Søgeordsanalyse går ud på at finde artikelideer ud fra de emner og de ord, en potentiel besøgende på din hjemmeside vil bruge. Du skal ikke kun skrive om det, der interesserer dig selv, men altså finde de ord, din målgruppe bruger. Her får du 50+ ideer til artikler sammen med 5 strategier, jeg selv bruger dagligt, så du også kan lave din egen søgeordsanalyse.
Få det komplette overblik over online markedsføring
Denne artikel er blot ét enkelt kapitel en samlet serie om værdiskabende online markedsføring for servicevirksomheder og andre eksperter. Hvis du vil starte fra begyndelsen med det komplette overblik, skal du starte med oversigten i hovedartiklen her…
Du kan også springe direkte til det kapitel, der er relevant for dig.
- Begynderens guide til digital markedsføring med Ib Potter
- Bliv synlig i nutidens telefonbog med Rasmus Gi Himmelstrup
- Kom til tops i Googles søgeresultater med Lars Skjoldby
- Skriv bedre tekster på Facebook med Tanya Dick
- Brug facebookannoncering rigtigt og spar penge med Anders Sevelsted
- Video til nettet på den nemme måde med Thomas Martinsen
- Skab ægte relationer til dine kunder med email-marketing med Christina Klitsgaard
- Tjekliste med 10 punkter til at give din hjemmeside et sundhedseftersyn
- Få synlighed i medierne med historier, der betyder noget med Lotte Hansen
- 50 ideer til din blog, videoer og andet indhold + guide i hvordan du finder dine egne med Søren Drimer Pejstrup
- Fra potentielle kunder til faste klienter med Brandon Breshears
1: Den oplagte metode: Lyt til kunderne
Dine klienter fortæller dig direkte, hvad de gerne vil vide mere om. Faktisk er vi i dyrlægebranchen helt exceptionelt heldige! Det er et uudtømmeligt hav af ideer.
Vi taler med vores kunder om deres bekymringer og ønsker, og nogle af jer er endda helt inde i deres hjem.
Hvad bliver du eller din sygeplejerske spurgt om i telefonen? Og hvilke bookinger har du haft de sidste par dage? Hvilke spørgsmål får du på mail eller Facebook?
Her ligger i øvrigt et rigtigt snedigt trick gemt, der kan spare dig for rigtig meget tid senere hen: Hvis du tit får de samme spørgsmål på mail og på Facebook, kan du skrive en god artikel om det og henvise til den, næste gang du får samme spørgsmål.
I stedet for at skulle formulere de samme deltaljer om og om igen, kan du kort skrive: “Det symptom, du beskriver lyder meget som X. Det sker ofte når Y. Det har jeg skrevet en artikel om her [indsæt link]. Ellers ring lige til mig i morgen, så finder jeg en tid til dig.”
Faktisk var en af mine oprindelige grunde til at starte SpørgDyrlægen.dk, at jeg ville have et sted, hvor jeg kunne sende folk hen, hvis de gerne ville læse noget mere eller se et billede eller video.
Rigtig mange artikler på siden er altså blevet til efter denne model.
Disse ideer er taget fra sidste uges booking og opkald til klinikken
- Kat med hævelse på læben
- Hund med sår efter flåt
- Kat med ondt i øjet
- Kat/hund stukket af hveps
- Hvalp med diarre
- Hund bløder fra penis
- Kat har fået Bayvantic
- Hund med knude i munden / fortykket på tandkødet
- Hund har snask i øret
- Min kat kaster op
- Min hund har spist chokolade
- Kloklip på hund
- Vaccination af hund
…det er lidt mere end ti, kan jeg godt se, men der var så mange gode ideer.
En note til advarsel
Lad være med at kalde din artikel “allergi hos hund” eller “blærebetændelse hos hund”. Kald artiklen dét, som klienten spørger om.
