GENUDGIVELSE: SIVP60: Giv din hjemmeside et sundhedseftersyn - Tjekliste med 16 punkter

GENUDGIVELSE: SIVP60: Giv din hjemmeside et sundhedseftersyn – Tjekliste med 16 punkter

Hjemmeside tjekliste

Din hjemmeside skal hjælpe dig med at få nye kunder i klinikken og gøre din hverdag lettere, så du ikke skal bruge så mange kræfter på at “overtale” ejerne til den rette behandling og bruge tid på at rette misforståelser ud, de har læst sig til på Facebook.

Kort sagt: Hjemmesiden skal gøre dig let at finde og skabe tillid hos ejeren.

Abonnér gratis i iTunes

Guide: Lyt nemt til podcasten på din telefon

 

Når jeg snakker om at være let at finde, snakker jeg primært om Google. En lille smule om Bing og en lille smule om Facebook, men altså primært Google.

Hvis Google kan lide din kliniks hjemmeside, er der større chance for, at en potentiel kunde får den præsenteret i en søgning på en dyrlæge, frem for dine konkurrenter.

Derfor vil jeg snakke om Google i dag.

Jeg har en blanding af tekniske ting og nogle mere subjektive ting, du kan tjekke.

På samme måde som når vi løber et dyr igennem til et sundhedstjek for at finde alle de tegn, der er værd at snakke om, så kan vi løbe klinikkens hjemmeside igennem.

Ligesom en enkelt hævet lymfeknude ikke nødvendigvis betyder, at hele dyret er sygt, vil nogle af disse ting ikke i sig selv være afgørende, men du bør få mest muligt til at spille.

 

1. Adresse og telefonnummer (og som link)

Som vi snakkede om i podcast nr. 54, er klinikken så godt som usynlig online, hvis den ikke dukker op i søgninger på Google. Det er derfor vigtigt, at Google “føler” sig sikker på, at dine oplysninger er korrekte.

En måde at sikre det på er at have adresse og telefon stående prominent og flere steder på hjemmesiden. Samtidig skal de også være klikbare, så når en bruger klikker på telefonnummeret, skal det automatisk åbne i telefonen.

Det er noget teknisk, der er meget simpelt at lave. Det kan din udvikler hjælpe dig med.

Dit firma kan blive synlige på google med local search. det fortæller ramus gi himmelstrup om her

 

2. Mobile friendly opsætning

De fleste bruger telefoner, tablets og andre mobile enheder til at søge på nettet. Særligt når det gælder telefonnumre og adresser. På de hjemmesider jeg har adgang til, er det omkring 60 – 65 %, der besøger siderne fra mobile skærme.

Hjemmesiden skal altså se pæn ud på en lille skærm.

Faktisk er Google gået helt over til at vurdere hjemmeside udelukkende ud fra, hvordan de ser ud på en lille skærm. Hvis hjemmesiden i Googles øjne ikke passer til en lille mobil skærm, vil det være sværere at komme til tops i et søgeresultat.

Heldigvis har Google selv lavet et testværktøj: Mobile-Friendly Test. Tast hjemmesideadressen ind og få svar med det samme

Har du brugt Wix eller WordPress til at bygge hjemmesiden, er dette sket helt automatisk. Har du betalt en udvikler, der ikke har styr på det, skal du have penge tilbage eller skifte til én, der kan lave mobilvenlige hjemmesider.

 

3. Hastighed: Hjemmesiden skal loade super hurtigt

Hastigheden har betydning for en hjemmeside, der skal ned på en telefon med sparsomt internet. Det betyder mindre i Danmark, men nogle steder i verden betyder langsomt internet meget for oplevelsen online.

Er din hjemmeside for tung og stor at downloade, vil det give brugeren en dårlig oplevelse, og Google vil finde noget andet at vise i en søgning.

Din hjemmeside har 2 sekunder. Det er alt.

Igen har Google lavet et værktøj til os, hvor du kan teste hjemmesidens hastighed: Page Speed Insights

Værktøjet vil også give dig forslag til forbedringer.

 

4. Hjemmesidens data skal være krypteret

Når en hjemmesides data skal være krypteret, betyder det i praksis, at der er installeret et SSL-certifikat. De udbydere jeg bruger, leverer det som en gratis service, og jeg skal bare klikke på et enkelt flueben på admin-siden. Det er altså ikke noget, din udvikler eller udbyder må flå dig for at få på plads.hjemmeside tjekliste: https secure site

Forskellen ses på, om en hjemmeside hedder HTTPS eller blot HTTP.

