Facebookstrategi fra A til Z – Den Komplette Guide

facebookstrategi

Du efter at have læst denne arrikel have fået svar på hvorfor du overhovedet skal være på Facebook, du vil ende ud med en fiks og færdig Facebookstrategi, hvis du følger denne vejledning. Du vil vide hvilke opdateringer, du kan bruge og hvordan du får et flow dem.
 

Indhold i denne artikel

Formålet med overhovedet at være på Facebook

  • Formålet med at være på Facebook
  • Hvad kan DU få ud af det?
  • Kan det betale sig?
  • De 3 mest almindelige forbehold

Facebookstrategien

  • Har du overhovedet brug for en strategi for at være på Facebook?
  • Sådan erkender du den strategi, du allerede har
  • Sådan rafinerer du din strategi
  • De 5 elementer i strategien

Når din planlagte strategi skal møde virkeligheden

  • De vigtigste parametre i din monitorering
  • 5 eksempler på engagerende indhold
  • Anatomien i “den gode opdatering”

 

Telefonbogen ER virkelig ude

Telefonbogen er ude. Personlig har jeg ikke slået op i én de sidste 8-10 år. Kan jeg ikke finde det på nettet, går jeg ud fra at det ikke findes. Jeg kan ligefrem synes at en virksomhed virker useriøs, hvis den ikke har en hjemmeside. Så langt er det måske ikke kommet med profiler på Facebook, men tendensen går i den retning.

Samtidig er forbrugerne spredt mere ud end de nogensinde har været. Der er kommet så mange platforme til at folk selv kan vælge hvor de bedst kan lide at være. Tidligere var det måske nok med 1 eller to medier (telefonbogen og lokalavisen). Det er det ikke mere. Af disse mange ”nye” medier er Facebook er dog fortsat det mest dominerende.

Der er startet et skifte, du ikke kan ignorerer væk. Den øget åbenhed folk selv levere og oplever, skubber til opfattelsen af det normale. Det vil sige at hvis et firma er tilbageholdende eller lukket med sine hemmeligheder, har det risiko for at blive opfattet som arrogant og utilnærmeligt.

Utilnærmelighed og arrogance kan være ødelæggende i en branche som vores.

 

Formålet med at være på Facebook

Facebook kan sammenlignes med en telefon idet det oftest bruges til en-til-en kommunikation. Vi kan som dyrlæger måske nok synes, at vi skal nu ud til ALLE vores kunder, men som jeg forklarer senere, mener jeg, at det er en fejl. Brugerne af Facebook betragter det stadig som deres egen personlige kommunikation til vennerne (og brands, de kan lide).

Vi har stadig kun ét profilbillede og skriver kun kommentarer til én statusopdatering af gangen.

Lad mig slå to ting helt fast:

  • Facebook er ALT ANDET end gratis markedsføring. Du kan stadig se den slags udtalelser fra eksperter, men som du vil se her, holder det ikke vand. Mediet er langt bedre til andre ting end klassisk markedsføring. (Ja, du kan stadig KØBE annoncer, men det er en helt anden sag)
  • Facebook er IKKE NYT og spændende mere. Det er nu en helt naturlig del af rigtig mange menneskers hverdag og sociale liv. Hvis du lige venter og ser om Facebook cementerer sig kan du godt glemme det. Mediet er anderledes og mere moden end det var for bare 3-4 år siden, og om 3-4 år vil det igen være anderledes, men det bliver ikke mere cementeret end det er nu.

For mig er Facebook ikke mere markedsføring end telefoner er.

Jeg tror heller ikke der er mange af os der betragter telefonen som noget større annonceværktøj. Det er et redskab vi bruger til at svare vore kunder på deres bekymringer, øge tilliden til vores kompetencer og aftale et videre forløb.

Den gør os tilgængelige (at købe fra), men er ikke til masseannoncering. Det samme gælder for Facebook.

 

Hvad kan du få ud af det?

Det var nemmere dengang der var lokaltelefonbogen, de gule sider-bogen og lokalavisen. Det var det og det var alt hvad der var nødvendigt. Sådan er det ikke mere. Vores kunder er spredt ud nu og bruger den platform de selv bedst kan lide.

Facebook har dog en stærk fordel over telefonbogen og telefonen: Du kan få personlig kontakt til dine kunder uden at de opsøger dig. Du kan desuden styrke dit image. Nå ud til flere potentielle kunder og konvertere tøvende kunder til aktive. Du skal være på Facebook fordi, det er mange af dine kunder nu.

