Email-markedsføring skaber ægte relationer til dine kunder - sådan!

Email-markedsføring skaber ægte relationer til dine kunder – sådan!

Relationsskabende e-mail markedsføring handler om at få en ægte forbindelse til kunderne så de får tillid og køber igen. Det fortæller Christina Klitsgaard her.

Christina Klitsgaard er specialist i e-mailmarkedsføring og har over 20 års erfaring som tekstforfatter. I dag rådgiver og underviser hun i e-mailmarkedsføring både on- og offline. Christina udbyder adskillige kurser, hvor hun bl.a. tilbyder hjælp til at komme i gang med e-mailmarkedsføring, opsætning af e-mails, hvad du skal skrive om og meget andet.


Christina fortæller i dag om dét at sælge på autopilot. Vi snakker om, hvorfor e-mailmarkedsføring er godt, hvad e-mails (ikke) skal indeholde og hvordan man kommer i gang.

Hvorfor e-mailmarkedsføring?

E-mailmarkedsføring er billigt og effektivt, og derfor benytter mange virksomheder sig af det. Det giver mening for alle virksomheder, der vil markedsføre sig på et lille budget med et stort udbytte.

Tillid er en forudsætning for, at kunden vælger at lægge sine penge i din klinik. Ejere ved, at der er faglighed bag en e-mail fra en dyrlæge, og med tiden vil de føle sig så trygge, så der bliver kunder.

Der skal adskillige påvirkninger til, før vi vælger at blive kunde et sted. E-mails er en let måde at skabe tillid hos kunden, og de giver mulighed for at lave en serie af informative e-mails, hvor hver e-mail er en påvirkning.

E-mailmarkedsføring for dyrlæger

Christina fortæller, at jo mere videnstungt et produkt er, desto længere er beslutningsprocessen for kunden. E-mailmarkedsføring forkorter beslutningsprocessen, og derfor giver det rigtig god mening for dyrlæger at e-mailmarkedsføre sig.

Christina oplever, at mange fejlagtigt tænker “hvem gider at modtage e-mails om det, vi laver?”. Til det understreger hun, at hvis man har en forretning, hvor der er kunder, så er der nogle, der er optaget af det, man laver. Man skal passe på med at tænke, at folk synes det er kedeligt, bare fordi man selv ved alt om det.

opstart og manager af dyreklinik

Klik her for at lære mere…

Den gode e-mail

En god e-mail handler ikke om afsenderen, men om modtageren. Lav en liste om de ting, folk altid spørger om, har misforstået eller fejlagtigt tror på. Eksempelvis at det er bedst at vaccinere hvert andet år.

Du skal være rådgivende og vejledende i dine e-mails, så du uddanner din modtager til at forstå behovet for det, du tilbyder. Lad 80% af indholdet i e-mailes være rådgivning, og kun den sidste del et tilbud på det, som resten af e-mailen omhandler. Denne form for markedsføring hedder Educational Marketing.

Jo mere henkastet salget er, desto mere effektivt er det. Hvis salget står til sidst, vil modtageren ikke opleve, at formålet med e-mailen er at sælge. Modtageren vil opleve, at det primære formål er at informere. Vi skal afvæbnende bruge vores faglighed til at rådgive og uddanne vores modtagere til at forstå, at vi er eksperter.

Det er vigtigt at skrive e-mails i talesprog. Glem alt om at forsøge at lyde professionel og korrekt. Folk vil have e-mails, hvor de kan mærke, at der er rigtige mennesker bag. Undersøgelser viser, at jo mere autentiske e-mails er, desto bedre virker de, fordi de er mere troværdige.

Tips en til en god e-mail til markedsføring

Her er desuden en håndfuld gode tips en til en god e-mail til markedsføring:

  • Titlen er vigtig. Det er det første læseren ser, og den skal indeholde et løfte om værdi – noget din læser kan få ud af at læse indholdet
  • Gør det personligt. Brug din software muligheder for at sætte læserens navn ind, hvis du har det, og brug personlige reference, når du kan. Eksempelvis “Omsorgsfulde hundeejere som du og jeg…”
  • Del teksten op. Den skal kunne skimmes og i storetræk kunne forståes blot ved at læse dine underoverskrifter
  • Den første linie i din mail bør IKKE være “Klik her hvis du ikke kan se den mail og vil se den online…”. Den første linie er nemlig ofte direkte synlige i modtagerens indbakke, og bør derfor indholde noget, der får læseren til at åbne mailen
  • Indsæt billeder. De fanger modtagerens opmærksomhed.

