Den nyuddannede dyrlæges guide til personlig branding med Caitlin DeWilde

Den nyuddannede dyrlæges guide til personlig branding med Caitlin DeWilde

 

Abonnér gratis i iTunes

Guide: Lyt nemt
til podcasten på din telefon

 

Du har et personligt brand, uanset om du har arbejdet bevidst med det eller ej. Det er det ”billede”, der eksisterer af dig på f.eks. de sociale medier. Du kan tage kontrol over dit brand og bruge det til din fordel.

Dyrlæge Caitlin DeWilde har specialiseret sig i social marketing og branding af dyrlæger. Hun har startet firmaet The Social DVM, der hjælper dyrlæger med at skabe forbindelser til klienter gennem de sociale medier.

Caitlin fortæller i dag om, hvad personlig branding er, og hvordan du kan markedsføre dig selv og differentiere dig fra andre dyrlæger.

 

 

Personlig branding

Personlig branding er især blevet vigtig for de yngre dyrlæger, der kommer fra en generation med teknologi og sociale medier. Det er ikke kun det visuelle som logo og en flot internetside, men det er mere, hvad du står for, og hvad der differentiere dig fra andre dyrlæger.

Vi har alle den samme uddannelse og de samme kompetencer, men det er din passion, der får dig til at skille dig ud, fortæller Caitlin.

Nogle klinikker vil ikke tillade personlig branding, mens for andre er det vigtigt. Klienterne kommer ikke til dig, fordi de kan lide klinikken, men fordi de kan lide dig, understreger Caitlin.

 

 

Hvad er dit brand?

Caitlin fortæller, at vi alle har et brand, om vi kender til det eller ej. Ved bevidst at arbejde med dit personlige brand, kan du tage kontrol over, hvordan du fremstår og udnytte det til din fordel.

Tænk over hvad dit brand er nu? Er det et brand, som du vil have og efterleve?

Hvis du ikke vil det, kan du finde ud af, hvad dine interesseområder er – altså din passion. Det behøver ikke være specifik, måske du interesserer dig for klientkommunikation eller katte. Det vil give dig mulighed for at differentiere dig og skabe forbindelse til kommende arbejdsgivere eller klienter, der har samme interesse eller har brug for dine kompetencer.

 

 

Hvad er din strategi?

Efter du har fundet dit brand, skal du overveje, hvordan du vil udnytte det – altså hvilken strategi du vil bruge. Før du udvælge din platform, skal du overveje, hvem du vil skabe forbindelse til eller hvilket medie, dine klienter anvender. Vil dine modtagere være tilgængelige, på det medie du vælger?

Der er forskellige muligheder f.eks. de sociale medier, blogs eller vlogging (videoblog).

Caitlin anbefaler, at du fokuserer på én platform, hvor du lægger din energi i 1-3 interesseemner. Herefter kan du udvide din strategi med at lægge en plan for dine opslag og indhold, der skaber en rød tråd.

 

 

Digital branding og sociale medier

De sociale medier giver os en mulighed for at skabe en relation til vores klienter og uddanne dem, samt gøre dem til bedre kæledyrsejere, siger Caitlin. De vil også bringe kæledyret mere ind i klinikken. Ved at skabe relationen giver det i sidste ende sundere dyr, og det er godt for klinikken.

Du kan tiltrække den type patienter, som du kan lide at arbejde med og har ekspertise i.

Caitlin foretrækker Instagram og Facebook som platforme, dernæst Youtube. Snapchat og Twitter er ikke så inde længere, men igen skal du overveje, hvor dine modtagere befinder sig.

 

 

Instagram

En Instagram konto er hurtigt at starte op, den er meget visuel og mindre formel. Caitlin mener, at det fungerer rigtig godt, fordi folk i dag vil have nem tilgængelig viden og scroller hurtig igennem newsfeeds. De har hellere ikke lyst til at forlade en side for at læse en blog.

Det tager tid at få følgere og skabe forbindelser. På Instagram skal du bruge noget tid på at følge folk, kommentere på andres billeder og opslag. Det få dem til at lægge mærke til dig. Hvis du ingen følgere eller forbindelser har, giver det ikke mening at lave et godt opslag.

Er du en lokal dyrlæge, der vil have forbindelse med de lokale dyreejere, skal du undersøge, hvilke hashtags, der virker i dit område. Gå ind og se hvilke hashtags dine modtagere følger.

Caitlin fortæller, at du kan følge nogle af dine modtagere, hvilket ofte vil få dem til at følge dig tilbage. Derudover er kommentarer på dine modtagers opslag også noget, der skaber opmærksomhed. Hellere kvalitet fremfor kvantitet – ram dem du vil have som følgere, fremfor bare at få følgere.

 

 

Facebook

Hvis dine klienter eller modtager kan lide Facebook, er det selvfølgelig her, at du skal lægge din energi.

På Facebook har du mulighed for at ”target” dit opslag til mennesker i et bestemt geografisk område. Du kan også deltage i relevante Facebook grupper, kommentere på opslag og medvirke i faglige diskussioner.

 

 

Hvad er dit mål?

Målet er forskelligt for alle. Det kan være dit mål er at få følgere, et job eller udbrede kendskabet til dit brand.

De forskellige sociale medier kan også have forskellige mål. På Instagram kan målet være branding og opmærksom, mens Facebook kan anvendes til formidling af viden.

 

 

”Return on investment”

Har du opnået dit mål? Du kan bruge meget tid, energi og penge på personlig branding, men hvis du ikke opnår dit mål, giver det så mening? Måske skal du reevaluere din strategi.

For at vide om du har fået noget tilbage for din indsats, bliver du nødt til at kende dit mål. Har du fået forbindelse til de rigtige mennesker?

Det tager tid, og du skal være fleksibel og kunne ændre din strategi, hvis den ikke virker.

 

 

Nyuddannet?

Er du nyuddannet eller snart færdig på universitetet kan det være, at du ikke føler dig god nok og ikke kender til din identitet som dyrlæge endnu. Du har ikke den store erfaring i håndtering af klienter og føler ikke, at du har et brand endnu.

Du skal skabe dig et professionelt billede af dig selv. Husk, at alt hvad du lægger ud skal være professionelt, og det skal være interessant og skabe værdi for andre.

Caitlin fortæller, at mange nyuddannede har meget personligt liggende på de sociale medier fra fester og universitet, hvilket måske ikke er smart, når du skal ud og være professionel. Ryd gerne lidt op på dine sociale medier. Vælg gerne et par interesseområder, og læg energi i det på den platform, som du vælger.

 

 

Relevante links


Caitlin’s informationer:

 

Relevante podcast:

Nyhedsbrev for dyrlæger

Avanceret faglig viden, fakta-ark og inspiration til dyrlæger, der vil udvikle sig uden at det bliver på bekostning af familien og tiden med patienterne i klinikken. Tilmeld dig nyhedsbrevet og få: - Interviews med fag-eksperter - Hurtige fiduser til en mere effektiv hverdag - Inspirerende historier fra andre dyrlæger som os