Vi er som dyrlæger og sygeplejersker i en helt speciel situation, som man kun er i meget få andre brancher. Vi snakker direkte med vores kunder og nogle gange et helt kvarter af gangen. Og vi snakker om betydningsfulde ting, der betyder noget for dem!

Facebook er fantastisk til at gå ind i den samtale. Du har muligheden for at være den ekspert, for vender sig til. Du kan vise din personlighed, vise du også er et menneske. Du kan vise din gode service og du kan vise hvor dygtigt og empatisk du kan hjælpe. Og du kan gøre det fra et menneske til et andet. Direkte.

Kort opsamlet er dette noget af pontentialet i din kommende Facebookstrategi. Du kan:

  • Opbygge en relation til kunderne enkeltvis
  • Skabe tillid
  • Skaffe kontakt til nye potentielle kunder
  • Skaffe trafik til din hjemmeside og flere på din email-liste
  • Skabe ambasadører, der taler varmt om dig
  • Holde dig i eksisterende kunders bevidsthed

Du kan altså få det ud af det, at du kan placere dig som eksperten med de kvaliteter du nu gerne vil have frem, som kender og har god kontakt til din kundegruppe. Men kan det så betale sig?

 

Facebook er et socialt medie. Social er et personlighedstræk. Ikke et smart markedsføringstrick!

/ Søren Drimer Pejstrup

 

Kan det betale sig?

Som dyrlæger sælger vi ikke vores primære ydelser direkte i webshops, og det er derfor enormt svært at følge de digitale spor hele vejen frem til salget. Normalt vil vores kunder ikke selv nævne Facebook, og selvom du spørger direkte efter, hvor de fandt dig, kan mange ikke huske det præcist. Du får altså ikke direkte at vide, hvor stor betydning din indsats har haft.

Faktum er, at folk skal have mange kontaktpunkter for at tage beslutningen. Det er bare et spørgsmål om hvor hurtigt du kan give dem nok kontaktpunkter til at de tager en beslutning og Facebook spiller bestemt en stor rolle i det.

Vi kan godt skrive et opslag og måske endda booste det med en annonce: Har din kat ondt når den tisser? Men hvis ikke lige katten har det, vil opslaget gå hen over hovedet på folk.

Vi er nødt til at tænke langsigtet ligesom det i øvrigt er for langt de fleste andre firmaer på Facebook (eller noget andet sted for den sags skyld). Vi er i stedet nødt til at opbygge en relation til vores kunder, så de husker os og naturligt vælger os, når katten pludselig en dag alligevel får problemer i bakken.

facebook er ikke et smart trick

Lad mig spørge dig: Ville det betyde noget, hvis du kan skabe en relation til tidligere om kommende kunder? Tror du at det ville betyde noget for folks valg af dyrlæge, hvis du har brugt tid på at opbygge tillid? Ville det betyd noget man kan se og mærke at du er inden for rækkevidde, når andre har haft brug for dig?

 

3 almindelige forbehold

Det er for uoverskueligt

Det er rigtigt at Facebook er tiltagende kompliceret og det er gået rigtig stærkt de sidste par år.

Du behøver dog ikke kende alle de detaljer for at kunne bruge Facebook og få noget ud af det. 80/20-reglen gælder her: Du kan få 80% af resultaterne med kendskab til 20% af funktionerne.

Du behøver ikke en større teknisk viden om hvordan en telefonledningerne er lagt for at have et telefonnummer.

Du behøver ikke nogen stor kunnen i telemarketing for at tage imod et opkald og snakkede med kunden i den anden ende.

Du kan måske sælge mere på den måde, men det er ikke nødvendigt.

Der er ikke nogen reel fare for at du kommer til at begå uoprettelige brølere. Facebook er tilgivende på den måde, at det hele går så stærkt og noget, der fylder meget i dag, kan være glemt til fordel for bedre opslag i morgen.

Det største nederlag du lide på Facebook er, at din indsats bliver forbigået i stilhed. Det kan selvfølgelig være frustrerende, men du kan sagtens eksperimentere dig til nye færdigheder uden at risikere en storm af negative kommentarer.

 

Vi vil ikke risikere negative kommentarer

Du kan måske føle, at du selv giver kritiske brokhoveder en kanal, men du får samtidig også muligheden til at melde dig på banen og stå ved din faglighed eller give en passende undskyldning, hvis det er påkrævet.