Hvis klienten bruger ordene “blod fra penis” eller “snask i øret”, vil de ikke søge efter og klikke på din artikel i et søgeresultat, hvis titlen er for langt fra deres egen formulering. Så er det bedre at kalde artiklen “4 grunde til snask i øret hos hunde og hvad du skal gøre ved det”
KUNNE DU STARTE DIN EGEN KLINIK?

Udforsk muligheden og drømmen! Få indsigt i den frihed og de udfordringer, der følger med at eje din egen dyreklinik. Opdag, hvordan du kan gøre din drøm til virkelighed.
2: Online grupper og fællesskab
Der er flere ideer i denne metode, end du nogensinde ville kunne bruge. Faktisk er der så mange ideer, at du vil have glæde af at vælge et emneområde, før du overhovedet starter.
Hele ideen med at skrive en artikel er at hjælpe (kommende) klienter med at finde et brugbart svar på et spørgsmål eller bekymring (eller misforståelse), de måtte have. Derfor er det helt oplagt at opsøge spørgsmålene allerede inden, ejerne ved, at du kan svare på dem.
Dog må jeg lige lufte et forbehold i denne metode: Nogle spørgsmål er så niche-præget, at ingen andre kommer til at stille samme spørgsmål i fremtiden. Det kan derfor være en god ide enten blot at finde inspirationen her, eller finde flere spørgsmål om samme emne, og svare på dem i samme artikel.
Meld dig ind og deltag, men vælg kun de emner og de mennesker, du gerne vil tiltrække. Ideen her er jo også at gøre dig kendt som en ekspert, der venligt hjælper med din viden. Du kan derfor med fordel deltage i snakke om sygdomme, fodring, adfærd og meget andet, hvis du føler dig kompetent til det.
(Jeg vil dog anbefale dig, at holde dig langt fra at forsøge at sælge dig selv eller en konsultation på den måde. Lad brugerne komme til dig i stedet. Du er hjælpsom og deler hvad du kan, og må så blot stole på, at du bliver bemærket for det.)
Protip: Start din egen Facebookgruppe. Du behøver ikke være Facebook-ekspert for at få det til at virke. Et oprigtigt ønske om at få kontakt til og hjælpe en udvalgt gruppe er rigeligt. Så kan du selv vælge det emne, der interesserer dig mest.
…og jo mere snæver din gruppe er, jo nemmere vil det blive. Der er så mange amorfegruppe nu og det er svært at vide, hvad man får ved at melde sig ind.
Hvad er “hundesnak dk”? og “glade katte”? Hvor hvor i landet bor de? “Labradortræning Himmerland” eller “katte med killinger Sønderjylland” er langt mere præcist.
Der findes Facebookgrupper og onlinefælleskab for snart hvilken som helst sygdom eller symptom, du overhovedet kan komme i tanke om.
Tænk derfor over, hvilken type af patienter eller racer du gerne vil tiltrække med din kommende artikel. Her er blot nogle få ideer til grupper, du kan finde ideer i:
Spørg hundedyrlægerne
Link: www.facebook.com/groups/hundedyrlaege
Denne gruppe er en sand guldmine. Navnlig fordi administratoren har brugt en del tid på at gruppere spørgsmålene. Du kan bare vælge og vrage. Her er nogle ideer, der ligger i toppen lige nu, hvor jeg skriver dette:
- Diarré som primært blusser op om natten / hundelort med “hinde” på
- Knude/kugle i munden ved en tand
- Hvornår er min hund for dårlig og skal aflives?
- Hun kaster op og drikker ikke
- Hund “kører” rigtig meget på numsen
- Hund med bule under øjet
Os, der elsker katte
Link: www.facebook.com/groups/65800683108
Her er lidt længere mellem snapsene, og nogle spørgsmål tager mere form som holdningsspørgsmål, men hvis pationerede katteejere er en del af din målgruppe, så slå dig løs.
- Hvordan flytter man, når man har kat / hvordan gør man en flytning skånsom / hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg skal flytte og har kat
- Hund og kat vil pludselig ikke enes /pludselig uvenner
- Min kat bløder fra halen og han er slap
- Kan man fodre en kat uden kød?
