Digital markedsføring er slet ikke så svært, som nogle vil gøre det til. Her giver Ib Potter, der er dansk digital marketings grand old man, dig det første gode overblik.
Skrevet af dyrlæge Søren Drimer PejstruP
Denne artikel er blot ét enkelt kapitel en samlet serie om værdiskabende online markedsføring for servicevirksomheder og andre eksperter. Hvis du vil starte fra begyndelsen med det komplette overblik, skal du starte med oversigten i hovedartiklen her…
Du kan også springe direkte til det kapitel, der er relevant for dig.
Ib Potter er online marketingchef hos webbureauet Co3. Han arbejder primært med kommunikation og online markedsføring, og rådgiver virksomheder i, hvordan de synliggør sig på en effektiv måde vha. online markedsføring.
I denne podcast fortæller Potter om, hvordan du effektiviserer din online markedsføring og hvad en god hjemmeside skal indeholde. Han kommer med værktøjer, der kan hjælpe dig med at synliggøre din virksomhed og giver tips til, hvordan du undgår at spilde penge på ineffektiv markedsføring.
Hvis du ikke kender din målgruppe, giver det ikke mening at markedsføre sig, fortæller Potter. Det første du skal gøre, er derfor at finde ud af, hvem du gerne vil have som kunder. Her er det en stor hjælp at kigge på pains og gains og udvikle personaer.
Det er vigtig at definere, hvad er er pains og gains, så det er den rette målgruppe, der kommer til websitet.
Pains er kundens problemstillinger, vi ønsker at imødekomme med vores markedsføring. En pain er f.eks., at en kunde er i tvivl om, hvorvidt en hund er for tyk, eller er bekymret for dyre dyrlægeregninger.
Gains er det, der gør, at kundens forventninger bliver opfyldt. F.eks. en guide til, hvordan en sund hund skal se ud, eller det at dyrlægen tilbyder afdrags- og abonnementsordninger.
Personaer repræsenterer den målgruppe eller kunde, som din virksomhed fokuserer på og markedsfører til. Personaer varierer alt efter, hvad det er, man markedsfører. Potter understreger, at det er enormt effektivt at udvikle personaer, selvom mange måske synes, at det virker banalt.
Personaer giver brugbar information, der gør det nemmere at kommunikere i øjenhøjde med målgruppen. Når du kender din målgruppe, bliver det samtidig lettere at udvikle markedsføringskampagner, der er relevant for netop den kundetype.
Hvis du skal tjene penge på et website, skal du sørge for, at folk gør det, du gerne vil have dem til at gøre. Potter fortæller, at et godt website skal indeholde KPI’er (Key Performance Indicators). Det vil sige, at der skal være noget på hjemmesiden, der gør, at du sælger noget, får et lead og får en permission.
Det er de færreste dyrlæger, der har en webshop, men en tidsbestilling eller telefonopkald er også et salg, forklarer Potter.
Lead er, når potentielle kunder lægger information, der gør, at virksomheden kan henvende sig. Det er altså folk, der endnu ikke er klar til at komme ned med sit dyr til dyrlægen.
Permisson er kunders tilladelse til, at virksomheden må kontakte dem. De kan f.eks. oplyse tlf.nr. eller email, og bede om at få information, når der sker noget relevant. Når folk tilmelder sig nyhedsbreve, giver de tilladelse til, at virksomheden må sende emails med relevant indhold.
Udforsk muligheden og drømmen! Få indsigt i den frihed og de udfordringer, der følger med at eje din egen dyreklinik. Opdag, hvordan du kan gøre din drøm til virkelighed.
Når du markedsfører online, kan du gøre det på en måde, hvor du kun betaler for de personer, som annoncen er relevant for. Den mulighed har du ikke med almindelige annoncer i aviser, som kommer ud til alle – også til folk uden dyr.
På Facebook kan du betale for at få vist din annonce til særlige målgrupper. Du kan f.eks. vælge, at annoncen skal blive vist til folk i en radius af x antal km fra din klinik, som har vist interesse for f.eks. kæledyr eller hunde. Du kan også vælge, at den skal blive vist til personer med interesse for racehunde, og herunder kan du vælge specifikke racer.
Når du specificerer din målgruppe og målretter annoncerne, er der meget større sandsynlighed for, at folk falder for annoncerne. Potter fortæller, at det er meget bedre at lave flere målrettede annoncer til forskellige racer fremfor at lave én annonce, der rammer bredt.
Ofte er det en smule dyrere at få vist en annonce for en mindre målgruppe, fortæller Potter. Han tilføjer, at det egentligt er okay at betale lidt mere for en mindre målgruppe. Du kommer nemlig udenom at bruge en masse penge på mennesker, som aldrig bliver til kunder.
AdWords, som nu hedder Google Ads, er en tjeneste, hvor man betaler Google for at blive synlig. Google Ads sørger altså for, at din virksomhed kommer frem, når folk søger på ord, der er koblet til din virksomhed.
Med Google Ads betaler du kun for resultater, når nogen klikker videre til dit website. Derfor er det vigtigt at have de rigtige søgeord, ellers spilder du penge på klik, der ikke fører til kunder.
Bing er en anden og mindre populær søgemaskine end Google, som har en tjeneste, der svarer til Google Ads. Det er væsentligt billigere at have annoncer på Bing, og det kan godt være noget værd, selvom det ikke giver samme trafik, fortæller Potter. Han forklarer, at Apple har Bing som standardsøgemaskine, og derfor er der en del, der søger på Bing ved uheld.
Google Analytics er et online, gratis værktøj, der indsamler og deler data om hjemmesider, så vi får information om trafikken på vores website. Du kan sætte mål op i Google Analytics og f.eks. få information om, hvor mange, der har tilmeldt sig nyhedsbreve og hvor de kom fra. På den måde kan vi finde ud af præcis, hvad der virker og ikke virker.