At holde sig fra Facebook, svarer lidt til at ikke at tage telefonen, af frygt for det kunne være én, der ville brokker sig. Men her er en sandhed, du ikke kan undvige: Folk brokker sig uanset om du lytter eller ej! Hvis folk er utilfredse, ytrer de sig på Facebook uanset at du er der eller ej.

Ofte er frygten for negative bagslag langt større i vores egne hoveder end virkeligheden retfærdiggører – hvor mange brokker sig over dit virke nu?

Hvis du har en forretning folk sædvanligvis taler pænt om, har du ikke noget at frygte. Er du mere i tvivl om hvad folk mener, bør du selvfølgelig overveje om det ikke bare er nemmest at gemme dig indtil du får rettet op på rygtet. Det er blevet sværere at slippe afsted med dårlig service og middelmådigt håndværk. Sådan er virkeligheden blevet.

Der kan altid opstå uenighed og folk vil blive stresset over prisen uanset hvor dygtig du er. Sådan vil det være, men hvis du er tilstede og deltager har du muligheden for at vende det negative til en fordel.

Hvis du ikke er til stede kan de dårlige kommentarer stå uimodsagt. Du skriver nemlig dit svar på negativ feed back mindst lige så meget til alle de andre læsere. Ikke kun til klageren.

 

Det tager alt for meget tid

Som med så meget andet, kan du spare meget tid med en god planlægning. Efter lidt øvelse kan du med en time investeret planlægge et skelet af opslag og en strategi for en måned af gangen, så du ikke behøver at huske det dag for dag.

Husk at tage mange billeder hver dag selvom du ikke har en facebookstrategi i tankerne. De kan komme til god gavn senere, når du eller mangler en historie.

Som Tanya Dick også nævner i podcast nr 21, kan du spare tid, hvis du én gang har tænkt din plan igennem. Så kan du hurtigt referere til den og beslutte hvilke ændringer og tilføjelser, du vil lave.

 

Har du overhovedet brug for en strategi?

Du har måske hørt eksperter sige: Gør aldrig noget uden en strategi, men hvis det holder dig tilbage så glem alt om strategi. Du kommer længere hvis du har tænker over hvad du vil, men hvis manglen på en strategi holder dig tilbage, så glem den. Det er dog sandt at du kommer meget længere med en planlagt strategi, men det er på ingen måde et krav om eller en adgangsbillet.

Du får meget mere ud af at være med og samle dig nogle erfaringer, så kan vi snakke strategi senere. Det vigtige her og nu er mere at du har styr på dine værdier!

Hvordan du hurtigt erkender den du allerede har (uden at vide det)
Ved du hvad dine værdier er? Har du en holdning til hvilken slags klinik, du arbejder i? Har du en holdning til hvordan klienterne skal modtages i telefonen? Og modtages i venteværelset?

Hvis du har det, så godt! DER lå din første strategi så gemt lige der! Tilføj blot ”Facebook” til samme sætning og du er allerede godt startet.

 

Din Facebookstrategi skal ikke være unik. DU skal være unik

/ Søren Drimer Pejstrup

 

En strategi behøver på ingen måder være ambitiøs og sætte store krav om budget. Strategien kan sagtens være blot at hygge og underholde. Det er helt op til dig, hvad du ønsker at opnå og hvor meget energi du vil inverestere i det.

Stil dig selv disse tre spørgsmål:

  • Hvilke værdier vil du signalere via Facebook?
  • På hvilken måde og med hvilket sprog, skal folk modtages på Facebook?
  • Hvor længe må de vente, før de møder en person fra klinikken?

 

Hvordan du raffinere din strategi – grundlag for videre vækst

En god facebookstrategi, skal revurdere med mellemrum, som alle andre forretningsstrategier på klinikken. Du behøver altså ikke være bekymret for om din målsætning nu er helt korrekt eller ambitiøs nok. Hvis bare du får noget jord under neglene, kan du tilpasse detaljerne senere.

Det her adskiller sig ikke væsentligt fra hvordan du ønsker klinikken opfattet og præsenteret udadtil. Du har nogle værdier, du ønsker at formidle, du har en holdning til hvilke kunder du vil tiltrække og hvordan de skal modtages, hvor længe de må vente, hvad du kan tilbyde dem. Du har formentlig også en målsætning og et budget. Alt dette kan omstættes til en facebookstrategi der indeholder disse 5 elementer: Værdier, form, målgruppe, budget, målsætning og kontrol.