Alle os med hunde med allergi
Link: www.facebook.com/groups/1158293050848814
Hvis du ser hudpatienter, kan du fortabe dig i denne gruppe og aldrig nogensinde gå andre steder hen efter potentielle klienter. Der er mange ejere og de er frustreret og forvirrede, men samtidig pationerede og opmærksomme på deres dyr.
- Virker B-vittamin imod allergi og fældning?
- Hvordan hjælper Atopica? Hvor lang tid skal jeg forvente inden forbedring? Og hvad er bivirkningerne? (hvis du holder dig til produktbeskrivelsen, mener jeg, at du godt må skrive om et navngivet produkt)
- Hvilke alternativer er der til Apoquel? (som nogle synes er dyrt)
- Hvad skal man være opmærksom på, når man starter allergihund på BARF-fodring? Og kan BARF stoppe alle allergier?
- Hvad og hvordan forebygger man svamp i ørerne og andre øreproblemer?
- Hvilket foder skal jeg give, når allergiprøven viser allergi overfor husstøvmider, skimmelsvamp og lagermider?
- Findes der allergivenlige tæpper og hundesenge?
- Hvad er forskellen på kornfrit foder og almindeligt allergifoder?
Der er selvfølgelig et hav af andre Facebookgrupper, og du kan bare slå dig løs.
Du kan også gå på opdagelse på Hundegalleri.dk, på Hestenettet, i Kattegale.dks sygdomsafdeling eller adfærdsafdeling, og MinMave.dk har også endeløse beholdninger af spørgsmål.
…og listen bliver ved.
Praksisorienterede online kurser for dyrlæger

Målrettede, praksisnære kurser med læringsgaranti – designet til at styrke dine faglige kompetencer og hjælpe dig med at tage din praksis til nye højder.
3: Google Autosuggest
Hvis der var mange ideer i den forrige metode, blegner det nu i forhold til denne metoder. Her er bogstavelig talt tusindvis af ideer. Det er samtidig også den, jeg bruger allermest.
Du har sikkert bemærket, at Google forsøger “at gætte”, hvad du er ved at skrive ved at færdiggøre ord og sætninger. Den lille feature hedder “Google Autosurgest” eller “Google Autofill”.
Ideerne bliver genereret ud fra, hvad andre tidligere har søgt på. Det er altså ikke helt tilfældigt, og det fortæller dig derfor noget vigtigt om det ordvalg, de søgende bruger.
Det fortæller samtidig, at lige netop det spørgsmål får nok interesse og søgevolumen til, at det er interessant at bruge tid på at komme med et svar på. Der er altså tilstrækkelig mange, der allerede har søgt på netop dette til, at Google har fanget det. Det betyder, at flere sikkert vil søge efter det samme i fremtiden
Protip: Du kan kombinere de andre to metoder med den her. Er du i tvivl om, hvorvidt de ideer du har fundet, er for niche-agtige, kan du prøve at lave et par søgninger omkring emnet, og se hvad Google foreslår
Det nemmeste ville være blot at skrive nogle forskellige søgninger ind og se hvad Google foreslår som i dette eksempel.

Nogle gange kommer der en sjov og spændende overraskelser frem. Andre gange er det ret ubrugeligt, og du kan derfor have glæde af at snævre det lidt ind.
Prøv for eksempel med * (uden ” når du søger)
- “Hvorfor * en hund”, eller “Hvorfor * en kat”
- hvorfor slikker en hund sin ejer
- hvorfor spiser en hund afføring
- hvorfor ælter en kat
- hvorfor miaver en kat
- “Kan en hund *”, eller “Kan en kat *”
- kan en hund græde
- kan en kat få corona
- “Hund * symptomer”, eller “Kat * symptomer”
- hund symptomer kræft
- symptomer kat fødsel
- “Hund * behandling”, eller “Kat * behandling”
- hund behandling ringorm
- ocd hund behandling
- kat behandling giardia
- øremider kat behandling
- “Hund med *”, eller “Kat med *”
- hund med til Sverige
- hund med tynd mave
- kat med korte ben
- kat med store pupiller
- kat med forstoppelse
… og det er bare toppen af isbjerget.
