne for at være en god receptionist. Hun deler ud af sine egne erfaringer og fortæller, hvad der fungerer for hende.

Abonnér gratis i iTunes
LYT PÅ SPOTIFY

Guide: Lyt nemt til podcasten på din telefon

 

Hvordan er man en dygtig receptionist?

Forskellige mennesker har forskellige behov, og for at kunne behandle mennesker ens, skal vi behandle dem forskelligt, siger Tina.

En god receptionist skal kunne møde folk i øjenhøjde, kunne sætte sig i kundens sted og mærke, hvad den enkelte kunde har behov for.

Vær oprigtig interesseret og nysgerrig i de mennesker, der kommer ind og lyt til, hvad de har at sige. Hav kunden i fokus og sørg for at give både plads og tid, selvom vi lever i en verden, hvor alting helst skal gå stærkt.

Vær dig selv og find din egen måde at connecte med folk på. Det virker ikke at stille åbne hv-spørgsmål, som vi ellers lærer på kommunikationskurser.

Lær af dine fejl og vær ikke bange for at fejle. Det er okay at bede om at høre tingene en gang til.

 

Der skal være en harmoni mellem det, du siger og det, du gør

Der er stor forskel på måden at sige ting på, og din fremtoning har også betydning. Der skal være en harmoni mellem de ting du siger, og de ting du gør, så det ikke bliver for automatisk.

Gør det, du føler dig tilpas med. Tina kan godt lide at rejse sig og gå om på den anden side af skranken. Det gør det fysisk lettere at komme i øjenhøjde med klienterne. Hun fortæller også, at hun ofte taber sine briller på gulvet, så hun skal stå og rode efter dem. Det får hende til at føle sig tilpas.

 

Husk klienten og ikke kun patienten

Vi er mange, der er i dyrlægebranchen, fordi vi netop elsker dyr, men vi må ikke glemme klienterne, siger Tina.

Tina oplever sommetider, at kommunikationen mellem dyrlæger foregår på et meget højt akademisk niveau, hvor klienten ikke kan være med.

Det er en af receptionistens fornemmeste opgaver at kunne forklare hver enkelt klient, hvad der skal ske og hvad det er for en undersøgelse, deres dyr skal ind til. Du skal du kunne formidle firmaets politik på et niveau, hvor alle kan være med – og det gør du bedst, hvis du kan relatere til det.

 

Vær kompromissøgende og find løsninger, der fungerer for alle parter

Afvej om ting kan lade sig gøre. Hvis ikke de kan, så gør det klart for kunden. Vær kompromissøgende og tilbyd alternativer, der kan være relevante for klienten. Måske kan du komme med løsninger, der viser sig at være endnu bedre end det, klienten først havde i tankerne.

Tina bruger specialfoder som eksempel. Ofte er foderprodukter lidt dyrere, når de er designet til at løse specifikke problemer. Og det er ikke altid, at klienten har økonomi til at købe specialfoder. Her skal vi se på, hvad der er af alternativer, og hvad der i stedet for kan lade sig gøre. Det nytter ikke noget at sige til klienten, at det eneste, der kan gøre patienten rask, er foder, der koster 1000,- om måneden.

 

Relevante links

Nyhedsbrev for dyrlæger

Avanceret faglig viden, fakta-ark og inspiration til dyrlæger, der vil udvikle sig uden at det bliver på bekostning af familien og tiden med patienterne i klinikken. Tilmeld dig nyhedsbrevet og få: - Interviews med fag-eksperter - Hurtige fiduser til en mere effektiv hverdag - Inspirerende historier fra andre dyrlæger som os

X