 

Element #1: Dine værdier

De værdier, du skal formidle på Facebook bør naturligt nok passe til værdierne for klinikken. Hvis ikke du har gjort dig disse klar, har du selvfølgelig noget arbejde at gøre endnu. Det vigtigt er at alle, der deltager i håndteringen af Facebook er med på, hvordan stilen skal være. For eksempel kan ”respekt for de små almindeligheder” og ”konkurrencedygtig faglig kompetence” give helt afgørende forskellige i hvilke historier du vælger at fortælle.

 

Elemant #2: Formen

Måden og formen kommunikation foregår på bliver til dels også afgjort af dine værdier. Sprogbruget på nettet har været forholdsvis skarpt de sidste par år, mens virksomheder oftest prøver at udtrykke sig blød og uden træde nogen over tæerne. Du kan selv bestemme hvor i det spektrum du vil ligge og få gode fordele af begge. Din strategi skal blot indeholde en holdning til netop det.

 

Element #3: Målgruppen

Målgruppen bliver alt for ofte glemt er mit indtryk.

Ved at prøve at nå ud til alle, bliver den strategi for mudret og du risikere ikke at appellere til nogen. Du kan godt forsøge dig med at nå flere målgrupper – bare ikke på samme tid.

Der ligger god statistik i Facebook, så har du allerede en side, men en håndfuld følgere kan du få hjælp der. Det ligger dog mere ovre i afdeling for avangeret facebook-brug og dermed uden for rammerne af denne artikel. Tænk dog alligevel over hvem du helst vil nå ud til: Mænd eller kvinder? Hunde, katte eller heste? Almen medicinsk, intern medicin eller kirurgi?

Dem alle tænker du måske. ”Det giver ikke mening” kun at nå ud til kvinder frem for mænd, men jeg garanterer dig at det bliver meget sjovere og nemmere for dig at håndtere facebook hvis du ved hvem du skriver til.

 

Ved at prøve at nå ud til alle, bliver den strategi for mudret og du risikere ikke at appellere til nogen

/ Søren Drimer Pejstrup

 

Hurtige tricks til at nå den målgruppe, du allerede har kontakt til:

  • Sæt dit mailprogram op med en automatisk signatur. Det tager 1,5 minut at gøre og du kan finde video-guides til hvordan på YouTube. I signaturen kan du invitere til at synes godt om din side.
  • Få en invitation til at synes godt om den Facebook-side automatisk trykt på din faktura.
  • Send en direkte mail til alle de emailadresser, du allerede har

…husk i alle tilfælde at nævne den/de fordele folk før ud af følge dig. Det er ikke nok at skrive “følg os her”. Du skal også skrive HVORFOR jeg skal gøre det. Får jeg rabatter først, de søde historier eller hvad er det?

 

Element #4: Budget

Budgettet er måske lige mere til højrebenet. Hvor meget tid vil du bruge på det? Vil du købe annoncer og i så fald for hvor meget? Skal du på kursus eller have ekstern hjælp?

 

Element #5: Målsætning

Målsætningen være ualmindelige svær at sætte, hvis ikke du kender mediet godt. Som jeg har skrevet ovenfor er det utroligt svært at have målsætning på salgstal, så dine kunder engagement bliver det mest oplagte valg.

Jeg skriver om det i del to af denne artikel, men lad mig lige kort sige at du gå efter de fans, der også bliver kunder hos dig. Det kan virke oplagt, men alt for ofte hører jeg at vi alligevel sætte din målsætning efter antallet fans frem for hvor engagerede de er.

Sæt ikke din målsætning efter hvor mange Synes godt om du får. Det er et tomt tal, der ikke fortæller det fjerneste om du tiltrækker flere reelle kunder.

 

Elemant #6: Monitorering

Monitorering er vigtig for at vurdere om din strategi er god eller kræver mere finjustering. Du bør vurdere alle dine parametre i strategien og vurdere de krav du sætter til dem. Hvis ikke det hænger sammen med tiden du bruger på det og de penge i investere i det, skal du naturligvis rette op. Det kan du dog kun gøre hvis du rent faktisk får det gjort.

Hele den samlede strategi munder ud i en konkret plan for hvad, der skal slås op hvornår og hvordan du vil følge op på den kontakt, du får som følge.

De vigtigste parametre i din monitorering

Målgruppen

Du kan godt glemme at nu ud til alle. Hvis du sigter på alle, rammer du ingen. Eller i hvert fald for få. Fordelen ved Facebook er dog, at du ikke kun har et skud i bøssen. Du har mange, så du kan ramme andre med dit næste opslag.

