Om ansvar for faglighed og ledelse med dyrlæge Søren Hornbæk

Om ansvar for faglighed og ledelse med dyrlæge Søren Hornbæk

Dyrlæge Søren Hornbæk GPcert(SAS) om faglighed og ledelse af dyrehospitalet i Fredericia

Abonnér gratis i iTunes
LYT PÅ SPOTIFY

Guide: Lyt nemt til podcasten på din telefon

 

Opdatering
Jeg er selv pr. 1. februar 2017 (over et år efter dette interview er optaget), blevet ansat som assisterende dyrlæge hos Trekatens Dyrlæger, og arbejder derfor nu for Søren.

Søren blev partner i Trekantens Dyrlæger i 2012. Han er uddannet i 2007 og var forbi Vestfyns Dyrlæger, Rødding Dyrehospital og Varde Dyrehospital, inden han landede hos Trekantens.

Det lå i kortene fra starten, at Søren skulle være partner, da han trådte ind i firmaet hos Trekantens Dyrlæger. Det var også et ønske, Søren selv havde fra starten, da han ellers først ville komme til at arbejde for at bygge firmaet op for så bagefter at skulle købe en del af den opbygning.

Desuden kunne det blive svært at skifte fra en rolle som ansat til en anden som leder.

 

Leder og selvstændig

Søren har altid haft lyst til at være selvstændig, da han blandet andet kommer fra en familiebaggrund med mange selvstændige.

Han vil gerne være med til at skabe og forme firmaet og være en del af beslutningerne. Nu har han mulighed for at ændre på alle de småting, som han ellers ikke tidligere har haft indflydelse på.

Søren fortæller, at han havde fokus på de faglige ting inden han startede som partner og ikke havde en større ledelsesmæssig og økonomisk erfaring.

Det betød, at han i perioder måtte sætte den faglige udvikling mere på standby for at lære andre ting.

 

Prioriter din opgaver

Søren fortæller, hvor vigtigt der er at prioritere sin tid og sine opgaver fra starten. Han anbefaler at lægge planer fra starten, så man har et fokus på, hvor man vil hen.

Man kan ende med lappeløsninger, hvis ikke man ved, hvor man vil hen og ikke prioriterer de rigtige opgaver.

Søren har som en klar ambition om, at det skal være sjovt at gå på arbejde. Og har fokus på at gøre arbejdsdagen til en fest – også selvom det kan brænde sammen, og én er syg, og patienter vælter programmet.

 

Tør du sige: ”Det ved jeg ikke”?

Det er rigtig vigtigt at gøre sig klart, hvad man er god til og ikke god til. Søren mener, at alle patienter man ikke er tryg ved, skal have tilbuddet om at blive henvist.

Søren og hans partnere har in mente, at folk skal have tilbuddet om det rigtige. Så må det være op til folk selv at sige ”ja” eller ”nej”. De skal i hvert fald bare have tilbuddet.

Det gælder om at være fuldstændig ærlig om dine egne og dine kollegaers kompetencer. Så kan det godt være, at klienten ikke vælger at tage imod henvisningen og for eksempel lader en hund med diskusprolaps behandle konservativt.

Det vigtige er blot, at patient og klient skal have buddet.

 

Kompetencer eller verdensmand

Søren kan også godt huske starten, hvor det er svært at vide, om man er god nok. Man kan på overfladen virke rolig, mens man arbejder hårdt på at finde en løsning.

Søren anbefaler at tage patienten ind og få set på den. Hvis ikke man får hænderne op at lommen, begår man måske nok ikke nogen fejl, men man kommer heller ikke videre.

Man skal så blot stadig være ærlig om vores erhverv og egne kompetencer. Der er ingen, der kan det hele eller er verdensmand. Vi skal løfte os som branche og gøre sig klart, at der er nogle opgaver, vi hver især ikke er gode til at løse.

 

Henvisning er god faglighed

Søren ser ikke de udfordringer, man ellers kunne have ved henvisninger. Han oplever ikke, at folk taler dårligt om ham efter en henvisning. Tværtimod er folk normalt meget glade for at have fået en henvisning på det rigtige tidspunkt.

Hvis blot det sted man henviser til har en ordentlig politik, ser han ikke noget problem.

Det må også være mere trygt at starte et sted, hvor man har en god politik om at henvise, når man møder patienter, der overstiger ens kompetencer, mener Søren Hornbæk.

Igen handler det om at turde at sige: ”Det ved jeg ikke” og sende patienten videre.

Der ER stor konkurrence i dyrlægebranchen, men er man dygtig og har den bedste kommunikation, kan man overleve der.

Søren vil hellere samarbejde og udnytte kollegaers kompetencer frem for at skulle bekrige hinanden. Der er et marked til forskellige typer af praksis.

Nogle er bedre til det nære og nogle vil hellere gå mere i en specialiseret retning.

Her er det vigtigt, at praksis gør sig klart, hvordan man differentierer sig fra konkurrenterne.

 

Relevante links

 

Relevante podcasts

 

pappa gris citat - det er rigtig hårdt arbejde at komme i god form
Det er rigtig hårdt arbejde at komme i god form

 

Nyhedsbrev for dyrlæger

Avanceret faglig viden, fakta-ark og inspiration til dyrlæger, der vil udvikle sig uden at det bliver på bekostning af familien og tiden med patienterne i klinikken. Tilmeld dig nyhedsbrevet og få: - Interviews med fag-eksperter - Hurtige fiduser til en mere effektiv hverdag - Inspirerende historier fra andre dyrlæger som os