SEO (søgemaskineoptimering) for begyndere med Lars Skjoldby

GENUDGIVELSE: SIVP55: Kom til tops på Googles søgeresultat med Lars Skjoldby

Søgemaskineoptimering (SEO) for begyndere med ekspert Lars Skjoldby

Lars Skjoldby giver dig here guiden til søgemaskineoptimering (SEO) for begyndere. Han driver det digitale bureau, der hedder Skjoldby & Co. Han arbejder med søgemaskineoptimering, emailmarketing, Facebookannoncer og optimering konvertering.

Abonnér gratis i iTunes
LYT PÅ SPOTIFY

Guide: Lyt nemt til podcasten på din telefon

1: Hvad er og hvad kan Google?

Søgemaskineoptimering er blevet nemmere at forstå, men noget svære at få resultater med.

En søgende har altid et problem eller et behov. Googles skal hver gang prøve at servere det bedste svar på netop det. En software-robot samler informationer om hjemmesider ind og samler det i kæmpe databaser.

Helt basalt skal du have sider på din hjemmeside, der giver en søgende svar på en bekymring eller et spørgsmål. Jo bedre artikel, jo større chance for at Google præsenterer netop din artikel på den søgende.

 

2: Hvad er søgemaskineoptimering?

Du skal optimere for din bruger skyld. Det vigtigste formål er give den søgende det bedste svar. Derudover skal du hjælpe Google med at forstår hvad din artikel handler om.

Søgemaskinerne kigger efter mange ting på din hjemmeside for at “forstå” hvad din side handler om, og hvem den er relevant for. Din hjemmeside skal altså indholde de ord, der er relevant for dine læsere og kommende klienter.

Dog er det blevet noget nemmere i det at Google er blevet meget bedre til at sætte relaterede ord sammen. Som eksempel bruger Lars at søge på “dyrlæge roskilde”. Øverst vises Roskilde Dyreklinik selvom de ikke bruger ordet “dyrlæge” direkte.

Din hjemmeside skal dog stadig indeholde ord og relaterede ord på de rigtige steder for at Google og de andre søgemaskiner kan vurdere hvor relevant din hjemmeside til en given søgning.

(billede af søgning på dyrlæge Roskilde)

 

3: Find de rigtige søgeord (søgefrase)

Lars forklarer, at søgemaskineoptimering i første omgang starter med finde ud af hvilke ord kunderne bruger i deres spørgsmål og søgning efter ydelser. Vi skal altså først finde de ord og fraser, som vi skal optimere vores hjemmeside omkring.

Tænk samtidig over om de søgefraser, du finder frem, er relevant (eller overhovedet interessant) for dig at blive fundet på.

For det første kan vi starte med at lytte til vores kunder, siger Lars. Lyt til hvordan de omtaler de arbejde og hvilke ord de bruger.

Derefter kan du bruge Googles egne forslag. Hvis du starter med at taste “dyrlæg…” i søgefeltet på Google, får du nogle forslag, forklarer Lars.

(billeder af forskellige søgninger)

Som en tredje mulighed kan du bruge online værktøjer til at finde en del gode forslag. Du kan søge i Google Keyword Planner og i StoryBase. Lars anbefaler StoryBase, da det er ret nemt at bruge. Som hurtige eksempler nævner han: “Hvorfor spiser hunde græs”, “hvad må ikke spise” og “må hunde få mælk?”

Jeg har iøvrigt fundet en rigtig fin guide til Google Keyword Planner her, hvis du vil grave dig mere ned i det. Klik her…

 

4: Optimér for søgeord på hjemmesiden

Den enkelte artikels adresse på din hjemmeside (URL) bør indeholde nogle af dine vigtigste søgeord, fortæller Lars. Der må bare ikke være for mange ord på én gang. Har du allerede oprettet siden, skal du ikke ændre en masse i det (uden at lave en teksnisk 301-redirect), men laver du siden fra ny, skal du tænke over det.

I Lars’ eksempel med artikel om “hvorfor klør min hund sig hele tiden i ørerne?” skal du ikke give artiklen den fulde sti (www.dinhjemmeside.dk/hvorfor-kloer-min-hund-sig-hele-tiden-i-oererne), men korte den noget ned. Eksempelvis er “dinhjemmeside.dk/min-hund-kloer-sig” bedre.

Sidestitlen skal indeholde dine søgeord. Sidetitlen er vises i toppen og ude i søgeresultatet. Nogle amerikanske studier viser at det ikke længere er så vigtigt i SEO, men på det danske sprog, har det stadig betydning, fortæller Lars.