Betydningen er mindre, hvis ikke du samler kreditkortoplysninger på siden, men har du en kontaktformular eller samler e-mails, har det betydning.

I nogle tilfælde vil brugerne se en advarsel, inden de besøger din side. Det er ikke noget godt signal at sende til kommende kunder.

 

5. Ingen døde links

Døde links er som visne blade, der samler sig foran indgangsdøren eller plak på dyrenes tænder. Det kommer igen selvom du fjerner dem, de gør måske ikke skade her og nu, men de kan skade dig på lang sigt.

Et dødt link er, når du på din hjemmeside, har linket til enten noget andet på din sid,e eller til en side ude på nettet, som ikke længere findes.

Det er link, der peger ud i det blå ingenting og ender på en 404-fejlside.

Det giver en dårlig oplevelse for de besøgende på siden, og Google kan ikke lide det.

På Wix og WordPress kan du få lidt gratis software installeret, der kan holde øje med det for dig. Du kan også lave en hurtigt test på: deadlinkchecker.com.

 

6. Google Analytics og Facebook Pixel skal køre

Begge dele samler data om brugernes adfærd på din side. Du skal måske ikke bruge de data i dag, men når du engang skal, kan du ikke skaffe dem bagud.

Det er som at have monitorering på en patient i narkose. Så længe det går godt, behøver du det ikke, men hvis noget svigter, skal du kunne fejlfinde hurtigt.

Hvis du ændrer på noget eller starter nye tiltag som eksempelvis en blog, vil du også gerne vide, om det virker eller ødelægger noget.

Du kan lave et hurtigt tjek på gachecker.com og Facebooks pixel kan du tjekke direkte i Facebook.

 

7. Cookiepolitik, terms-of-service og persondatahåndtering

Vi ved, at Google holder øje med, om vi har styr på juraen på vores hjemmesider. Ikke fordi de tjekker det eller forholder sig til, om den er korrekt. De kigger nok nærmere efter, om man fremstår som ærlig og har gennemsigtighed.

Det er ikke svært at lægge på hjemmesiden. Det skal bare ligge på en side og have et link fra bund-menuen eller noget.

Den svære opgave ligger i at få teksterne formuleret korrekt.

 

8. Link til klinikkens sociale medier

Det er ikke sådan, at I pludseligt for 1000 nye fans, bare fordi I lægger et link til jeres profiler på hjemmesiden, men det ER en spildt mulighed.

Skulle nogen have interessen, skal de nemt kunne finde jer.

Nogle vil også blot klikke igennem og lige tjekke de 3 nyeste opslag, for at få en fornemmelse af virksomhedens udstråling uden at blive fan. Jeg ved det, for det er sådan, jeg selv gør. Det er altså en branding mulighed, du ikke rigtig kan måle, men som er dum at gå glip af.

Det vigtige er, at der er konsekvens i farver og udtryk hele vejen rundt, så man ikke pludselig føler sig fremmed.

 

9. Moderne design

Det er selvfølgelig subjektivt, hvad der er moderne design, men hvis jeg viser dig to eksempler, kan du måske se, hvad jeg mener.

(Jeg er ikke ude på at hænge nogen ud. Jeg vil blot vise dig, at der kan være forskel. Og vil du have min hjælp, kan jeg lynhurtigt (og gratis) vise dig, hvordan du kan klarer det selv)

Design med med på tjeklisten til en hjemmeside her med Toftlund Dyreklinik

 

Eksempel på hjemmesidedesign, der er med på tjeklisten til hjemmesider

Du kan eventuelt få venner til at se på siden for dig. Du kan også bede om mit input, hvis du vil have det.

En anden vigtig del af et godt design er en intuitiv navigation. Bruger gider ikke kæmpe menuer med 100 links. Hold det simpelt, så man let kan finde priser, adresse, åbningstider og medarbejdere på en mobil skærm.

 

10. Brug gode billeder

Gode billeder er en super nem og effektiv måde at gøre en hjemmeside mere tiltrækkende og samtidig mere personlig på.

Og det behøver ikke være dyrt eller svært.

Hvis en på klinikken ved bare lidt om at tage billeder, kan det fint gå. Ellers kan du få en fotograf ud en dag og tage billeder af jer. Prøv eksempelvis at få fat i en fotograf, der tager billeder for ejendomsmæglere. De er gode til indendørsbilleder og koster ikke det samme.

Her er et eksempel fra Vetgruppen:

På tjeklisten til gode hjemmesider er også gode billeder

 

11. Kan man se dig på video?

Tillid er helt afgørende, når klienter vælger dyrlæge. Jeg vil også våge den påstand, at prisen betyder mindre, hvis tilliden først er til stede.