Tænk over hvem, der er din målgruppe. Slå eventuelt op i journalsystemet, hvis du er i tvivl om, hvilken type patient der kommer oftest. Eller tænk indad: Hvilken type patient er sjovest for dig selv at se?

Flyt fokus i den daglig monitorering fra bare at skulle have flere Synes godt om-klik hele tiden og gå i stedet mere målrettet efter lige netop din målgruppe. 100 motiverede ejere inden for en mindre radius med interesse for det samme som dig, er langt mere værd end 1000 mere eller mindre tilfældige mennesker uden fælles interesse.

Så vil jeg garantere at din indsat på Facebook bliver både nemmere, sjovere og mindre stressende.

Rækkevidde (Reach)

Dette tal står til højre nederst i dine opslag og er kun synlig for dig der administrere din side.

Dette tal fortæller hvor mange mennesker et opslag er nået ud til. Det fortæller selvfølgelig ikke om de mennesker har dyr og interesse i, at få en ny dyrlæge. Chancen er dog tilstede.

Et opslag kan sagtens få en stor rækkevidde og nå ud til mange uden at få mange Synes godt om-klik. Jeg har selv prøvet at et opslags blev delt bare én gang i en engageret hundegruppe og delt af den rigtige person, med den rette tillid i gruppen. Det opslag tog enormt meget fart, men fik kun få Synes godt om-klik og blev ikke kommenteret synderligt i min egen strøm.

Havde jeg kun kigget på antallet af Synes godt om-klik, ville jeg ikke have opdaget hvor godt det oplag havde klaret sig.

Ideen med en stor rækkevidde er naturligvis at nå ud til så mange som muligt, men hov! Sagde jeg så ikke lige, at det gælder om at gå efter målgruppen og ikke bare nå ud til mange? Jo, den del kommer som et resultat af relevansen i dine opslag.

Hvis du har din målgruppe i tankerne og samtidig skriver opslag, der er engagerende, fortæller en historie og viser dig som den du er, vil de rigtige finde vej til dig. Dem der ignorerer dine opslag eller beder om at få dem skjult, vil Facebook holde op med at vise dine opslag til. Folk (og Facebook) vælger altså ud for dig.

Engagement

Din opgave er altså at skrive engagerende opslag, der samtidig viser hvem du er og hvad du er dygtig til.

At skrive engagerende opslag hver gang kan være en stor udfordring for selv øvede Facebookbrugere. Du kan også overgøre det så dine fans bliver ”udmattede” og engagerer sig mindre i en periode. Afveksling bliver altså også vigtigt i denne sammenhæng.

Engagement kan for eksempel være at klikke på et link, at forstørre et billede, skrive en kommentar eller dele. Det kræver kun meget lidt, og man kan undre sig over, at de kan være så svært at få fans til. Det skyldes blandt andet at strømmen flyder så stærkt, at man skal gøre noget ekstra for at skille sig ud.

Du finder denne parameter gemt i din virksomheds profil på Facebook ved at klikke på ”Indsigt” i bjælken øverst under søgefeltet.

Gennemkliksraten (CTR)

Relationen til kunderne og deres engagement i virksomheden er i virkeligheden kun det element, der fører frem til det endelige mål. Nemlig salg af en ydelse.

I rigtig mange andre brancher skal engagementet helst munde ud i direkte salg, der kan tælles i for eksempel en webshop. Som jeg beskrev i del 1 af denne artikel lader det sig ikke gøre i dyrlægebranchen uden en vis udfordring.

Gennemkliksraten fortæller hvor mange der er klikket igennem til hjemmesiden for at købe noget eller for at finde dine kontaktoplysninger. Dette er den fjerde vigtige parameter i monitorering, men bliver hurtigt meget teknisk. Det kræver ofte ekstern hjælp og ligger uden for rammerne af denne artikel.

 

6 eksempler på engagerende opslag

Lad mig lige advare dig på forhånd: Du skal ikke forvente egagement fra dine følgere, hvis ikke du selv engagere dig i dem og deltager i kommantarfeltet under dine og andres opslag.

En god historie

Vi har mange små historier. De synes ofte banale for os, så vi kan have svært ved at se dem – men de er der. Det kan være så simpelt som en lille huskat, med en pudsig forhistorie. Lige nu hvor jeg skriver dette er der en del opslag med glade sygeplejersker, der netop har bestået deres faguddannelse i tandbehandling. Det er også en god historie og begge eksempler fortæller samtidig om de kompetencer, der er på klinikken.