Online kurser for dyrlæger

Målrettede og praksis-orienterede kurser med læringsgaranti

Klik her…

Nyhedsbrev på autopilot – hvordan?

Først skal du vælge et e-mailsystem. Der er mange forskellige at vælge imellem. Hvis du har under 2000 læsere, kan du bruge mailchimp.com, der er gratis.

Lav et plug-in, så e-mailsystemet bliver integreret med f.eks. en hjemmeside.

Skriv en serie af mails og læg dem ind i e-mailsystemet, så sørger systemet for, at sende dem ud løbende.

Du skal kun skrive e-mails og sætte dem op i dit e-mailsystem én gang. Når du har gjort det, kan de samme e-mails køre i årevis uden, at du behøver at lave dem om. Hvis du ikke synes, at du har tiden eller evnerne til at skrive e-mails, kan du alternativt hyre en, der kan skrive for dig.

Segmentering af email-modtagere

Selvfølgelig skal kattemennesker ikke have de samme mails som hundeejere. De bruger ikke det samme foder, de skal have andet medicin, de tænker helt anderlede – de lever helt forskellige liv med deres kæledyr.

Opdateringer om livet på klinikken er selvfølgelig det samme, men resten af det værdifulde indhold bør deles op.

Det næste niveau i din e-mailmarkedsføring bliver altså at segmentere dine modtagere. I vores tilfælde som dyrlæger er det oplagt at dele op i hvilket dyr folk har. Du kan også dele op i kunder og potentielle kunder, hvis du har adgang til den data.

Det giver i alt fire grupper, du kan tale mere direkte til, så du skal nok ikke have flere segmenter end det. Ikke i starten i hvert fald.

Tag styring over din hverdag

Normalt er det kunderne, der bestemmer vores hverdag, men vha. markedsføring kan du tage styringen. Det handler om at markedsføre de behandlinger eller ydelser, du gerne vil lave flere af.

Basalt set handler det om at samle e-mails på personer, som den her behandling er relevant for. Når du har gjort det, sender du information og oplysninger om, hvilket resultat de kan forvente. Skriv f.eks. cases om, hvad en behandling kan gøre for dyret, og hvilke konsekvenser det har for dyret ikke at blive behandlet.

Hvordan du får folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev

Du får folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev ved at tilbyde din specifikke målgruppe noget, de er interesseret i, og som kan hjælpe dem. Det kan eksempelvis være selve indholdet i dine mails, en rabat, en PDF-bog eller adgang til et kursus eller webinar.

Placeringen af tilmeldingsmuligheden har også betydning. Eksempelvis er pop-up-bokse og såkaldte lead-adds på LinkedIn og Facebook populære muligheder. Det bedste er, hvis dit tilbud passer præcist til det emne, som læseren lige netop ser på din hjemmeside.

De første 100 tilmelding kan komme fra dine egne kontakter og netværk. Du skal endelige ikke spam’e dem, men du kan godt spørge dem om de vil være med. Selv har jeg brugt noget i stil med: “Jeg starter en hjemmeside om [x], og er ved at samle en mailliste, hvor jeg vil dele viden og værdi. Er det noget du kunne være interesseret i?”. Og jeg sendte til ALLE. Også mennesker jeg vidste ikke ville være interesseret. Det galdt både om at få øvelse, men de kunne måske også sende mig videre i deres egne netværk.

De næste 1000 tilmeldinger kan komme fra din egen (indbakke) email-liste eller database, hvis du har sådan én. Igen skal du selvfølgelig ikke overskride GDPR, men hvis du ikke sender dem markedsføring, og dit spørgsmål er reletaret til jeres oprindelige kontakt, vil jeg mene det går an. Jeg skrev selv noget al a.: “Jeg er er ved at lave et gratis webinar/e-bog/kursus om X, men må selvfølgelig ikke sende dig promovering for det, hvis ikke jeg har din tilladelse. Er det noget, du kunne være interesseret i?”. Kort og præcist.

opstart og manager af dyreklinik

Klik her for at lære mere…

ADVARSEL: Det handler ikke om at få mange tilmeldinger til din emailliste. Hvis du vil, kan du få 100.000 mailadresser fra Indian og Ukreine i morgen. Det handler om at få de relevante. I starten skal du måske ikke være så kræsen, men det er bedre for dig at få 1000 aktive og interessede tilmeldinger end 1500, hvor kun en fjerdedel gider høre fra dig.

