Skriv bedre tekster til Facebook med disse konkrete råd fra Tanya Dick. Teksterne skal handle om læseren og ikke om dig. Og så skal du ikke sælge dig selv.
Denne artikel er blot ét enkelt kapitel en samlet serie om værdiskabende online markedsføring for servicevirksomheder og andre eksperter. Hvis du vil starte fra begyndelsen med det komplette overblik, skal du starte med oversigten i hovedartiklen her…
Du kan også springe direkte til det kapitel, der er relevant for dig.
Tanya Dick er med for anden gang. Sidst hun var med var i episode 21, hvor vi snakkede om at være effektiv med din tid på Facebook.
Tanya er ekspert i Facebook for dyrlæger. Hun er uddannet veterinærsygeplejerske og underviser samtidig i Facebookmarketing. Hun ved altså særligt meget om hvordan de to kan mødes.
Nogle opfatter mest Facebook som et sted de skal “sælge” noget, da de har hørt at mediet kan bruges til “markedsføring”.
Det to ting er dog meget forskellige og ved at vende måde at se på Facebookmarketing på, kan du få et bedre resultatet.
Du skal huske at der sidder rigtige mennesker på den anden side af skærmen, fortæller Tanya.
Vi vil alle gerne tales til om almindelige mennesker og skal skifte det lidt stive skriftsprog ud med talesprog.
Tanyas konkrete råd er til at skrive bedre tekster på Facebook:
Udforsk muligheden og drømmen! Få indsigt i den frihed og de udfordringer, der følger med at eje din egen dyreklinik. Opdag, hvordan du kan gøre din drøm til virkelighed.
Du kan ikke ramme alle din følgere på én gang, forklarer Tanya. De opfører sig ikke ens og interesserer sig ikke for det samme.
Hvis du kun skriver til en person af gangen, bliver det meget nemmere for dig at ramme rigtigt og kommunikere præcist. Du kan godt skrive til flere, men det skal du altså gøre i et andet opslag dagen efter, råder Tanya
Folk har næsten altid en historier om deres eget kæledyr eller deres egne oplevelser, som de gerne vil dele. Tanya giver et eksempel med et opslag, der er nået langt ud, men mindre kan også gøre det.
Ved at være opmærksom på hvem der liker og kommenterer på dine opslag, bliver du klar over hvilke af dine klienter, der har lyst til at lege med dig. På den måde kan du meget bedre rette dine sælgende opslag til de rigtige mennesker, forklarer Tanya.
Mennesker handler helst (hvis ikke udelukkende) med andre mennesker, de kan lide. Det kan godt være at vi taler mest om prisen og det er den forklaring folk giver hinanden, men under det ligger tilliden.
Folk er langt mere tilbøjelige til at handle hos os, forklarer Tanya, hvis vi har deres tillid. Du kan bruge Facebook til at opbygge den tillid, men du skal stole på at salget følger af sig selv. Brug i stedet din energi på uddanne, hjælpe og underholde dine klienter, råder Tanya.
Den store forskel er at du hjælper dine følgere frem for at “lokke” dem ind i klinikken. Du holder dem til dig, ved hele tiden at give dem hygge og viden, som de gerne vil have.
Salg er når du råber: “Kom og køb”. Det er der som sådan ikke noget forkert i, men du skal optjene dig “retten” til det hos dine følgere.
Markedsføring af den nye slags er når du gang på gang levere gode tekster og andet godt indhold, der hjælper og gøre dine følgere glade. Ved at gøre det vil du få større effekt med dine salg.
Tanya kalder dette for “pull marketing” – altså at du trækker kunderne til dig ved at være uimodståelig.