 

Noget overraskende og sjovt

Det siges at nøglen til grin er overraskelse. Det kan for eksempel være en pointe, man ikke venter eller situation, hvor der opstår noget uventet. Du behøver ikke opfinde lårklaskende sjove jokes, men led efter de overraskende historier.

I januar delte jeg for eksempel et billede af en hundelufter, der gik lige ved siden af en ”luftning forbudt”-skilt. Det er ikke så tårerne triller, men billedet indeholder nok kontrast (og dermed overraskelse) mellem hvad man forventer, til hvad billedet viser til at trække på smilebåndet.

Du kan også følge en håndfuld humorsider på Facebook og tage inspiration efter hvad de gør. Så behøver du ikke opfinde det selv.

sjove opslag til din facebook strategi via spørgdyrlægen.dk

Se det oprindelige opslag på Facebook her…

 

Noget, der for folk selv til at se godt ud

Vi er virkelig egocentreret online og måske især på Facebook. Vores fans vil altså gerne dele noget, der får dem selv til at se godt ud. Denne type er meget nem at få til at virke i vores branche. Folk er normalt meget stole af deres kæledyr og bruger dem (og deres bedrifter) som statussymboler. Prøv for eksempel at spørge efter deres præmier, deres pelspleje, legetøj, naturoplevelser. Sidst jeg bad om at se billeder af kæledyr i sneen, fik jeg et opslag, der ligger i top 10 over mine bedste opslag nogensinde.

 

Holdninger der enten vækker sympati eller forargelse

Den ser jeg kun meget, meget sjældent brugt af dyrlæger. Måske fordi vi gerne vil være sympatiske og stille alle tilfreds. Hvis du tager at standpunkt, vil du naturligt nok skubbe nogen fra dig, men samtidig også knytte dig tættere til andre. Prøv eksempelvis med et opslag om at gadehunde bør hjælpes, hvor de er og ikke flyttes til Danmark eller et om, hvor synd det er for de brachiocephale racer, der bliver avlet for ringe.

 

Game-ification

At gøre noget til en leg eller et spil vil få folk til at deltage med deres svar. Det gælder både når der er en præmie og når der ikke er. Faktisk virker dem uden præmier ofte bedst. En klassiker er røntgenbilledet af en drægtig tæve: Hvor mange hvalpe er der? …nogle vil endda gætte på hvalpenes køn.

Det kan også være den, der får flest af noget.

gameification af opslag på facebook husum dyreklinik hvalp på roentgen billede

Se det oprindelige opslag på Facebook her…

 

Stil et spørgsmål 

Hvis du virkelig vil have dine følgere til at udtrykke deres meninger og synpunkter, så spørg dem. Vi dyrlæger kan godt være bange for at spørge ud, da vi jo gerne vil opfattes som eksperten. Du bør bestemt også tænke din tekst grundigt igennem inden du lægger den ud.

De fleste dygtige eksperter, jeg kender, er nemlig også ydmyge overfor andres holdninger. Du kan sagtens spørge: “Hvad bruger I til at beskytte jeres hundes poter imod salt her til vinter?” eller: “Hvad gør du for at køle din sommer-varme kan lidt ned?”

Jeg har dog 3 tip, der kan være gode at følge:

  • Ikke FOR kompliceret – Hvis det kræver for meget tankevirksomhed at svare eller hvis svaret skal være for nuanceret, vil folk ofte springe det over.
  • Ikke FOR benalt – “Synes du ikke også at dyremishandling er noget skidt?” Jeg vil love dig at den type oplagte spørgsmål, vil give en del aktivitet, men det vil samtidig være ret tomt og ikke give dig meet nyttig omtale.

 

Du skal ikke forvente egagement fra dine følgere, hvis ikke du selv engagerer dig i dem.

– Søren Drimer Pejstrup

 

Anatomien i ”Den Gode Opdatering” (news feed optimization)

Selvom det kunne være rart med en fast opskrift, vi kunne følge, vil det ikke give mening. Der er dog nogle god ingredienser, der kan give et bedre resultat, men opskriften skal tilpasses både modtageren og din egen stil.

Det første grundlæggende råd til dine formuleringer er at skrive tydeligt hvad læseren får ud af opslaget og ikke hvad du får ud af det. Hvis du er i tvivl om hvad jeg mener, kan du læse denne formidable blogpost på bloggen Wait But Why.

 

Hvad virker godt?