Derfra vil du også gerne have bokse på din hjemmeside. Anbefalingerne til hvor og hvordan disse bokse skal placeres skifter konstant, og folk bliver hurtigere til at sortere dem fra. Pop-up-bokse og bokse i både top og bund af artikler er populære muligheder. Persoligt oplever jeg, at en boks i sidemenuen til højre ikke har effekt. Måske fordi de fleste bruger mobile skærme, hvor sidebaren slet ikke er synlig.

Du kan også prøve at sætte en tilmeldingsmulighed i din e-mail-signatur.

Ninja-tip: Din 404-ikke fundet side, som folk lander på hvis de følger et dødt link, eller har tastet forkert, kan også bruges til at samle emailadresser. Skriv eksempelvis: “Du skal da ikke gå tomhændet. Få min guide til bla-bla…”

Hvis du har en fysisk butik, kan du også have en iPad stående. Så kan du skrive noget al a.: “Tilmeld dig her og få en rabat-kode, der gælder fra på mandag”. (Du skal nok ikke skrive at rabatkoden virker med det samme, for så vil folk bare have rabatten nu, og du vil jo også gerne have, at de kommer igen, ikke?).

Giv noget væk: Opt-in Incentive

For at øge sansynligheden for at folk vil give deres email væk og risikere endnu mere spam i indbakken, må du tilbyde dem noget, de vil have. Du kender dit publikum bedst, og det skal være noget relateret til din service eller produkt, og allerhelst relevant for emnet.

Ekempelvis kan du her få en kort PDF-guide til markedsføring for dyrlæger. Den finder du på alle artikler, der har med markedsføring at gøre. I artiklerne der har med endokrine sygdomme at gøre, finder du en anden PDF med protokoller til netop de sygdomme.

Jeg giver ikke iPads og den slags væk. Det skal passe til emnet og sortere de rigtige tilmeldinger til, og de forkerte fra.

Sådan sikrer du, at dine mails faktisk rammer indbakken (Email Deliverability)

De forskellige mail-services (som eksempelvis Gmail, Yahoo og Outlook) gør hvad de kan for at holde spam ude af brugernes indbakker.

Det sker både i din indbakke, men også på server-niveau. Det betyder, at nogle email aldrig når frem til læseren. Ikke engang til spam-folderen.

Dette går særligt ud over marketing-emails og dermed også udover din email-strategi.

Men der er noget, du kan gøre for at bedre dine chancer for, at dine mails rent faktisk når frem.

Værd sikker på at at dine mails er lovlige

For de fleste af os, skal vi primært følge de europæiske regler, for at undgå at ende i spam-folderne. Nogle af de krav vi skal følge er:

  • Der skal være en funktionel afsender e-mail på
  • Du skal skrive en virksomhedsadresse i mailen
  • Der skal være et Unsubscribe-link med i alle mails
  • Du skal have en præcist tidspunkt registreret for bruges specifikke sammentykke til markedsføring

Undgå at blive filtreret

Mails bliver også filtreret fra på nogle tekniske deltaljer, som kan være forskellige fra service til service. Eksempelvis er Gmails filtrering baseret tungt fra indberetninger fra brugerne.

  • Undgå at blive indrapporteret fra modtagerne ved at sikre de ved hvem du er og har lov til at sende til dem.
  • Brug normal tekst, særligt i overskrifter. Undgå ALL CAPS
  • Undgå typiske spam-ord som eksempelvis mange medicinnavne.
  • Hver sikker på at dit domæne ikke er blevet blacklistet.

Sådan øger du åbningsraten på dine marketingsemails

Det nemmeste og mest oplagt er at slette en maille e-mails. Altså alle de dårlige. Og ja, du har arbejdet hårdt for at få dem, hvorfor så slette dem.

Du skal kun slette de e-mails, der ikke åbner dine udsendelser. Hvis de ikke åbner dine mail, eller markerer dig som spam, trækker det ned i din score. Og det hander ikke kun om at pynte på dine til for åbningsraten. Det handler også om at din score som udsender, bliver bedre. Du øger altså også chancen for rent faktisk at lande i folks indbakke.

Her er nogle gode råd til at øge åbningsraten:

  • Slet gamle og inaktive mailadresser
  • Brug dobbelt opt-in så du undgår spam sign-ups

Skriv bedre indhold i dine mail

Den første og vigtigste pointe, du skal gøre dig klart, er: Hvad vil du med din mail? Hvis du kun kunne give læserne én ting, hvad skulle det så være. Hvis du ikke selv er klar over det, kan dine læsere hellere ikke få det ud af din mail.

Spørg dig selv før du sender din næste mail:

  1. Hvad får min læser ud af denne mail?
  2. Hvilken forandring er min læser ude efter?
  3. Bidrager min mail til den forandring?

