Tanya Dick er rigtig dygtig til Facebook for dyrlæger. Hun ved meget om, hvordan du kan være effektiv og spare tid med dine Facebook-opslag.
Skrevet af dyrlæge Søren Drimer PejstruP
Denne artikel er blot ét enkelt kapitel en samlet serie om værdiskabende online markedsføring for servicevirksomheder og andre eksperter. Hvis du vil starte fra begyndelsen med det komplette overblik, skal du starte med oversigten i hovedartiklen her…
Du kan også springe direkte til det kapitel, der er relevant for dig.
Tanya Dick har på kort tid placeret som en af Danmark bedste Facebookeksperter og hun ved meget om hvordan men er mest effektiv på Facebook. Tanya har en baggrund som veterinærsygeplejerske og har derfor en helt særlig forståelse for, hvad der er vigtigt for os dyrlæger og hvordan Facebook skal målrettes lige netop vores klineter.
Tanya fortæller at Facebook er vigtig fordi ca. 60 % af os bruger mediet hver evige eneste dag. Det betyder at vores målgruppe er på Facebook og her har vi muligheden nå ud til netop dem.
Tanya forklarer, at vi skal tænke over hvad vi gerne vil opnå med de enkelte opslag på Facebook. Vil vi have klik, videovisninger eller kommentarer?
I stedet for at blive frustreret over at du spilder tid, kan du istedet vælge den type opslag, der giver mest i forhold til det mål du har.
Bliv i første omgang klar over hvilken strategi, du har for Facebook og hvilke mål, du har.
Tanya fortæller, at hvis vi lytter og er mere opmærksomme på hvad brugerne og hvor klienter spørger os om, bliver vi hurtigt klar over, hvilke bekymringer de har og hvilken type opslag de efterspørger.
Du slipper altså for at brugen tid på selv at opfinde de gode opslag. Du får dem serveret på et sølvfad.
Tanya ved godt, at det kan være svært i en travl hverdag, men anbefaler alligevel at der bliver sat noget tid af til at håndtere Facebook.
Tanken er at du kan arbejde mere effektivt og blive hurtigere færdig, hvis ikke du hele tiden bliver afbrudt og skal vende tilbage til dit flow.
Udforsk muligheden og drømmen! Få indsigt i den frihed og de udfordringer, der følger med at eje din egen dyreklinik. Opdag, hvordan du kan gøre din drøm til virkelighed.
Hvis du skaber en plan over dit indhold, vil det hjælpe med at holde dit fokus. Det tvinger dig til at tænke mere over, hvad din målsætning er (se nr. 1) og det giver overblik, fortæller Tanya.
En indholdsplan er basalt set bare et Word-dokument, hvor du samler alle dine opslag inden du slår dem op på Facebook.
I dokumentet skriver du en overskriv, typen af opslag, link (hvis der er sådan et) og teksten, du vil bruge i opslaget.
Du kan desuden få min skabelon sammen med e-bogen om markedsføring for dyrlæger nederst i denne artikel.
Facebook giver dig muligheden for, at lægge opslag op forud for de skal offentliggøres. Du kan altså skrive en hele uges eller måneds opslag ind og selv vælge hvornår de skal udkomme.
Du kan altså spare tid ved kun at have fat i det én gang.
Tanya anbefaler, at man har én der er tovholder, men at der samtidig er flere, der er involveret i Facebookhåndteringen. På den måde er der flere andre, der kan tage over i travle perioder og ferier. Så bliver opgaven ikke tabt på gulvet, og man skal ikke bruge tid på at sætte andre ind i de enkelte opgaver. Så undgår man også tidsspild ved at andre skal regne det ud på egen hånd.
Tanya peger på at effektiviteten på Facebook helt automatisk vil blive bedre, hvis man vælger en administrator, der rent faktisk har lysten.
Hvis ikke medarbejderen har lysten, vil det både tage længere tid at lære de nødvendig færdigheder, og man vil være mindre effektiv på Facebook.
Tanya sætter streg under, at man ikke bliver helt fri for at bruge tid på Facebook ved at outsource til et bureau.
Det kan spare tid i den daglige håndtering, men du skal stadig levere ideerne og noget af indholdet.
Du kan sætte Facebooks autosvar-assistent op så den giver et automatisk svar med det samme når dine brugere skriver til dig. På den måde kan du for eksempel fortælle om dine åbningstider og hvornår folk kan forvente et svar.
Del andres indhold, men kun når det er relevant for dine følgere.
Tanya fortæller, at du ikke skal være bleg for at dele andres indhold, men du skal samtidig huske at skrive noget om, hvorfor du vælger at dele netop det opslag.