Du kan begynde at opbygge tillid allerede på hjemmesiden, inden klienten møder dig.

Her er et eksempel fra Trekantens Dyrlæger:

Video på nettet er med på tjeklisten til hjemmesider

 

Du kan desuden lære mere om nemt at lave gode videoer til nettet i podcast nr. 58:

Podcast om video til nettet på den nemme måde med fotograf Thomas Martinsen

 

12. Er din særlige fortrin synlige (din USP)?

USP står for Unique Selling Propesition. Det er dét, der gør dig unik i forhold til andre.

Måske vil du “bare gerne være dyrlæge”, og så havner du helt automatisk i den samme grå masse som alle andre.

Hjemmesiden er et oplagt sted at vise, at der er forskel på dig og alle andre. Det kan ses i video, på billeder og i de emner, du vælger at skrive om. Hjemmesiden viser også, om du er fulgt med tiden, eller om du stadig hænger i det gamle. Du behøver ikke knivskarpe billeder af CT-skanneren. Det kan også være hygge og nærhed. Et rigtig godt eksempel er Mette fra podcast nr. 2. Hun har styr på det.

Det skal bare være det, der gør dig særlig.

 

13. Start/vedligehold en blog

En hjemmeside uden en blog er blot et visitkort. Det kan også være godt nok, men det gør klinikken sårbar. Hvis Google skal vælge, hvilken klinik, der skal præsenteres øverst, hvis en kunde søger efter dyrlæge i din by, skal den have noget at vælge ud fra.

I det spil er faktorer som autoritet og troværdighed helt afgørende.

Samtidig giver artikler om udvalgte emner i en blog dig en slags ekspertstatus, som både bygger tillid på forhånd, tiltrækker opmærksomhed til hjemmesiden og fremviser din faglighed.

Skal du bruge gode ideer til artikler i en blog og have en god vejledning til, hvordan du hurtigt kommer i gang, skal du besøge podcast episode 62…

 

14. Tænk på dine undersider som landingssider

Den første side en besøgende ser, giver (naturligvis) førstehåndsindtrykket. Og den første side er IKKE nødvendigvis hjemmesidens forside.

Hvis en klient søger på [dyreklinik åbningstider] eller [dyreklinik kastration kanin] vil den første side, klienten får tilbudt være de to individuelle sider.

Som eksempel er forsiden på SpørgDyrlægen.dk faktisk kun nummer 6 over mest besøgte sider. I langt, langt de fleste tilfælde vil en førstegangsbesøgende lande på en af undersiderne, der svarer på en individuel forespørgsel.

Tænk derfor på alle dine sider som en side, der skal give et godt førstehåndsindtryk, og link videre til andre relevante sider, så den besøgende har noget at gå på opdagelse i.

 

15. Klient-testimonials (kundeudtalelser)

Udtalelser fra glade klienter tjener som “bevis” for, at alle de gode ord om god service og høj faglighed rent faktisk holder stik.

Det vil typisk være udført som 3-4 linjer, hvor en navngiven person udtaler sig om sine oplevelser.

Særlig stærkt bliver det, hvis der samtidig er billede med.

Der findes sikkert allerede nogen på din Google Business-profil, men du kan også kontakte en af dine gode klienter og spørge direkte. For at skubbe på vej, kan du hjælpe med at skrive det ned, og bagefter bede om godkendelse hos klienten.

 

16. Samler du e-mails?

Hvis du skal gøre som Christina Klitsgaard anbefaler i podcast nr 59, skal din hjemmeside samle klienters e-mails.

Også selvom du ikke skal bruge dem lige nu og her. Skal du bruge e-mailmarkedsføring på et tidspunkt, skal du jo have nogen at sende til, ikke? Og nej, du må ikke bare sende til dem, der er i dit kartotek. De skal give dig lov først.

Det kan din hjemmeside klare for dig – hvis du har sat den op til det.

Relationsskabende e-mail markedsføring handler om at få en ægte forbindelse til kunderne så de får tillid og køber igen. Det fortæller Christina Klitsgaard her.

 

Nyhedsbrev for dyrlæger

Avanceret faglig viden, fakta-ark og inspiration til dyrlæger, der vil udvikle sig uden at det bliver på bekostning af familien og tiden med patienterne i klinikken. Tilmeld dig nyhedsbrevet og få: - Interviews med fag-eksperter - Hurtige fiduser til en mere effektiv hverdag - Inspirerende historier fra andre dyrlæger som os

X