Et andet rigtig godt tip, som Ib Potter nævner i sin podcast, er at skrive til kun én person. Hvis du har et billede i hovedet af den person, du skriver til, bliver din tekst mere personlig. Ja, du sender mail til måske tusindevis, men alle, der læser er kun én person. Inde i hovedet på modtageren er der kun én person. Det er den person du skal tale til.

En vigtig note: Tænk over dit sprog, når du skriver. Det bliver ofte meget højpandet. Vi vil jo gerne lyde kloge, og så bliver det hele så overkorrekt. Brug almindelige danske ord of drop fagtermerne. Spring over alle de fagligt korrekte forbehold og vær konkret og klar i spyttet. Og vær personlig. Brug du og dig, og mig og min.

Hvis du bruger det, der hedder et “open loop” i dine mails, vil du øget chancen for dine læsere følger med hele vejen igennem din tekst. Kort fortalt handler det om, at du lader noget stå åbent i starten og flere gange i løbet af teksten, for at holde interessen.

Brug den omvente pyramidestruktur journalister bruger. Hvis du er fagperson vil det her pine dig. Man kan jo ikke forklare noget, hvis ikke folk har baggrunden, vel? Det er måske nemmere for dig at forklare, men du taber dine læsere undervejs. Om det er sandt eller ej ved jeg ikke, men jeg har set et sted at den omvente pyramide bliv opfundet af journalister der skulle telegrafere deres historie hjem. Nogle gange blev linien afbrudt og kom ikke op i lang tid. Derfor skulle det vigtigste igennem først. Forestil dig at din læser kan blive afbrudt hvert eneste øjeblik. Start derfor med det vigtigste, så folk i det mindste for det. Så kan du senere brede emnet ud og fylde på med baggrund.

Føljeton-modellen: Du kan bruge et super trick, som alle succesfulde tv-serier gør brug af: Føljeton-modellen eller Den tilbagevendende historie. Hvert afsnit (eller hver mail) har sit eget tema og afsluttede tekst, men samtidig udfoldes en overordnet historie, men konstant vender tilbage til.

Har I en klinik-kat eller en hund, der ofte kommer med på arbejde, er de oplagt at fortælle en historie om. “Hvad mon der sker med Futte i næste afsnit” vil give folk en ekstra grund til at læse med og samtidig give dig og butikken et personligt præg.

Et byggeprojekt eller et uddannelsesforløb har måske ikke den samme personlighhed, men kan også bruges som en vedvarende historie.

Den ting jeg nok er aller-dårligst til at huske, er white space. Husk at give grafisk plads til dine elementer i mailen. Det kan eksempelvis være i og omkring din tekst, hvor du laver flere afsnit og mellemrum frem for at have en stor blok tekst.

Slut din tekst af med et klart “Call To Action”. Det fører tilbage til pointen om du selv kender ideen med din email. Hvis du ved hvorfor du sender den, kan du nu nemt slutte af med en enkelt handling, som du vil have dine læser til at tage nu. Det mest oplagte er, at klikke på et link, men det kan også være at bruge det, du lige har lært dem. Alternativt, kan du slippe med et godt tilbud.

Prøv at slutte af med et PS. Nogle eksperter mener, at titlen og PS er det eneste, nogle modtagere læser. I dit PS kan du gentage den vigtigste pointe, eller dit Call To Action.

opstart og manager af dyreklinik

Klik her for at lære mere…

Ideer til hvad en email-nyhedsbrev kan indeholde

Du vil naturligvis gerne starte med en “velkommen og tak for din tilmelding”-email og en mail til et download, hvis du har lovet sådan et. Den næste mail skal sikkert vare noget lækkert din læser kan klikke på. Såkaldte “warm-up”-emails, hvor læseren lærer mere om dig eller produktet, men uden at blive solgt til.

Start eksempelvis med et quick win for dine læsere. Du vinder med garanti sympati, hvis du kan hjælpe dine læsere til en hurtig lille sejr. Det skal nemlig ikke være noget stort. Det skal helst være en lille ting, som ikke tager mere end 10 min., men som giver læseren en følelse af at have fået en sejr. Kræver det større engagement risikerer du at tabe læseren fra første færd.

Pro-tip: En velkomst-mail bliver hurtigt lidt kedelig. Det er en sakm for det er sikkert én af dine mest sete mails. Prøve at spice den op med lidt af dit allerbedte og meste relevante indhold – bare en eller to pointer og et link til at læse mere. Du kan også promovere dine sociale kanaler, hvis du er til den slags. Og endelig kan du bruge pladsen på at blive whitelisted i modtageres indbakke.

