Stop din stress i tide: Grøn, gul, rød, stop! med Stine Lundgaard

Stop din stress i tide: Grøn, gul, rød, stop! med Stine Lundgaard

stop stress med stresscoach stine lundgaard

Denne podcast handler om, at stoppe stress før det er for sent. Stine Lundgaard, der er stresscoach, fortæller om, hvordan du kan fange dine egne tegn og stoppe i tide, inden din stress bliver til rød stress.

Abonnér gratis i iTunes

Guide: Lyt nemt til podcasten på din telefon

Stine Lundgaard har været stresscoach siden 2009 og har sin egen virksomhed. Hun arbejder en del med online forløb. Stine rådgiver blandt andet også over telefonen og online.

 

Grøn stress er sund stress

Grøn stress er når der lige sker noget uventet, du skal til eksamen eller du har brug for at løbe lidt ekstra stærkt. Det er naturligt, og din krop reagerer normalt til forholdene.

Det bliver usundt, hvis du konstant ligger her, og på et tidspunkt, vil din grønne stress udvikle sig til gul stress, fortæller Stine.

 

Gul stress er moderat stress

Her vil du have hyppig hovedpine, have hjertebanken, sover dårligere og have kortere lunte.

Vi kan sagtens have travlt og få adrenalin-kicks i løbet af dagen, men hvis de kommer for tit, glider disse momenter over i gul stress.

Man kan til en vis grænse vende sig til at leve med gul stress, fortæller Stine. Vi kommer ikke igennem vores arbejdsliv, uden at komme i gul stress fra tid til anden. Det vigtige er, at man opdager det og “mærker efter”, så du kan komme ud af det.

Lav eksempelvis et selvtjek inden du går hjem fra arbejde:

  • Hvor mange stress-symptomer har jeg har haft i dag?
  • Er der noget, jeg kan gøre anderledes?

Det handler desuden om, at sætte en finger på, hvad der udløser det. Kan det være en kollega, din chef eller din egen forventning til dig selv.

Symptomer på stress

Fysiske signaler på stress

  • Hovedpine
  • Hjertebanken
  • Svedeture
  • Nedsat immunforsvar – hyppige infektioner
  • Appetitløshed
  • Svimmelhed
  • Diarré
  • Rysten på hænderne
  • Nedsat lyst til sex

 

Psykiske signaler på stress

  • Træthed og søvnproblemer
  • Hukommelsesbesvær
  • Ulyst
  • Anspænthed
  • Koncentrationsbesvær
  • Utålmodighed
  • Angst for almindelige problemer – en uforklarlig angst
  • Depression

 

Adfærdsmæssige signler på stress

  • Kristisk og irritabal
  • Manglende overblik
  • Ubeslutsomhed
  • Kynisk og følelskold
  • Øget brug af stimulanser (kaffe, cigaretter, alkohol, medicin)
  • Manglende engagement
  • Periodisk fravær

 

Rød stress er alvorlig stress

Rigtig mange med rød stress har søvnproblemer og hovedpine grænsende til migrene, forklarer Stine. Der til kommer en længere række fysiske symptomer som problemer med maven.

Følelserne bliver ofte også ramt, og det gælder både for mænd og kvinder, fortæller Stine. Man kan blive grådlabil og få meget kort lunte.

Stine fortæller også, at mange kan blive ramt kognitivt. De får altså svært ved at koncentrere sig og kan ikke rumme mange informationer.

Er du nået til dette punkt, skal du måske sygemeldes.

 

Hurtig øvelse til at lure dig selv af

Det bliver nemmer at navigere i, hvis du kender dine egne værdier. Hvis du kender dine værdier, kan du også bedre finde de steder, hvor dine værdier bliver presset.

Tag 5 minutter ud til dig selv og tjek op med om du har haft et eller flere symptomer fra listen over stresssymptomer.

Se listen på Stines hjemmeside her…

 

Hvordan stopper du stress

Stine pointerer, at møde du stopper stress på, er meget indivduel.

Hvis dine værdier igen og igen bliver overtrådt, har du muligheden for enten at arbejde med dig selv, eller flytte dig til et andet sted – også selvom det måske betyder, at du skal skifte arbejde. Det kan også være, at du skal give nogle opgaver fra dig. Både opgaver, som du ikke umiddelbart tror, at andre kan eller vil tage.

Du kan høre mere i den her podcast om uddelegering…

Det er desuden vigtigt, at vi kan tale om stress. Det ER lederens ansvar, mener Stine, men du kan godt selv skubbe på.

Hvis du konstant sætter høje forventning til dig selv, kan du være nødt

 

Relevante links

 

Nyhedsbrev for dyrlæger

Avanceret faglig viden, fakta-ark og inspiration til dyrlæger, der vil udvikle sig uden at det bliver på bekostning af familien og tiden med patienterne i klinikken. Tilmeld dig nyhedsbrevet og få: - Interviews med fag-eksperter - Hurtige fiduser til en mere effektiv hverdag - Inspirerende historier fra andre dyrlæger som os

X