Som dyrlæger vil vi gerne formulere os korrekt, men vi kommer nemt til at lyde alt for videnskabelige – men du skal have det skidt, rigtig mange andre brancher har samme udfordring. Vi vil nemlig gerne lyde kloge og tages seriøst.

Det kommer til at give bagslag for dig på skrift på et medie som Facebook, hvor brugerne ofte “hænger ud” for at slappe af. Ved at være alt for korrekt bliver du fjern og måske svær at forstå på de få millisekunder folk giver dit opslag inden de flyver videre i strømmen.

Der bør glemmes alt om s-formen (så du hvad jeg gjorde der?) og brug i stedet mere “du”, “dig” og “vores”.

 

Be human, be relatable, have a heart

 

Hvis du vil have interaktion, skal du gøre det nemt og hurtigt for modtageren. De skal hurtigt kunne afkode hvad opslaget handler om. Hvis du bryder din tekst op med afsnit, holder dig til én og kun én pointe og dropper den lange baggrundshistorie, vil du nemmere fange folk.

Det er helt naturligt at starte sådan, da vi synes det er vigtigt for forståelsen. Vi har også lært i skolen og på universitetet at det er den korrekte måde at formulere os på. Det virker bare ikke så godt på Facebook.

Skriv som hvis du talte i en telefon med kun 1 % batteri tilbage. Du kan blive afbrudt når som helst (og det bliver du, hvis folk keder sig med dit opslag). Hvad er vigtigst at få sagt først? Hvad er næstvigtigst? Og så videre…

 

Killig, killing, killing, salg

Og forsøg ikke at sælge i hvert opslag. Folk gider ikke høre på det. Vi vil gerne lytte til dine historier, hvis det vækker noget i os, men slet linjen: ”Ring til os, hvis du også vil have din kat steriliseret!”. Det skal vi nok selv finde ud af. Du må gerne forsøge at sælge direkte, men det kommer først senere, når du har opbygget relationen.

Det er nu oftest det modsatte, der er udfordringen. Som fagpersoner kan vi have svært ved at få os selv til at sælge noget som helst. Vi vil jo ikke blive for anmassende.

Pointen er dog at hvis du i en periode har leveret gode historier, været hjælpsom og delt din viden, vil dine følgere også lytte mere tolmodigt til dine salgstaler. Gary Vaynerchuk forklarer mere om den ide i sin bog “Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World”. Thomas Bigum har omdøbt den til “Killing, killing, killing, salg” – det kan måske gøres mere rafineret, men ideen er god nok.

 

Brug billeder og video

Brug billeder og video så ofte som muligt. Selvom du kun tager et close up billede af et eller andet tilnærmelsesvis relevant, vil sådan et opslag fange mere opmærksomhed end blot tekst alene.

Udover det oplagte i at billeder – levende eller still – nemmere fortæller gode historier, fylder det også mere i en opdatering. et optager simpelthen flere kvadratcentimeter på skærmen og bliver derfor tydeligere at få øje på.

Samtidig kan ikoner og farver nå at fortælle så meget mere i de første kritiske millisekunder, hvor dine følgere beslutter sig for enten at stoppe op eller løbe videre.

Pro-tip: Du kan nemt med gratis app til telefonen lægge tekst på dine billeder. Hvis du skriver dit/klinikkens navn på, sikrer du at opmærksomheden falder tilbage til dig når dine billede og grafik bliver delt.

 

Hvor tit skal du poste

Der er ikke nogen egentlig fast regel for frekvensen på opslag. Det tager afsæt i kvaliteten i dit indhold og du skal ikke bare lægge noget op hver dag for at gøre det, hvis det kun er billede af nuttede katte.

Har du ikke har lagt opdateringer ud i længere tid, vil du stadig kunne nå ud til en større gruppe, men du risikerer at dine følgere glemmer dig. Du skal altså holde gryden lidt i kog. For mig betyder det mindst 3 opdateringer om ugen (selvom det ofte sker, at jeg ikke når så mange).

På den anden side kan du nemt trætte dit publikum med for mange ligegyldige opdateringer. Hvis du lægger noget om med hvert 20’ende minut fra en katteudstilling, kan det måske være relevant nok, hvis dine følgere er lige så pationeret som dig. Hvis det blot er intetsigende eller kun interessant for en meget lille gruppe, skal frekvensen nok ikke være så høj.

I perioder hvor der sker meget kan jeg sagtens få plads til 2-3 opslag om dagen, men der skal være kød på og der skal være god afveksling i type og indhold.