4: Udnyt dine styrker med Google Analytics (og Google Search Console)
OBS: Denne metode forudsætter, at du allerede har artikler på din hjemmeside og har implementeret Google Analytics (eller en anden tilsvarende analyseværktøj) på din hjemmeside. Hvis du ikke ved, hvad det er, eller ikke er sikker på, om du har det, skal du sætte alt på hold lige nu – som i: LIGE NU!
Det er af absolut afgørende betydning for din online tilstedeværelse, at du har sat noget overvågning på din hjemmeside. Som med en patient i narkose er du nødt til at vide, hvordan det går, for at du intelligent og effektivt kan give en indsprøjtning, forvente at få en bestemt effekt og vide, om det overhovedet virker, for derefter at kunne handle meget mere effektivt næste gang.
Jeg snakker mere om dette i podcast-episode 60, men det er ret simpelt, og du kan se, hvordan du gør det på YouTube, eller få din udvikler til at gøre det for dig (faktisk, hvis ikke allerede din udvikler har gjort det, bør du finde én, der er bedre for dig).
Gennem Google Analytics får du adgang til noget, der hedder Google Search Console. Her finder du alle de lækre data.
Det sker indimellem, at folk finder artikler på ens hjemmeside, der egentligt slet ikke havde noget at gøre med det, de søgte på.
Det sker, fordi du (ved et tilfælde) har brugt en kombination af ord, som i Googles øjne passede bedre til, hvad der blev søgt på.
Samtidig fortæller det dig, at der ikke er andre stærke artikler, der kæmper om pladsen på Googles side et. Bliver din artikel om noget helt andet vist, har Google ikke fundet andre artikler, der var bedre eller mere målrettet.
For eksempel opdagede jeg, at min gamle artikel “Almen undersøgelser af hund”, som både er en elendig titel og en middelmådig artikel, blevet fundet på søgeord, der slet ikke havde noget med artiklen at gøre.

Jeg kan altså se, at feber hos hund får artiklen frem, og jeg kan derfor skrive en artikel om netop det.
Men du skal altså lave det her på din egen hjemmeside, fordi Google allerede forbinder din hjemmeside med netop de ord. Du kan tage inspiration i mit, men det vil være langt fra så effekt som dine egne data.
Her er 12 fra SpørgDyrlægen.dk som du ellers ikke ville kunne få adgang til:
- min hund prutter lugter meget
- lus hunde
- hoste hund
- hund blod i afføring
- hund hævet øje
- hund træt og sløv
- hvor mange killinger kan en kat få (og bemærk formuleringen “kan få” er noget andet end “hvor mange får en kat”)
- kat tynd mave
- kat udspilet mave
- urinvejsinfektion kat
- kat hoster
- kat vægttab
5: Stjæl dine konkullegaers søgeord (for let øvede)
Der er selvfølgelig ikke tale om reelt at sjæle, for dette bygger på oplysninger, der er offentlig tilgængelige. Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen, hvis en kollega allerede har fundet noget, der virker.
Hvis andre hjemmesider har fundet noget, der virker, hvorfor så ikke følge med og gøre det samme?
Fordelen ved denne metode er, at den kommende artikelidé er valideret som noget, potentielle kunder rent faktisk søger efter. Ulempen er, at din artikel skal være bedre (i læserne og Googles øjne) for at kunne konkurrere på side 1 i søgeresultatet. Jeg anbefaler derfor at finde en lokal vinkel på disse ideer.
Det kunne eksempelvis være særlige forhold omkring “diarre hos hunde, når du lufter i Høng”, eller “hedeslag hos hunde i Vamdrups ekstreme varme”, eller “Årsager til hoste hos katte, som vi er særligt opmærksom på i Århus”.
