Online markedsføring med Brandon Breshears

Brandon Breshears har arbejdet med marketing i mange år og fokuserer nu på at hjælpe dyrlæger. Han er nok den i verden, der ved mest om markedsføring af dyrlæger i mindre praksis. Her snakker vi om, hvordan du tager folk fra slet ikke at kende dig til at få tillid til dig og ende med at booke en tid. Det fører alt det sammen, vi har talt om i denne serie af markedsføring for dyrlæger.


Hvorfor digital markedsføring er en fantastisk mulighed for små klinikker

Brandon siger, at digital markedsføring er den bedste mulighed for små klinikker, fordi du kan nå effektivt ud til dine klienter uden et stort budget.

Der er enormt mange muligheder med digital markedsføring, og en reklame behøver ikke nødvendigvis at sælge noget. Den kan også uddanne folk.

Facebook og Instagram er de mest effektive platforme for dyrlæger, fordi vores klienter allerede bruger tid her.

Kom godt fra start med Facebook

Hvis du starter helt fra scratch, er det vigtigt, at du er til stede og får folk til at interagere med siden. Der skal være noget indhold på siden, som engagerer folk. Det behøver ikke nødvendigvis at være tekst. Det kan også være billeder eller videoer.

veterinarymarketingpodcast.com kan du finde ideer og inspiration til blog posts.

Når du har content på din facebookside, er prisen pr. annonce meget lavere, end hvis du starter helt fra bunden og ikke har noget indhold overhovedet.

opstart og manager af dyreklinik

Klik her for at lære mere…

Giv klienten en grund til at klikke ind på din side

Når folk er på Facebook eller Instagram, er de det ikke for at lede efter dyrlæger – men måske har de en syg hund derhjemme.

Hvis du skal have folk ind på din side, skal der være en grund for klienten til at klikke. Du skal give et tilbud, som har værdi for klienten, og som får dem til at klikke ind på din side.

Tilbuddet afhænger i høj grad af klinikken og af ydelsen, men også hvor meget klinikken er villig til at give. Generelt kan man sige, at jo mere klienten giver, desto mindre koster det for klinikken.

Et tilbud kan f.eks. være gratis kloklip ved første konsultation, en voucher på 150 kr. eller noget tredje.

Om du vil give rabat eller tilføje en ydelse, styrer du helt selv. Men sørg for, at dit tilbud har værdi for klienten. Det gør du lettest, hvis du først definere din ideelle klient og gå målrettet efter dem.

Tilbuddet skal føre klienten til en landingsside

Når klienten klikker på tilbuddet, skal det føre til en landingsside – dvs. en side, hvor du gerne vil have, at dine klienter “lander”. Det kan være en side om f.eks. hudsygdomme, tandlidelser eller hvad som helst, du tænker kunne være relevant for klienten.

I toppen af landingssiden skal det fremgå, hvad du kan tilbyde klienten. Tænk over, hvad klienterne lægger vægt på, hvad de kigger efter, og hvordan du vil opfylde det.

Brandon fortæller, at mange dyrlæger starter med at skrive om sig selv, og det er en kæmpe fejl. Fokus skal ligge på de klienter, du gerne vil nå ud til, og ikke på dig som dyrlæge.

Når potentielle kunder ikke ved noget om dig, er de mere interesserede i, hvad du kan tilbyde dem, frem for hvor længe du har været dyrlæge. Det er bedre at skrive “vi er hudeksperter, og vi kan hjælpe din hund af med sin kløe” i stedet for “jeg har 20 forskellige kurser inden for hudsygdomme”.

Potentielle kunder kigger på, hvorvidt tilbuddet gavner dem, om folkene bag siden er ægte, om de vil behandle klientens dyr ordentligt og hvor klinikken/ydelsen er lokaliseret. De ting skal altså stå på landingssiden.

Gør det let for folk at gennemskue og sige ja til et tilbud – så vil de sige ja oftere.

Hvis du har ovennævnte ting med på landingssiden, så er du godt på vej.

Når klienterne føler sig komfortable, vil de give deres kontaktoplysninger og komme videre til booking-systemet. Sørg for at gøre det let for klienten at booke en tid. Nogle klienter kan godt lide telefonsamtaler, andre kan ikke. Derfor er det en god ide at tilbyde booking både online og via telefon, siger Brandon.

Når klienten booker en tid eller siger ”ja tak” til tilbuddet, skal de føres videre til en bekræftelsesside, hvor du forklarer betingelserne; at de f.eks. modtager en e-mail eller et opkald for at bekræfte bookingen. Desuden skal der fremgå, hvor klinikken er lokaliseret samt klinikken tlf.nr. og e-mail.

Giv klienterne en grund til at give deres kontaktoplysninger

Du ejer ikke din facebookside, du lejer den bare, siger Brandon. Derfor kan Facebook ændre ”reglerne” når som helst. Og på et tidspunkt vil Facebook blive sandsynligvis blive dyrere at reklamere på.

Så hvis du kan ”konvertere” dine likes til e-mails og til klienter, vil det være en stor fordel for dig.

Giv klienten en grund til at give sin e-mail, og få e-mails på alle, der går ind af døren på klinikken.

Relevante links

Praksisorienterede online kurser for dyrlæger

Målrettede, praksisnære kurser med læringsgaranti – designet til at styrke dine faglige kompetencer og hjælpe dig med at tage din praksis til nye højder.

Similar Posts