Frekvensen afhænger altså af både dine følgere og kvaliteten af dit indhold, men et sted mellem 3 og 10 opslag om ugen vil ikke være helt galt.

 

Hvornår skal du poste?

Ugedagen har betydning for hvilken stemning folk typisk er i og dit indhold skal altså passe dagen.

Jeg bruger normalt fredag til noget sjovt eller hyggeligt, dagene midt i ugen til det faglige og søndag og mandag til det indhold, jeg vil have engagement på.

Det kan være anderledes for dit publikum, men jeg synes det er nemmere at få folk til at læse mere og kommentere mere med deres holdninger søndag og mandag aften – måske bruger folk mere tid i sofaen på de to aftner?

Lørdag er generelt en ret skidt dag til meget og den har jeg ikke holdt knækket koden på endnu.

Tidspunktet har også betydning. I statistikken under “indsigt” på din side kan du se hvornår folk bruger tid på dit indhold.

Jeg har prøvet at poste på forskellige klokkeslæt og fundet ud af at for den danske Succes I Veterinær Praksis’ facebookside sker der mest mellem 6-9 og ved 15-16-tiden.

Du kan jo bruge det som udgangspunkt, men du er nødt til at teste det af for dit publikum

Typen af opslag skal også passe til den stemning folk vil være i. Folk har travlt om morgen og er måske ikke oplagt til debat – her virker nyheder og et hurtigt fagligt fif ofte godt.

Vejret betyder meget. Solskin trækker folk væk fra telefonerne, men her tager de sig måske lidt mere fritid i en havestol eller på et strandtæppe. Hvilken type ville passe godt for dit publikum i den situation?

 

 

Skab din egen opslags-kalender (lige nu! …eller i hvert fald inden du går i seng i aften)

Her er en nem øvelse, der kan gøre en stor forskel for dine aktiviteter på Facebook: Tag et almindeligt stykke A4-papir og slå 10 lige strege på det. 6 lodret og 4 vandret. Nu skulle det gerne ligne en klassisk månedskalender (du kan også finde dem på nettet, men det er noget hurtigere lige at lave skitsen selv).

Vælg dig nu 4 dage i løbet af den kommende måned, hvor du vil prøve nogle af de engagerende typer indhold af. Konstruer de fire opslag direkte i Facebook eller bare i Word. Hav din målgruppe i tankerne og beslut dig for hvilken type engagement du skriver efter at få. Hvis du bruger et link, hvor der følger et fint billede med er det godt. Gør der ikke det, skal du ud af skaffe et.

Planlæg nu 3-4 opslag i dagene op til de fire opslag. Her kan du snakke om relaterede emner og pointer, finde artikler på Google eller andre Facebookprofiler. Tegn disse opslag ind i din kalender.

Af de resterende dage kan du vælge 5-10 med billeder og historier fra klinikken. De sidste dage kan du enten lade stå tomme eller dele opslag af mere underholdende karakter. Har du en god artikel på din hjemmeside, som du ikke har delt de to sidste måneder, kan du også roligt planlægge den.

Ønsker du at lave et mere sælgende opslag, kan du planlægge dem til dagen efter de mest engagerende opslag.

KLIK HER OG FÅ DIN SKABELON

Du kan også vælge at annoncere på Facebook ved at “booste” både dit engagerende og dit sælgende opslag. På den måde bliver selve opslagene annoncen og du betaler Facebook for at servere dem for flere mennesker. Tanya Dick har en god og kort vejledning til netop dette på sin Facebookside.

 

Ideer:

Af de resterende dage kan du vælge 5-10 med billeder og historier fra klinikken. De sidste dage kan du enten lade stå tomme eller dele opslag af mere underholdende karakter. Har du en god artikel på din hjemmeside, som du ikke har delt de to sidste måneder, kan du også roligt planlægge den.

Det ER okay at genbruge dine opslag flere gange. Det er ikke alle, der så opslaget første gang og resten har glemt det.

Ønsker du at lave et mere sælgende opslag, kan du planlægge dem til dagen efter de mest engagerende opslag.

God arbejdslyst. Søren.

 

Relevante links

 

 

Nyhedsbrev for dyrlæger

Avanceret faglig viden, fakta-ark og inspiration til dyrlæger, der vil udvikle sig uden at det bliver på bekostning af familien og tiden med patienterne i klinikken.

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få:
- Interviews med fag-eksperter
- Hurtige fidusser til en mere effektiv hverdag
- Inspirerende historier fra andre dyrlæger som os