Metabeskrivelsen vises også ude i søgeresultatet i Google. Den har i princippet heller ikke direkte effekt på din placering i Google, men det giver stadig god mening at beskrive din artikel godt og bruge de præcise søgeord her.

Disse ting er meget nemme at rette i de fleste hjemmeside-systemer. Eksempelvis kan med i WordPress få et plugin, der hedder “Yoast SEO”, der gør det muligt at ændre disse tre elementer.

(billedeeksempel fra roskilde tandpleje)

Derudover vil jeg selv gerne tilføje, at det kan være en god ide at tilføje såkaldt ALT-tekst til billederne på siden. Det går du inde bagsiden på din hjemmeside. Alle nyere hjemmeside programmer skal kunne klare den her opgave. I forbindelse med billederne findes et felt, der hedder ALT, der står for “alternative tekst”. Det skal bruges, hvis billede mangler og når synshæmmede får teksten læst op, og ikke kan se billedet. Google bruger teksten til at forstå, hvad der er på dine billeder. Skriv eksempelvis: “Billede af hund med kløe i ørerne“, eller “På billedet ses en nogle af de vacciner vi bruger til vaccination af hund“.

Desuden bør din billedfil også have en meningsgivende navn. Altså ikke bare “IMG00675.jpeg”, men omdøb det til “flasker-med-hunde-vacciner.jpg” …eller sådan noget.

 

5. Teksterne skal have en ordentlig længde (og dybde)

Teksten skal helst være over 300 ord og meget gerne mere. Teksten skal ikke bare være lang for længdens skyld. Indholdet skal give mening, men jo mere i dybden du går med et emne, jo større er chancen for at du får de rigtige søgeord og variationer af det kommer med.

Samtidig giver det også en læser bedre chance for at lære noget og få tillid til dig.

 

6. Læg et billede i artiklen

Et billede giver selvartiklen mere værdi, men har også en effekt for søgemaskineoptimeringen.

Filnavnet skal være navngivet med de rigtige søgefraser, du målretter din artikel imod. Billede skal altså ikke bare hedde IMG08274.jpg, men omdøbes til noget al a.: billede-af-hund-med-kloe-i-oererne.jpg

I teknikken på din hjemmeside, kan du også tilføje noget der hedder et ALT-tag til billedet (det står for “alternativ tag”). Det er tekst, der vises hvis billedet ikke er tilgængeligt. Google bruger det til at forstå, hvad der måske er på billedet.

 

7. Brug interne link

Interne links er links ,der peger på andre artikler indenfor din egen hjemmeside. Hvis du eksempelvis har en artikel om foder, der er god for tandhygiejne, kan du passende placere et link over til din artikel om tandpleje. I din artikel om hunde med kløe i ørerne, kan du også passende linke til din store samlede guide om allergier hos hunde, hvis du har sådan én 😉

 

8. Brug tid på linkbuilding

Når andre hjemmeside har links til din hjemmeside, er det en tillidserklæring, som Google bemærker. Hvis andre vurderer at din artikel og din hjemmeside er god nok til at de vil linke til den fra deres egen hjemmeside, er det et tegn på tillid og kvalitet.

Et link til din hjemmeside, giver din hjemmeside mere autoritet.

Du kan eventuelt prøve at få dine leverandører til at linke til din hjemmeside, når du sælger deres produkter. Brancheforeninger, netværk, handelsforeninger og erhvervsklubber er også gode muligheder. Hvis du sponsorerer den lokale håndboldklub, kan du måske også få et link derfra.

En god artikel i lokalavisen (der også har en online udgave), er også en oplagt mulighed.

…og hvis du skriver en rigtig god og hjælpsom artikel, vil folk med hjemmesider, også naturligt linke til den. Så husk det grundliggende i blot at skrive en rigtig godt artikel. Det giver også links.

 

Relevante links

  • Web: www.skjoldby.com
  • Seo-tekster
  • Roskilde Dyreklinik
  • https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/
  • https://www.storybase.com
  • Yoast SEO Plugin

 

Nyhedsbrev for dyrlæger

Avanceret faglig viden, fakta-ark og inspiration til dyrlæger, der vil udvikle sig uden at det bliver på bekostning af familien og tiden med patienterne i klinikken. Tilmeld dig nyhedsbrevet og få: - Interviews med fag-eksperter - Hurtige fiduser til en mere effektiv hverdag - Inspirerende historier fra andre dyrlæger som os

X