Når så det er sendt, hvad så? Her er nogle ideer, du kan plukke i:

  • Produktfordele (og IKKE features, men FORDELE)
  • Case study – En personlig historie
  • En kort Survey
  • FAQ som lærer læseren det basale om dig eller dir produkt
  • About – Lidt baggrund om dig, hjemmesiden eller et produkt
  • Udvalgt indhold (kurateret) der ikke nødvendigvis kommer fra din blog. Det er måske næsten bedre, hvis du bliver den ekspert, der bliver kendt for at kunne finde det bedste og vigtigste indhold blandt støjen på nettet.
  • Event
  • Sæson-mail (vinter, sommer, forår, efterår). Hvad er vigtigt lige nu?
  • Nyheder i din branche
  • Stil et spørgsmål og udvid med dine egne tanker om emnet (men hver klar til at modtage svar)
  • Skriv en kommentar til en andens artikel eller blog
  • Reintroducer gammel indhold med en ny grund til at læse det
  • Interview én. En fra firmaet eller en, der ved noget om din niche
  • Lad nogen guest-post/guest-sende

Hvis du ikke ved hvordan du finder konkrete ideer til dine emails og laver en god søgeordsanalyse, så skal du se min guide og få 50+ gode ideer her…

Checkliste inden du trykker “send” på din marketingsemail

Det er SÅ træls at sende en mail to 2500 modtager, også så opdager du, at noget er galt. Det er pinligt og du kan ikke tage det hjem igen. Se derfor lige den her checkliste inden du trykker send på din marketingsemail.

  1. Tjek savning, grammatik og kommaer – Få evt. en anden til at læse det igennem
  2. Send en test til til et par e-mailadresser. Send til din egen mail og par så du kan se, hvordan din mail ser ud i virkeligheden, når den når frem. Du kan eventuelt også bruge glockapps.com, der klarer det for dig
  3. Tjek for om du har glemt at indsætte links
  4. Tjek at alle dine link er de rigtige og rent faktisk virker – særligt hvis du bruger UTM-tracking eller andet kode. Det kan nemt ændre dine links
  5. Downloader billederne korrekt uden at være grynes eller forvrængede i formatet?
  6. Tjek links til dine sociale profiler. Er de stadig up to date?
  7. Har du en tekstlinie der giver mening før “Se denne mail i din browser…”
  8. Fungerer dit dynamsike indhold, så der ikke står “Kære *FIRSTNAME*” og så videre?

Hvordan du måler effekten af din e-mailkampagne (Email KPI’er)

Hvis du sælger noget, må det være den endegylde parameter, du måler på, men der kan være andre, der kunne være interessant.

For mit vedkommende, er salgscycklussen ret lang. Der kan gå flere år, før folk tilmelder sig. Derfor bruger jeg andre paramtere for at måle min effekten af min indsats på vejen. Her er nogle af de parametre, du kan se på:

  • Sign-up rate: Eksempelvis hvor mange af dine besøgende på hjemmesiden, der tilmelder sig din liste. Er dette lavt, må du overveje om dit tilbud om værdi er præcist eller godt nok, eller om det skyldes folk overser muligheden for tilmeldinger
  • Konveteringsrate: Antal salg pr mail sendt
  • Åbningsrate (hvor mange, der åbner dine emails): Denne kan øges ret hurtigt ved at slette alle de inaktive brugere, men ellers er tallet også et udtryk for, hvor præcis du har været i opamlingen af tilmeldinger og hvor god du er til at levere værdi fra gang til gang (OBS: Denne kan være falsk lav, da ikke alle systemer måler åbner lige effektivt og med tiltage hos eksempelvis Appel, er det blevet sværere).
  • Klik-rate: Hvis din mail indeholder et link, en Call To Action eller en tilmelding til eksempelvis et webinar, kan du måle på effekten af det
  • Forward procent: Hvor mange har fundet din e-mail vigtig nok til at sende videre
  • Unsubscribe Rate: Gammel visdom vil sige, at hvis ikke du har en vis procentdel, der melder sig fra, så presser du nok ikke dit publikum hårdt nok. Det må du afgøre med dig selv
  • Bounce Rate: Hvis ikke dit system rydder op for dig, må du selv ind og slette mailadresser, der ikke modtager dine udsendelser
  • Analoge og uopfordrede tilbagemeldinger. Dette er måske den allerbedste, men samtdig mest håndholdte parameter. Hvis ikke folk uopfordret skriver til dig, at de kan lide dit indhold, er der plads til forbedring

Relevante links