Du skal nu tage adressen på den hjemmeside, du vil have ideer ud af, og så bruge disse online værktøj. Her viser jeg dig eksempler med min egen side SpørgDyrlægen.dk
Ubersuggest
Link: Ubersuggest
Ubersuggest er en af dem, der har været med i længst tid. Den har skiftet ejere gennem tiden og dermed også udseende og funktioner, men du kan stadig få søgeord og artikel-ideer ud. Du behøver ikke logge ind, for at kunne bruge værktøjet.

Keywordtool.io
Link: Keywordtool.io
Keywordtool.io er smart og simpelt. MEN de har ikke så mange data, og du får måske blot en blank side tilbage uden brugbare data.
SEMRush
Link: SEMRush
SEMRush er lidt mere high end, og det er et værktøj, der kan rigtig meget. Jeg har spildt timer på den side. Research giver ikke i sig selv besøgende til en hjemmeside, må jeg erkende. Du skal oprette en profil, og du får ikke alle data uden at betale, men du får rigeligt til at begynde med. Igen er her et eksempel fra SpørgDyrlægen.dk

10 stjålne søgeord til artikelideer
Nu skal det ikke kun handle om mig, men du kan jo blot gribe en af ideerne ovenfor. For at udvide lidt mere har jeg været rundt og samle andre ideer ind fra andre sider også. Jeg vil anbefale dig at se på både din egen kliniks side og på de lokale konkurrenter. De må være mere relevante for dig. Du kan dog også prøve at gå efter nogle af de store. Her er nogle af dem, jeg også har set på.
- www.anicura.dk
- www.evidensia.dk
- www.netdyredoktor.dk
- www.netdyrlaege.dk
- www.danske-dyreinternater.dk
- www.hunden.dk
- www.agria.dk
- www.hillspet.dk
- www.bolius.dk
Her er blot nogle udvalgte ideer, jeg har fundet på denne metode:
- hårsækmider hund
- hund løbetid hvor meget blod
- herpes vaccination
- hund fødsel
- hvor langt må en hvalp gå
- fedtlever symptomer
- kan en kat kende sin ejer
- kat fælder meget
- lungeorm kat
- kat dårlig ånde
Pro-tip: Prøv også at trække hjemmesider med et forum igennem denne strategi. Såkaldt brugergenereret indhold, som eksempelvis fora, vil normalt ikke ligge særlig godt placeret i Google. Hvis de alligevel gør, skyldes det oftest, at Google ikke har noget bedre.
Når en hjemmeside med et forum ligger godt placeret på en bestemt søgefrase betyder det altså ofte, at der en oplagt uudnyttet mulighed for at skrive en artikel, der dækker emnet godt og dermed komme til tops uden den store konkurrence.
KUNNE DU STARTE DIN EGEN KLINIK?

Udforsk muligheden og drømmen! Få indsigt i den frihed og de udfordringer, der følger med at eje din egen dyreklinik. Opdag, hvordan du kan gøre din drøm til virkelighed.
En artikel på én uge – hver uge
Livet er hektisk på klinikkerne, så det virker måske ikke som nogen lækker ide at skulle sætte sig ned og skrive en artikel. Man skal ligesom lidt ind i det, og det er jo håbløst. Derfor vil jeg gerne tilbyde en anden strategi.
Du må ikke spilde din skrive-tid på at finde på emner at skrive om. De skal stå klar på din egen liste, eller du skal vælge én fra min liste. Du skal kunne sætte dig og skrive med det samme numsen rammer stolen. Prøv derfor i en uge at sætte 20 min af hver dag lige efter frokost, hvor der ikke kommer så mange på klinikken alligevel.
- Dag 1 (20 minutter): Vælg en ide fra listen i denne artikel, eller find inspiration til at finde din egen ide. Du kan bare skrive dit valg øverst på et blankt stykke papir – har du overstået dette skridt, har du allerede klaret den næstsværeste opgave på listen. Er du i tvivl, så vælg bare én og kom videre. Det er alle gode ideer.
- Dag 2 (20 minutter): Skriv 4-6 overskrifter ned på de afsnit du vil have med. Søg evt. lidt rundt på nettet efter hvilke spørgsmål, der optager andre hjemmesider og fora, hvor dine kommende læsere spørger.
- Dag 3 (20 minutter): Skriv frit til hver af dine underoverskrifter. Skriv frit. Du må ikke lade dig stoppe af dårlige formuleringer og stavning. Tempo og antal ord er vigtige. Få det ud. Begrænser du dig selv i, hvor korrekt det hele skal være, vil du gå i stå.
- Dag 4 (20 minutter): Anden gennemskrivning. Gør dine sætninger kortere, skift fagord ud med danske og skift MINDST halvdelen af dine kommaer ud med punktummer. Seriøst. Det vil gøre din tekst SÅ meget lettere at forstå.
- Dag 5 (20 minutter): Læs korrektur og sæt kommaer. Udgiv artiklen på hjemmesiden, eller send den til din udvikler.
- Bonus: Del din artikel på klinikkens Facebook-side den følgende mandag morgen.
Her er desuden min skabelon for at skrive en god blog-artikel til nettet:
- Svar på ét enkelt spørgsmål! Vær klar i mæglet, så folk ved, hvad de kan forvente sig og giv dem præcist det. Skriv evt. dit hovedspørgsmål ned øverst på din side.
- Skriv ALTID jeg og vi frem for at bruge s-form.
- Skriv en ovebevisende titel. Læsere på nettet her ingen tid til overs. Det har du jo heller ikke selv. Hvis din titel er unøjagtig eller højpandet, bliver du overset. Du skal helst have med i titlen, hvad jeg kan få ud af at læse indholdet. Du kan have skrevet landets bedste artikel om “indtrådt fremmedlegeme hos hund” med billeder, grafik og video, som dine læsere ville elske. Hvis folk søger efter “hund med hævet pote” vil de aldrig finde din artikel.
- De første 3-4 linjer er vigtigst. Som fagpersoner vil vi gerne have detaljerne og forbehold med. Vi vil gerne forklare baggrunden, før vi kommer med svaret. Den går ikke online. Her skal svaret komme først. Jeg udfordrer dig altså til inden for de første 350 tegn (tegn! Ikke ord) at komme med et præcist svar på artiklen spørgsmål. Og et svar, som IKKE indeholder en version af “det kommer an på…”
- Brug et relevant billede. Det virker bare bedre. Også skal der ansigter, hænder og dyr på dine billeder. Det virker bare bedre.
- Tilføj personlig erfaring. Formuleringer som “det er min erfaring, at…” eller “hos os…” tvinger dig til at være tilstede i din tekst.
- Slut med et spørgsmål til læseren. Du behøver ikke skrive, at læseren skal ringe, hvis de har spørgsmål. Det giver sig selv, men du må godt slutte med et spørgsmål til intern refleksion.
- Brug korte afsnit. På nettet må afsnit typisk ikke være mere end 3-5 linjer, når teksten er udgivet på siden. Jeg overtræder også selv dette, men prøv at tænke over, hvordan din tekst kan brydes op.
- Brug interne links til andet af dit indhold. Når det er relevant, så hjælp læseren med at finde andre af dine artikler, der uddyber et bestemt område.
Artikler skrevet ud fra disse strategier
Jeg vil rigtig gerne linke til en artikel, hvis du har brugt mine metoder. Og bruger du et af mine forslag, kan jeg tilføje et nyt i dets sted. Så skriv en kommentar med et link til din artikel.
Her er nogle af resultaterne:
- Hvordan smitter giardia fra hund til menneske? (SpørgDyrlægen.dk)
- 5 årsager til at hunde kan have ondt i poten eller i trædepuderne (Trekantens Dyrlæger)
- Kan hunde blive forkølet (Husum Dyreklinik)
Relevante links
- Blog: Opstart af klinik: Hvordan bliver man selvstændig – Den indre mekanik i at starte egen dyreklinik
Praksisorienterede online kurser for dyrlæger

Målrettede, praksisnære kurser med læringsgaranti – designet til at styrke dine faglige kompetencer og hjælpe dig med at tage din praksis til nye højder.